Audi visar Audi Q8 sport concept med integrerat operativsystem från Android

Audi Q8 sport concept med integrerat Android 1

Med 7000 deltagare på plats och miljoner via internet deltar Audi i utvecklarkonferensen Google I/O.  Under konferensen presenterar Audi ett koncept för nästa generations infotainmentsystem med helt integrerat Androidsystem. Världspremiären öppnar upp helt nya möjligheter att accelerera utvecklingen av uppkopplade tjänster.

Den tre dagar långa konferensen Google I/O som börjar den 17 maj på Google’s huvudkontor i Mountain View i Kaliforninen anses vara världens största och viktigaste för utvecklare inom mjukvaruindustrin. Under konferensen kommer bl.a. Android visas som ny systemarkitektur för infotainmentapplikationer i bilen, vilket ger utvecklingsmöjligheter genom miljontals medlemmar i Android Open Source Community.

Audi Q8 sport concept som visas på Google I/O har redan integrerat Android. De nya funktionerna, inklusive Spotify, Google Play Music och Google Assistant visas alla på den stora mittdisplayen. Informationen visas också i Audi virtual cockpit direkt framför föraren i siktfältet. Det är första gången som de nya tjänsterna har integrerats helt i Audis egna infotainmentsystem. Navigationskartan kommer fortsatt att hämta data från HERE, men föraren kan även välja att navigera med Google Maps. I konceptbilen finns även ett nytt fält för inkommande meddelanden och samtal.

Den sömlösa integrationen av Android ger enorm utvecklingspotential. Android är väldens mest populära mobilplattform med mer än 1,4 miljarder aktiva användare. Med hjälp av kreativiteten och bredden hos den öppna Android-communityn kan utvecklingen snabbas upp och nya appar och uppkopplade tjänster kan integreras i bilarna förutsatt att de uppfyller kraven från Google och Audi. För kunderna innebär det snabbare uppdateringar, större utbud och internationell tillgänglighet.

Audi erbjuder redan idag navigering med hjälp av Google Earth och Google Street View i de flesta av märkets modeller.

Läs även  Audi Tech Day Connectivity

Audi Q8 sport concept med integrerat Android 1
Audi Q8 sport concept med integrerat Android

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi e-tron prototype visas upp i Köpenhamn4.7.2018 08:32Pressmeddelande

Audi lyfter på täcket och visar nu upp interiören i märkets helt eldrivna SUV. Arenan för förhandsvisningen är vald med omsorg – scenen på the Royal Danish playhouse i Köpenhamn. Invändigt bjuder Audi e-tron prototype på en minimalistisk digital förarmiljö och gott om utrymme. Elbilens tysta miljö skapar perfekta förutsättningar för det avancerade ljudsystemet från danska Bang & Olufsen. Audis första elbil är dessutom den första bilen i serieproduktion som är utrustad med virtuella sidobackspeglar.

Audi och Hyundai planerar samarbete för att utveckla bränslecellstekniken20.6.2018 14:22Pressmeddelande

AUDI AG och Hyundai Motor Group fortsätter driva på utvecklingen av bränslecellsteknik. De två företagen planerar att utbyta patent och ge varandra tillgång till komponenter som inte är konkurrensrelevanta. Överenskommelsen är förbehållen att de ansvariga myndigheterna ger sitt tillstånd. Genom samarbetet räknar de två företagen med att snabbare och mer effektivt uppnå mognad för volymproduktion av bränslecellerna.

Aerodynamisk Audi e-tron prototype förlänger räckvidden med virtuella backspeglar30.5.2018 10:36Pressmeddelande

Ju lägre luftmotstånd – desto längre kommer elbilen. Det kan låta som en självklarhet men kräver ett omfattande utvecklingsarbete. Genom intensivt testande i vindtunnel har Audi optimerat luftströmmarna runt Audi e-tron prototype. Med 0,28 har elbilen ett av de lägsta cW-värdena i SUV-segmentet, vilket är avgörande för räckvidden på mer än 400 kilometer enligt den nya WLTP-körcykeln. I samband med premiären av Audis första elbil i augusti, lanseras även världsnyheten virtuella backspeglar som minskar luftmotståndet ytterligare.