Audi visar Audi Q8 sport concept med integrerat operativsystem från Android

Audi Q8 sport concept med integrerat Android 1

Med 7000 deltagare på plats och miljoner via internet deltar Audi i utvecklarkonferensen Google I/O.  Under konferensen presenterar Audi ett koncept för nästa generations infotainmentsystem med helt integrerat Androidsystem. Världspremiären öppnar upp helt nya möjligheter att accelerera utvecklingen av uppkopplade tjänster.

Den tre dagar långa konferensen Google I/O som börjar den 17 maj på Google’s huvudkontor i Mountain View i Kaliforninen anses vara världens största och viktigaste för utvecklare inom mjukvaruindustrin. Under konferensen kommer bl.a. Android visas som ny systemarkitektur för infotainmentapplikationer i bilen, vilket ger utvecklingsmöjligheter genom miljontals medlemmar i Android Open Source Community.

Audi Q8 sport concept som visas på Google I/O har redan integrerat Android. De nya funktionerna, inklusive Spotify, Google Play Music och Google Assistant visas alla på den stora mittdisplayen. Informationen visas också i Audi virtual cockpit direkt framför föraren i siktfältet. Det är första gången som de nya tjänsterna har integrerats helt i Audis egna infotainmentsystem. Navigationskartan kommer fortsatt att hämta data från HERE, men föraren kan även välja att navigera med Google Maps. I konceptbilen finns även ett nytt fält för inkommande meddelanden och samtal.

Den sömlösa integrationen av Android ger enorm utvecklingspotential. Android är väldens mest populära mobilplattform med mer än 1,4 miljarder aktiva användare. Med hjälp av kreativiteten och bredden hos den öppna Android-communityn kan utvecklingen snabbas upp och nya appar och uppkopplade tjänster kan integreras i bilarna förutsatt att de uppfyller kraven från Google och Audi. För kunderna innebär det snabbare uppdateringar, större utbud och internationell tillgänglighet.

Audi erbjuder redan idag navigering med hjälp av Google Earth och Google Street View i de flesta av märkets modeller.

Läs även  Audi Tech Day Connectivity

Audi Q8 sport concept med integrerat Android 1
Audi Q8 sport concept med integrerat Android

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Premiär för nya teknikladdade Audi A6 Avant11.4.2018 11:52Pressmeddelande

Med nya Audi A6 Avant förenas form och funktion med intelligent och intuitiv teknik. Den vässade designen rymmer en interiör med digitala skärmar och intuitiva funktioner som kan skräddarsys efter förarens behov. Rymden har ökat samtidigt som bagageutrymmet är oförändrat på 565-1680 liter trots den sluttande taklinjen. De avancerade säkerhets- och assistanssystemen blir allt mer intelligenta och sammankopplade. Köregenskaperna har optimerats för att ge hög komfort och samtidigt en sportigare känsla, där fyrhjulsstyrning både ökar stabilitet och smidighet. Alla motorer är dessutom elektrifierade med mildhybridsystem för att sänka förbrukningen.

Audi planerar för Audi e-tron GT16.3.2018 15:14Pressmeddelande

Audi breddar programmet med fler eldrivna modeller. I samband med märkets årliga presskonferens under gårdagen bekräftades en helt eldriven Gran Turismo med produktionsstart 2020. Prestandamodellen är ett första tecken på ett nytt elektrifierat Audi Sport. 2025 räknar Audi med att erbjuda ca 20 laddbara modeller totalt, varav hälften är helt eldrivna och resterande laddhybrider. Därtill kommer övriga modellprogrammet elektrifieras i snabb takt med mildhybridsystem. I den framtida strategin finns även bränslecellsbilar som lanseras 2020.