Audi vinnare 2019. Laddar för elektrifierat decennium.

Audi summerar ett starkt försäljningsår 2019. Totalt registrerades 19918 bilar med de fyra ringarna i fronten. Det var en ökning med 14 procent jämfört med 2018 på en näst intill oförändrad totalmarknad på 355 704 bilar (+0,6%) enligt preliminär statistik från Bil Sweden. Audi var därmed 6:e största märke i Sverige med en marknadsandel på 5,6%. Nya hyllade Audi Q3 stod för den största ökningen under året.

Elbilen Audi e-tron - mest sålda elsuven i sitt segment 2019

2019 var året då Audi inledde elektrifieringsoffensiven på allvar. Eldrivna Audi e-tron lanserades i mars hos de svenska återförsäljarna, som totalt hann leverera 652 bilar innan årsskiftet. Det gör modellen till den mest sålda elsuven i sitt segment. Audi A6, A4 och A3 var fortsatt flest till antalet i Audi-programmet, medan Audi Q3 var den mest sålda Q-modellen.

Diego Ramos, chef Audi Sverige:

– 2018 var ett tufft år med övergången till WLTP och stora modellskiften, men nu är vi tillbaka och under 2020 lägger vi i nästa växel. Vi är laddade för ett nytt år och decennium. Modellprogrammet är helt nytt och elektrifieringsoffensiven fortsätter med både elbilar, laddhybrider och mildhybrider. Vi planerar för att hälften av försäljningen skall vara elektrifierad i någon form.  Med nya Audi e-tron Sportback i programmet räknar vi med att minst dubblera antalet helt eldrivna bilar under 2020.

Under 2020 kommer Audi att leverera nya elbilen e-tron Sportback och laddhybriderna A3, A6, A7, A8, Q5 och Q7. Och mer är på gång, av totalt 37 miljarder euro i investeringar lägger Audi 12 miljarder euro på e-mobilitet fram till 2024. 2025 ska antalet laddbara modeller vara 30 varav 20 rena elbilar.

Elbilen Audi e-tron - mest sålda elsuven i sitt segment 2019
Eldrivna Audi e-tron Sportback lanseras våren 2020
Audi Q3 ökade mest i Audi-programmet 2019

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 59,2 miljarder euro 2018 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB

Audi bidrar med elbilar och laddinfrastruktur under World Economic Forum i Davos23.1.2020 16:06:22 CETPressmeddelande

Audi är på plats under World Economic Forum i Davos och stöttar mötets agenda genom att erbjuda hållbara transporter. Märket, som är exklusiv bilpartner för 33:e året, står för en bilflotta på 100 laddbara bilar som kör eldrivet till 90%. Eftersom alpbyn har en begränsad laddinfrastruktur har Audi utvecklat nya lösningar som testas på plats. Under mötet laddas bilarna med grön el vid mobila laddcontainrar som fyllts med återanvända batterier från Audi e-tron.

Audi ökade med 1,8 procent till 1,845 miljoner bilar 201910.1.2020 13:37:37 CETPressmeddelande

Trots utmanande förhållanden kunde Audi öka leveranserna under 2019. En ökning med 1,8 procent innebar ca 1.845.550 bilar med tillväxt på alla tre huvudmarknader. I Kina sattes ett nytt rekord med totalt 690.083 bilar (+ 4.1%). USA-marknaden var fortsatt stabil på en hög nivå med en ökning på 0,4 procent. På hemmamarknaden i Tyskland ökade försäljningen med 4,3 procent. December blev en stark månad med totalt ca 176.000 bilar, vilket var 13,9 procent fler än i december 2018. På den svenska marknaden ökade Audi med 14 procent jämfört med totalmarknaden som var i stort sett oförändrad på + 0,7 %.

Audi i överenskommelse om framtidsinriktning27.11.2019 11:36:08 CETPressmeddelande

Audi beskriver det som en ny era där man sätter in åtgärder för högre lönsamhet, flexibilitet och säkrade jobb. Audis ledning och arbetstagarrepresentanter har slutit en överenskommelse inom ramverket som kallas Audi.Zukunft, dvs Audi.Framtid. Besluten gäller framförallt optimerad produktionskapacitet vid de två tyska anläggningarna, anpassning av arbetsstyrkan och förlängda jobbgarantier till slutet av 2029. De 6 miljarder euro som frigörs säkrar den strategiska målkorridoren på 9 till 11 procents vinstmarginal och investeras i elektrifiering och digitalisering. Audi.Zukunft kommer därmed att stärka konkurrenskraften för de fyra ringarna och anpassa företaget för de kommande åren. Överenskommelsen träder i kraft den 29 november och gäller för de kommande 10 åren.

Världspremiär för eldrivna Audi e-tron Sportback20.11.2019 10:55:19 CETPressmeddelande

“Framtiden är elektrisk”. Audi följer konsekvent elektrifieringsstrategin och presenterar den andra modellen i e-tron familjen under Los Angeles Auto Show. Audi e-tron Sportback är en sportig SUV med coupe-siluett som levererar upp till 300 kW och har en räckvidd på upp till 446 kilometer. De digital matrix LED-strålkastarna är en helt ny innovation som för första gången erbjuds i storserieproduktion. Audi e-tron Sportback börjar säljas i slutet av november och marknadsintroduktionen är planerad till våren 2020.