Audi visar Audi Q8 sport concept med integrerat operativsystem från Android

Audi Q8 sport concept med integrerat Android 1

Med 7000 deltagare på plats och miljoner via internet deltar Audi i utvecklarkonferensen Google I/O.  Under konferensen presenterar Audi ett koncept för nästa generations infotainmentsystem med helt integrerat Androidsystem. Världspremiären öppnar upp helt nya möjligheter att accelerera utvecklingen av uppkopplade tjänster.

Den tre dagar långa konferensen Google I/O som börjar den 17 maj på Google’s huvudkontor i Mountain View i Kaliforninen anses vara världens största och viktigaste för utvecklare inom mjukvaruindustrin. Under konferensen kommer bl.a. Android visas som ny systemarkitektur för infotainmentapplikationer i bilen, vilket ger utvecklingsmöjligheter genom miljontals medlemmar i Android Open Source Community.

Audi Q8 sport concept som visas på Google I/O har redan integrerat Android. De nya funktionerna, inklusive Spotify, Google Play Music och Google Assistant visas alla på den stora mittdisplayen. Informationen visas också i Audi virtual cockpit direkt framför föraren i siktfältet. Det är första gången som de nya tjänsterna har integrerats helt i Audis egna infotainmentsystem. Navigationskartan kommer fortsatt att hämta data från HERE, men föraren kan även välja att navigera med Google Maps. I konceptbilen finns även ett nytt fält för inkommande meddelanden och samtal.

Den sömlösa integrationen av Android ger enorm utvecklingspotential. Android är väldens mest populära mobilplattform med mer än 1,4 miljarder aktiva användare. Med hjälp av kreativiteten och bredden hos den öppna Android-communityn kan utvecklingen snabbas upp och nya appar och uppkopplade tjänster kan integreras i bilarna förutsatt att de uppfyller kraven från Google och Audi. För kunderna innebär det snabbare uppdateringar, större utbud och internationell tillgänglighet.

Audi erbjuder redan idag navigering med hjälp av Google Earth och Google Street View i de flesta av märkets modeller.

Läs även  Audi Tech Day Connectivity

Audi Q8 sport concept med integrerat Android 1
Audi Q8 sport concept med integrerat Android

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.