Audi uppfyllde 2021 års CO2-mål med marginal

Baserat på preliminära siffror klarade Audi CO2-målet för bilflottan med god marginal. Med 122 g/km underskred företaget det lagstadgade värdet på 129 g/km för EU, inklusive Norge och Island. Märket bidrog därmed positivt till Volkswagen-koncernens gemensamma EU-mål, som även det underskreds tack vare omfattande elektrifiering.

Nya Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron bidrog till sänkta CO2-värden under 2021

"Vi ser fordonsflottans CO2-värde som en stark indikator på vårt framgångsrika elektrifieringsarbete", säger Hildegard Wortmann, Försäljnings- och Marknadsdirektör i Audis ledningsgrupp." Att vi tydligt överträffar våra mål är ytterligare ett bevis på att vi är på rätt strategisk väg med vårt systematiska fokus på att leverera framtidens hållbara premiummobilitet. Vi fortsätter i ett högt tempo med vår omställning.

Starkt år för eldrivna bilar

Den kraftiga ökningen av leveranserna av helt eldrivna bilar hade en stark positiv inverkan på det totala utsläppsvärdet för hela fordonsflottan. Under 2021 registrerade Audi 42 991 elbilar i EU, Norge och Island, vilket var en ökning med 49,8 procent jämfört föregående år. Audi e-tron (inkl. Sportback) är den mest sålda eldrivna premium-SUV:en i Europa. Förra året fördubblade Audi dessutom antalet elbilsmodeller med lanseringen av nya Audi e-tron GT, Audi RS e-tron GT, Audi Q4 e-tron och Audi Q4 Sportback e-tron. Totalt levererade företaget 81 894 elbilar under 2021, vilket vare en ökning med 57,5 % jämfört med 2020.

Lanserar enbart elbilar från 2026

2025 planerar Audi att ha fler än 20 helt eldrivna modeller i programmet. Från 2026 kommer företaget dessutom att enbart lansera helt eldrivna nya modeller på marknaden. Företagets tydliga inriktning mot e-mobilitet märks också i investeringsplanen. Mellan 2022 och 2026 kommer Audi att spendera ca 18 miljarder euro på elektrifiering och hybridisering. Med en total investering på cirka 37 miljarder euro innebär det att närmare hälften är öronmärkta för dessa områden.

Det totala CO2-värdet beräknas på nyregistrerade bilar i EU:s 27 länder samt Norge och Island. EU-kommissionens slutliga godkännande kommer att ske vid ett senare tillfälle. CO2-utsläppen anges enligt WLTP-körcykeln.

Audis elbilsprogram bidrog till sänkta CO2-värden under 2021

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,68 miljoner nya bilar 2021. Företaget omsatte 50,0 miljarder euro 2020 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi bidrar till hållbar mobilitet under World Economic Forum i Davos25.5.2022 08:30:04 CEST | Pressmeddelande

I samband med toppmötet World Economic Forum som pågår i Davos säkerställer Audi att deltagarna transporteras hållbart i den schweiziska alpbyn. Audi finns på plats med en helt eldriven bilflotta och dessutom mobila laddningsstationer som är uppbyggda av återvunna batterier. I en förlängning satsar Audi dessutom på snabbladdningsstationer i stadsmiljö och att skapa en hållbar leveranskedja för batterier.

Rymdresor i megastadens hjärta - Audi urbansphere concept19.4.2022 13:35:39 CEST | Pressmeddelande

Audi presenterar den tredje i raden av visionära konceptbilar – Audi urbansphere. Den rymliga konceptbilen har designats med interiören i fokus och skapades initialt för de trafiktäta kinesiska megastäder, även om konceptet lämpar sig för fler användningsområden i världen. I de urbana miljöerna, där det råder brist på personligt utrymme, bjuder konceptbilen på det största innerutrymmet av alla Audi-modeller. Interiören är dessutom fylld med teknik och digitala tjänster som tilltalar alla sinnen och erbjuder en helt ny upplevelsenivå.

Premiär för A6 Avant e-tron concept på eCarExpo i Stockholm4.4.2022 11:37:25 CEST | Pressmeddelande

Den 29 april gör A6 Avant e-tron concept för första gången publik premiär. Visningen sker på elbilsmässan eCarExpo i Stockholm under valborgshelgen. Konceptbilen bjuder på en förhandstitt inför lanseringen av den serieproducerade bilen som kommer 2024. Med upp till 70 mils räckvidd och laddningskapacitet på upp till 270 kW är det en spännande mässnyhet för alla elbilsspekulanter som efterfrågat en eldriven kombi.