Audi uppfyllde de europeiska koldioxidmålen för fordonsflottan

Audi lyckades överträffa koldioxidmålen för märkets fordonsflotta i Europa under 2020 enligt preliminära siffror. Med ett beräknat genomsnitt på 101.5 g/km, låg företaget med god marginal under de lagstadgade 105,6 g/km. Resultatet är en sänkning med ca 20 procent jämfört med förra årets genomsnitt. Märket bidrog därmed positivt till Volkswagen-koncernens totala resultat.

Nya laddhybrider i Audi-programmet. Audi A3 Sportback, Q3 och Q8 TFSI e
  • De genomsnittliga CO2-utsläppen för nya Audi-modeller var 101.5 g/km i Europa, vilket var mer än två miljoner gram lägre än det lagstadgade målet
  • Koldioxidutsläppen 2020 sänktes med ca 20 procent jämfört med året dessförinnan
  • Märket bidrog positivt till Volkswagen-koncernens totala resultat
  • Audi e-tron och märkets laddhybrider gav positiva effekter på hela fordonsflottan
  • Elbilsprogrammet utökas med två nya segment 2021

“Hållbarhet är centralt i vår företagsstrategi. Vi ser koldioxidmålet för fordonsflottan som en viktig indikator och fortsätter vår elektrifieringsoffensiv med kraft”, säger Hildegard Wortmann, Försäljnings- och Marknadsdirektör i ledningsgruppen för AUDI AG. “Vi fortsätter öka andelen batteridrivna och elektrifierade modeller i vår portfölj. 2021 börjar vi med att lansera två attraktiva helt eldrivna modeller i ytterligare två olika segment.” Inom kort premiärvisas Audi e-tron GT, en sportig Gran Turismo och märkets prestandamässigt starkaste elbil. Den kommer att följas av Audi Q4 e-tron, den första Audi-modellen som baseras på Volkswagen-koncernens MEB-plattform.

Vid beräkningen av de totala koldioxidutsläppen för märkets fordonsflotta ingick 585.000 nyregistrerade bilar i 28 länder inom EU och i Norge och Island. Framförallt bidrog de kraftigt ökade leveranserna av eldrivna Audi e-tron och e-tron Sportback, liksom märkets plug-in hybrider positivt till målet. I försäljningsprogrammet finns för närvarande elva laddhybrider i modellerna A3, A6, A7, A8, Q3, Q5, Q7 och Q8. 2025 planerar Audi att erbjuda över 30 laddbara modeller varav, ca 25 helt eldrivna.

Omställning till hållbar premiummobilitet

AUDI AG fortsätter på den inslagna vägen och ställer om verksamheten till hållbar premiummobilitet.  Märket är för närvarande största tillverkaren av elbilar bland de tre tyska premiummärkena med Audi e-tron (inkl. Sportback) som den globalt mest sålda modellen. Efterfrågan på elbilen ökade med 79,5 procent (47,324 bilar) jämfört med föregående år. I Norge toppade Audi e-tron säljstatistiken och var den mest sålda bilen totalt under 2020. I Sverige ökade försäljningen av Audi e-tron (inkl. e-tron Sportback) med + 217%.

Nya laddhybrider i Audi-programmet. Audi A3 Sportback, Q3 och Q8 TFSI e
Audi störst på elbilar av de tre tyska premiummärkena med Audi e-tron.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,68 miljoner nya bilar 2021. Företaget omsatte 50,0 miljarder euro 2020 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi gör det lättare att ladda elbilen. Ett enda kort till 9700 laddpunkter i Sverige och 350.000 i Europa.16.6.2022 11:24:24 CEST | Pressmeddelande

Övergången till elbil skall vara enkel. Audi har därför satsat på en praktisk lösning som samlar majoriteten av Sveriges laddoperatörer i ett enda kort. Nyligen anslöts även Vattenfalls InCharge som bidrar med ytterligare ca 4200 laddpunkter. Sedan lanseringen 2019 har antalet anslutna laddpunkter mer än tredubblats. Totalt fungerar kortet nu på ca. 350.000 laddpunkter i 26 länder i Europa, varav 9700 i Sverige. För att göra laddningen ännu smidigare kan ägare till nyare Audi e-tron dessutom använda sig av Plug & Charge vid Ionitys stationer.

Audi etablerar fler laddstationer efter lyckad pilotfas14.6.2022 18:03:20 CEST | Pressmeddelande

Audi charging hub är ett koncept som framförallt är tänkt för storstäder och riktar sig till alla som inte kan ladda hemma. Den första pilotanläggningen öppnade i december i tyska Nürnberg och nu har stationen utvärderats med positiva resultat. 60% av laddningarna har varit återkommande elbilister som upptäckt fördelarna med det unika konceptet. Nu utvidgas satsningen till fler städer. Till hösten öppnar en anläggning i Zürich och därefter i Salzburg och Berlin. Under 2023 och 2024 planerar Audi öppna ännu fler stationer i Tyskland.

Audi bidrar till hållbar mobilitet under World Economic Forum i Davos25.5.2022 08:30:04 CEST | Pressmeddelande

I samband med toppmötet World Economic Forum som pågår i Davos säkerställer Audi att deltagarna transporteras hållbart i den schweiziska alpbyn. Audi finns på plats med en helt eldriven bilflotta och dessutom mobila laddningsstationer som är uppbyggda av återvunna batterier. I en förlängning satsar Audi dessutom på snabbladdningsstationer i stadsmiljö och att skapa en hållbar leveranskedja för batterier.

Rymdresor i megastadens hjärta - Audi urbansphere concept19.4.2022 13:35:39 CEST | Pressmeddelande

Audi presenterar den tredje i raden av visionära konceptbilar – Audi urbansphere. Den rymliga konceptbilen har designats med interiören i fokus och skapades initialt för de trafiktäta kinesiska megastäder, även om konceptet lämpar sig för fler användningsområden i världen. I de urbana miljöerna, där det råder brist på personligt utrymme, bjuder konceptbilen på det största innerutrymmet av alla Audi-modeller. Interiören är dessutom fylld med teknik och digitala tjänster som tilltalar alla sinnen och erbjuder en helt ny upplevelsenivå.