Audi väljer Sauber som strategisk partner för Formel 1

Nästa viktiga milstolpe på vägen mot FIA Formel 1-världsmästerskapet är klar. Audi har valt Sauber som strategisk partner för projektet och planerar att förvärva en andel i Sauber Group. Samarbetet innebär att det schweiziska racingteamet kommer att tävla som ett fabriksteam för Audi från 2026 med drivlinan som Audi utvecklar för motorsportens kungaklass.

Audi väljer Sauber som strategisk partner för Formel 1

Efter tillkännagivandet av insteget i Formel 1 i slutet av augusti, är Audis bekräftelse av sin strategiska partner nästa milstolpe i företagets inträde i motorsportens kungaklass. Med ca. 30 års tävlingserfarenhet är Sauber ett av de mest välrenommerade och traditionsrika teamen i Formel 1. Drivlinan (Power Unit) kommer att tillverkas vid Audis kompetenscenter för motorsport i Neuburg, medan Sauber kommer att utveckla och tillverka tävlingsbilen vid sin anläggning i Hinwil i Schweiz. Sauber ansvarar även för planering och genomförande av tävlingsverksamheten.

-          Vi är glada över att ha fått en så erfaren och kompetent partner för vårt ambitiösa Formel 1-projekt, säger Oliver Hoffmann, teknisk utvecklingschef i ledningen för AUDI AG. Vi känner redan Sauber-koncernen med dess toppmoderna anläggning och erfarna team från tidigare samarbeten och är övertygade om att vi tillsammans kommer att bilda ett starkt team.

Redan under den framgångsrika Le Mans-eran och vid utvecklingen av standardvagnsbilen för DTM använde Audi Sport regelbundet Sauber-koncernens högteknologiska vindtunnel i Hinwil, som bara ligger ca fyra timmars bilresa söderut.

”Sauber är en förstklassig partner”

-          Audi är den bästa partnern för Sauber Group, säger Finn Rausing, styrelseordförande för Sauber Holding. Det är tydligt att båda företagen delar samma värderingar och vision. Vi ser fram emot att uppnå våra gemensamma mål med ett starkt och framgångsrikt partnerskap.

Utvecklingen av drivlinan, som består av en elmotor, ett batteri, styrelektronik och en förbränningsmotor, pågår redan för fullt på anläggningen i det specialgrundade företaget Audi Formula Racing GmbH i Neuburg. Mer än 120 personer arbetar redan med projektet.

-          Sauber är en förstklassig partner för insatsen av Audi Power Unit, säger Adam Baker, som är vd i företaget. Vi ser fram emot att arbeta med ett erfaret team som har varit med och format många epoker Formel 1-historia. Tillsammans vill vi skriva nästa kapitel med start 2026.

Utbyggnaden av Neuburg-anläggningen pågår för fullt

Tidplanen fram till det första loppet med Audis deltagande i säsongen 2026 är ambitiös. Expansionen av Neuburg-anläggningen vad gäller personal, byggnader och teknisk infrastruktur bör till stor del vara på plats 2023. De första testerna i en Formel 1-bil med drivlinan som utvecklats för 2026-reglementet är planerade till 2025.

Formel 1 tar ett stort steg mot hållbarhet med det nya reglementet som träder i kraft 2026. Detta var en viktig grundförutsättning för att Audi skulle ta steget in i mästerskapet. Motorerna kommer att vara effektivare än idag, eftersom andelen eldrift kommer att öka markant. Den elektriska drivlinan kommer då att ha nästan lika mycket effekt som förbränningsmotorn, som har en effekt på 544 hk. De högeffektiva turboladdade 1,6-litersmotorerna kommer att drivas av hållbart syntetiskt bränsle som är CO2-neutralt (enligt EU-norm). Formel 1 har också satt som mål att vara CO2-neutral som racingserie till 2030.

Audi väljer Sauber som strategisk partner för Formel 1
Oliver Hoffman, Teknisk Utvecklingschef AUDI AG och Markus Duesmann, CEO AUDI AG
Adam Baker, CEO Audi Formula Racing GmbH

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,68 miljoner nya bilar 2021. Företaget omsatte 53 miljarder euro 2021 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Dubbel Sverigepremiär för Q8 Sportback e-tron31.1.2023 08:10:20 CET | Pressmeddelande

Audi fortsätter elbilsoffensiven och lanserar nu uppföljaren till Audi e-tron. Den 3-5:e februari är det Sverigepremiär för Audi Q8 Sportback e-tron på elbilsmässan eCarExpo. Längre räckvidd och ännu snabbare laddning är några av nyheterna hos den populära suven. Sverigepremiär blir det även under båtmässan i Göteborg den 3-12 februari, där Audi Q8 Sportback e-tron visas upp bland alla nyheter för sjölivet.

Audi, SkiStar och Jämtkraft satsar på sportlovsladdare i Sveg30.1.2023 08:02:29 CET | Pressmeddelande

Audi, SkiStar och Jämtkraft upprepar förra årets succé och bidrar till att stärka upp laddinfrastrukturen för fjällresenärerna även i år. Under sportloven etableras en mobil laddstation med upp till åtta laddplatser i Sveg för att underlätta för alla som vill ta elbilen till fjällen. Platsen är utvald tillsammans med elbilsägare som planerar att köra till fjällen under sportloven.

Premiär för Audi activesphere concept26.1.2023 20:21:29 CET | Pressmeddelande

Med Audi activesphere concept presenterar märket med de fyra ringarna den fjärde konceptbilen i Sphere-familjen. Efter Audi skysphere, Audi grandsphere och Audi urbansphere är det premiär för en 4-dörrars crossover-coupé med ett helt nytt flexibelt koncept. Med sina 4,98 m är Audi activesphere inte bara elegant och lyxig med sportiga linjer. Den bjuder också på terrängegenskaper med imponerande markfrigång och stora 22-tumsfälgar. Med en enkel knapptryckning kan bakpartiet dessutom förvandlas till ett öppet lastgolv ("Activeback") som är perfekt när man vill ta med sig elcyklar eller fritidsutrustning för vatten- och vintersport.