Audi visar Audi Q8 sport concept med integrerat operativsystem från Android

Audi Q8 sport concept med integrerat Android 1

Med 7000 deltagare på plats och miljoner via internet deltar Audi i utvecklarkonferensen Google I/O.  Under konferensen presenterar Audi ett koncept för nästa generations infotainmentsystem med helt integrerat Androidsystem. Världspremiären öppnar upp helt nya möjligheter att accelerera utvecklingen av uppkopplade tjänster.

Den tre dagar långa konferensen Google I/O som börjar den 17 maj på Google’s huvudkontor i Mountain View i Kaliforninen anses vara världens största och viktigaste för utvecklare inom mjukvaruindustrin. Under konferensen kommer bl.a. Android visas som ny systemarkitektur för infotainmentapplikationer i bilen, vilket ger utvecklingsmöjligheter genom miljontals medlemmar i Android Open Source Community.

Audi Q8 sport concept som visas på Google I/O har redan integrerat Android. De nya funktionerna, inklusive Spotify, Google Play Music och Google Assistant visas alla på den stora mittdisplayen. Informationen visas också i Audi virtual cockpit direkt framför föraren i siktfältet. Det är första gången som de nya tjänsterna har integrerats helt i Audis egna infotainmentsystem. Navigationskartan kommer fortsatt att hämta data från HERE, men föraren kan även välja att navigera med Google Maps. I konceptbilen finns även ett nytt fält för inkommande meddelanden och samtal.

Den sömlösa integrationen av Android ger enorm utvecklingspotential. Android är väldens mest populära mobilplattform med mer än 1,4 miljarder aktiva användare. Med hjälp av kreativiteten och bredden hos den öppna Android-communityn kan utvecklingen snabbas upp och nya appar och uppkopplade tjänster kan integreras i bilarna förutsatt att de uppfyller kraven från Google och Audi. För kunderna innebär det snabbare uppdateringar, större utbud och internationell tillgänglighet.

Audi erbjuder redan idag navigering med hjälp av Google Earth och Google Street View i de flesta av märkets modeller.

Läs även  Audi Tech Day Connectivity

Audi Q8 sport concept med integrerat Android 1
Audi Q8 sport concept med integrerat Android

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi sätter nytt försäljningsrekord med 1 878 100 levererade bilar 201715.1.2018 09:52Pressmeddelande

2017 blev åttonde året i rad med försäljningsrekord för AUDI AG. Trots en turbulent inledning på året lyckades företaget leverera rekordsiffran 1 878 100 bilar, vilket var en ökning med 0,6 procent. Försäljningen av märket med de fyra ringarna ökade på samtliga tre huvudmarknader. I USA steg försäljningen med 7,8 procent. I Kina lyckades Audi hämta hem den svaga inledningen och ökade totalt med 1,1 procent. På hemmamarknaden Tyskland levererades 0,4% fler bilar jämfört med rekordåret 2016.

Säljstart för Nya Audi A7 Sportback19.12.2017 13:45Pressmeddelande

Linjesköna A7 Sportback premiärvisades symboliskt i Audis helt nya högteknologiska designcenter i mitten på oktober. Lagom till jul öppnas nu orderböckerna hos de svenska Audi-handlarna. Den stora fyradörrarscoupen delar många tekniska nyheter med avancerade Audi A8 och har både elektrifierad drivlina och helt ny digital interiör. Premiären sker i mars nästa år och ca-priset för 3.0 TFSI V6-motorn på 340 hk är 662.000 kr.

Audi förlänger titelsponsorskap i FIS Ski World Cup29.10.2017 09:50Pressmeddelande

Audi titelsponsor i alpina världcupen till 2021/22 20-årsjubileum för samarbetet med svenska alpina landslaget Kör Audi quattro för maximalt grepp i vinterväglag Audi förlänger samarbetet och fortsätter som titelsponsor till Audi FIS Ski World Cup till 2022. Märket befäster därmed positionen som stark partner till internationell skidsport. I helgen inleds märkets 16:e säsong som titelsponsor vid storslalompremiären i österrikiska Sölden. I samband med säsongsstarten av den alpina världscupen i Sölden gav Audi det positiva beskedet att märket kommer att fortsätta som titelsponsor av Audi FIS Ski World Cup till och med säsongen 2021/2022. Företaget har varit aktivt i den alpina världen i över 30 år och är idag partner till 15 alpina nationella team och Fédération Internationale de Ski (FIS). Märket med de fyrhjulsdrivna quattrobilarna har även en lång historia som partner till den alpina skidvärlden i Sverige. De svenska landslagsåkarna har kört Audi mellan tävlingarna sedan 1997. Under