Audi vinnare 2019. Laddar för elektrifierat decennium.

Audi summerar ett starkt försäljningsår 2019. Totalt registrerades 19918 bilar med de fyra ringarna i fronten. Det var en ökning med 14 procent jämfört med 2018 på en näst intill oförändrad totalmarknad på 355 704 bilar (+0,6%) enligt preliminär statistik från Bil Sweden. Audi var därmed 6:e största märke i Sverige med en marknadsandel på 5,6%. Nya hyllade Audi Q3 stod för den största ökningen under året.

Elbilen Audi e-tron - mest sålda elsuven i sitt segment 2019

2019 var året då Audi inledde elektrifieringsoffensiven på allvar. Eldrivna Audi e-tron lanserades i mars hos de svenska återförsäljarna, som totalt hann leverera 652 bilar innan årsskiftet. Det gör modellen till den mest sålda elsuven i sitt segment. Audi A6, A4 och A3 var fortsatt flest till antalet i Audi-programmet, medan Audi Q3 var den mest sålda Q-modellen.

Diego Ramos, chef Audi Sverige:

– 2018 var ett tufft år med övergången till WLTP och stora modellskiften, men nu är vi tillbaka och under 2020 lägger vi i nästa växel. Vi är laddade för ett nytt år och decennium. Modellprogrammet är helt nytt och elektrifieringsoffensiven fortsätter med både elbilar, laddhybrider och mildhybrider. Vi planerar för att hälften av försäljningen skall vara elektrifierad i någon form.  Med nya Audi e-tron Sportback i programmet räknar vi med att minst dubblera antalet helt eldrivna bilar under 2020.

Under 2020 kommer Audi att leverera nya elbilen e-tron Sportback och laddhybriderna A3, A6, A7, A8, Q5 och Q7. Och mer är på gång, av totalt 37 miljarder euro i investeringar lägger Audi 12 miljarder euro på e-mobilitet fram till 2024. 2025 ska antalet laddbara modeller vara 30 varav 20 rena elbilar.

Elbilen Audi e-tron - mest sålda elsuven i sitt segment 2019
Eldrivna Audi e-tron Sportback lanseras våren 2020
Audi Q3 ökade mest i Audi-programmet 2019

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 59,2 miljarder euro 2018 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB

Start start på 2020 för eldrivna Audi e-tron9.4.2020 08:27:46 CESTPressmeddelande

Eldrivna Audi e-tron har haft en stark start på 2020. Under det första kvartalet levererades 635 bilar vilket gjorde den till 3:a på elbilstopplistan i Sverige enligt Bil Sweden. Audi e-tron blev också Audis tredje mest registrerade bil under kvartalet efter Audi A6 och Audi A4. Nu laddar märket för lanseringen av sin andra elbil, Audi e-tron Sportback, som redan börjat rulla in hos Audi-återförsäljarna.

AUDI AG uppnådde finansiellt mål 2019 och sätter kurs mot långsiktig konkurrenskraft19.3.2020 15:56:42 CETPressmeddelande

Audi navigerade stabilt genom ett utmanande räkenskapsår 2019. I en konkurrensutsatt marknad ökade biltillverkaren leveranserna med 1,8% till 1,845,573 bilar jämfört med föregående år. Försäljningsintäkterna på 55,7 miljarder euro speglar den höga efterfrågan på suvar och större modeller. Rörelseresultatet uppgick till 4,5 miljarder euro och försäljningsmarginalen till 8,1 procent. Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven med ännu fler eldrivna modeller i år. Mot bakgrund av den ökade spridningen av coronaviruset och de ovissa effekterna på ekonomin, ser tillverkaren stora utmaningar under 2020 och fokuserar på de anställdas hälsa samt på likviditet och stabilitet i affären.

Fyra ringar och fyrhjulsdrift: 40 år med quattro5.3.2020 15:57:15 CETPressmeddelande

Audi är för många synonymt med quattro – fyrhjulsdriften som firar 40-årsjubileum i år. Premiären för den första quattromodellen gjordes på Genevesalongen 1980. Sedan dess har ca 10,5 miljoner quattrodrivna Audi tillverkats. Under årens lopp har systemet ständigt utvecklats och nu är det dags för nästa kapitel i framgångssagan. Eldrivna quattrosystem och elektrisk torque vectoring har presenterats i prototyperna Audi e-tron S och Audi e-tron S Sportback.