Audi uppfyllde de europeiska koldioxidmålen för fordonsflottan

Audi lyckades överträffa koldioxidmålen för märkets fordonsflotta i Europa under 2020 enligt preliminära siffror. Med ett beräknat genomsnitt på 101.5 g/km, låg företaget med god marginal under de lagstadgade 105,6 g/km. Resultatet är en sänkning med ca 20 procent jämfört med förra årets genomsnitt. Märket bidrog därmed positivt till Volkswagen-koncernens totala resultat.

Nya laddhybrider i Audi-programmet. Audi A3 Sportback, Q3 och Q8 TFSI e
  • De genomsnittliga CO2-utsläppen för nya Audi-modeller var 101.5 g/km i Europa, vilket var mer än två miljoner gram lägre än det lagstadgade målet
  • Koldioxidutsläppen 2020 sänktes med ca 20 procent jämfört med året dessförinnan
  • Märket bidrog positivt till Volkswagen-koncernens totala resultat
  • Audi e-tron och märkets laddhybrider gav positiva effekter på hela fordonsflottan
  • Elbilsprogrammet utökas med två nya segment 2021

“Hållbarhet är centralt i vår företagsstrategi. Vi ser koldioxidmålet för fordonsflottan som en viktig indikator och fortsätter vår elektrifieringsoffensiv med kraft”, säger Hildegard Wortmann, Försäljnings- och Marknadsdirektör i ledningsgruppen för AUDI AG. “Vi fortsätter öka andelen batteridrivna och elektrifierade modeller i vår portfölj. 2021 börjar vi med att lansera två attraktiva helt eldrivna modeller i ytterligare två olika segment.” Inom kort premiärvisas Audi e-tron GT, en sportig Gran Turismo och märkets prestandamässigt starkaste elbil. Den kommer att följas av Audi Q4 e-tron, den första Audi-modellen som baseras på Volkswagen-koncernens MEB-plattform.

Vid beräkningen av de totala koldioxidutsläppen för märkets fordonsflotta ingick 585.000 nyregistrerade bilar i 28 länder inom EU och i Norge och Island. Framförallt bidrog de kraftigt ökade leveranserna av eldrivna Audi e-tron och e-tron Sportback, liksom märkets plug-in hybrider positivt till målet. I försäljningsprogrammet finns för närvarande elva laddhybrider i modellerna A3, A6, A7, A8, Q3, Q5, Q7 och Q8. 2025 planerar Audi att erbjuda över 30 laddbara modeller varav, ca 25 helt eldrivna.

Omställning till hållbar premiummobilitet

AUDI AG fortsätter på den inslagna vägen och ställer om verksamheten till hållbar premiummobilitet.  Märket är för närvarande största tillverkaren av elbilar bland de tre tyska premiummärkena med Audi e-tron (inkl. Sportback) som den globalt mest sålda modellen. Efterfrågan på elbilen ökade med 79,5 procent (47,324 bilar) jämfört med föregående år. I Norge toppade Audi e-tron säljstatistiken och var den mest sålda bilen totalt under 2020. I Sverige ökade försäljningen av Audi e-tron (inkl. e-tron Sportback) med + 217%.

Nya laddhybrider i Audi-programmet. Audi A3 Sportback, Q3 och Q8 TFSI e
Audi störst på elbilar av de tre tyska premiummärkena med Audi e-tron.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,69 miljoner nya bilar 2020. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Världspremiär för Audi e-tron GT: eldriven, sportig och progressiv9.2.2021 20:19:46 CETPressmeddelande

Med e-tron GT visar Audi upp hur fascinerande elmobilitet kan vara. Denna fyrdörrarscoupé, som vid marknadslanseringen också kommer i en RS-version, är en nytolkning av det klassiska Grand Turismo-konceptet: designen är uttrycksfull, och tekniken banbrytande. De två elmotorerna svarar för quattro fyrhjulsdrift och enastående körprestanda. Batteriet som har en energikapacitet på 84 kWh (netto), ger en räckvidd på upp till 487 km och är tack vare sin 800 V-teknik extremt snabbt att återladda. Chassi, belysning, reglage, uppkoppling eller e-tron sport sound – Audi e-tron GT quattro och RS e-tron GT visar på bred teknisk kompetens och demonstrerar samtidigt den passion, in i minsta detalj, som är så utmärkande för Audi. Premiären markerar starten för en ny era – med morgondagens GranTurismo.

Marc Lichte: ”Estetik uppstår ur effektivitet”21.1.2021 09:30:49 CETPressmeddelande

”Den snyggaste bil jag någonsin designat.” Det var orden som Marc Lichte, chef för designavdelningen på Audi, använde hösten 2018 när konceptversionen av Audi e-tron GT visades på bilsalongen i Los Angeles. Två år senare, är det nu snart dags för den serietillverkade versionen av den helt eldrivna GT-modellen att ha världspremiär. Ett utmärkt tillfälle alltså för att ställa några frågor till Marc Lichte om vilken betydelse e-tron GT har.

Audi avslutade 2020 med bästa kvartalet i företagets historia13.1.2021 17:05:13 CETPressmeddelande

AUDI AG avslutade 2020 med det försäljningsmässigt mest framgångsrika kvartalet i företagets historia. Mellan oktober och december levererades 505.583 bilar. Det var första gången som Audi levererade över en halv miljon bilar under ett kvartal. Under ett utmanade år, märkt av restriktioner under corondapandemin, levererade Audi totalt 1.692.773 bilar, vilket var en minskning på 8,3 procent jämfört med föregående år. I Kina hade Audi däremot en högstnotering med totalt 727.358 bilar (+5,4 procent).

Audi ökar med eldrivna e-tron som draglok4.1.2021 10:49:06 CETPressmeddelande

Audi summerar ett starkt 2020 där marknadsandelarna ökade ordentligt. På en pandemidrabbad bilmarknad kunde premiummärket med de fyra ringarna öka marknadsandelen till 6,2 procent med totalt 18 051 registrerade bilar. Elsuven Audi e-tron bidrog till ökningen med 2067 leveranser till kunder under året. Med elbilarna Audi e-tron GT, Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron ser märket fram emot ett ännu mer elektrifierat 2021.