Audi

Audi visar nya laddhybrider i Geneve: Audi Q5, A6, A7 och A8

Dela

Audi fortsätter med sin elektrifieringsstrategi och visar flera nya laddhybrider på bilsalongen i Geneve. Audi A8, A7 Sportback, A6 och Q5 lanseras med över 40 kilometers räckvidd på el enligt nya WLTP-testcykeln. Med olika effektnivåer kan kunderna dessutom välja antingen en komfort- eller prestandavariant. De nya laddhybriderna kommer att kunna beställas under 2019.

Med Audi Q5, A6, A7 och lyxsedanen A8 TFSI e utökar Audi antalet laddbara modeller. Beroende på modell erbjuds två varianter med olika prestanda och utrustning. En mer komfortbetonad och en sportigare variant, de senare med S line, tightare chassiavstämning och mer boosteffekt från elmotorn. Audis laddhybrider kommer i fortsättningen att betecknas “TFSI e”. Audi “e-tron” reserveras för helt eldrivna bilar.

Kraftfull elmotor, effektiv TFSI-motor och litiumjon-batteri i kombination

Laddhybriderna är populära tack vare sin flexibilitet. Under vardagspendling kan de köras på ren eldrift, samtidigt som förbränningsmotorn används under längre körningar. De nya laddhybriderna från Audi beräknas ha en räckvidd på över 40 kilometers eldrift enligt nya WLTP-körcykeln. En turboladdad bensinmotor med direktinsprutning samarbetar med elmotorn som är integrerad i transmissionen. Elmotorn kan därmed stötta förbränningsmotorn under acceleration och öka prestandan från start och vid acceleration.

Energiåtervinningssystemet är utformat för maximal effekt och liknar det som finns i elbilen Audi e-tron. Vid inbromsning återvinner Audis laddhybrider upp till 80 kW. I vardagstrafiken går rörelseenergin till elmotorn. Vid medelstora inbromsningar används även de hydrauliska skivbromsarna. Det är bara vid kraftiga inbromsningar på mer än 0.4 g som enbart skivbromsarna används.

Litiumjon-batterierna är placerade under bagageutrymmet.  I A6, A7 och A8 består de av 104 s.k. pouch-celler som är fördelade över åtta moduler. De lagrar 14.1 kWh med 385 volt. I Audi Q5 är batteriet uppbyggt av prismatiska celler med samma kapacitet. I samtliga fall är batteriets kylkrets integrerad med lågtemperaturskretsen som försörjer elmotorn och kraftelektroniken. Värmepumpen säkerställer en effektiv värmefördelning och kan ge upp till 3 kW värmeenergi från 1 kW elektrisk energi tack vare överskottsvärmen som uppstår i bilen.

Den förlängda A8 L är bestyckad med en förbränningsmotor och en permanent synkron elmotor. Den senare är integrerad i den åttastegade tiptronic-växellådan som överför kraften till quattrosystemet. I Audi A7 och A6 är batteriet identiskt med det i A8. Tillsammans med elmotorn som är integrerad i dubbelkopplingsväxellådan säkerställer en förbränningsmotor att det finns tillräckligt med effekt och räckvidd. Båda modellerna finns i två olika effektnivåer med olika boosteffekt. Drivlinan i Audi Q5 följer samma koncept som i Audi A6 och A7.

Valbara körlägen för maximal komfort och hög räckvidd på el

Laddhybriderna är utvecklade för maximal effektivitet och väljer automatiskt den optimala fördelningsstrategin. Starten sker elektriskt i “EV” –läge som standard medan förbränningsmotorn startar beroende på situation. Föraren kan välja mellan lägena “EV,” “auto,” och “hold.” I det första fallet prioriteras eldrift, i ”auto”-läget avgör körförhållandena och i  ”hold” sparas eldriften till exempelvis körning i utsläppsfri zon.

Den prediktiva effektivitetsassistenten bidrar till att öka räckvidden på el genom att integrera resvägen i styrningen av drivlinan. Både navigationssystemet och bilens sensorer förser systemet med indata. Med informationen skapas sedan en grovplanering av hela rutten och finplanering för de närmaste kilometrarna. Det gör att föraren får signaler, både visuellt och via den aktiva gaspedalen, när det är dags att lätta på foten. Samtidigt startar rekuperationen.

Föraren kan som vanligt via Audi drive select även välja mellan “comfort,” “efficiency,” “auto” och “dynamic”, vilket påverka setup när det gäller drivning, chassi och styrning. Beroende på inställningen påverkas även samarbetet mellan elmotor och förbränningsmotor. I “dynamic”-läget stöttas förbränningsmotor med elektrisk boost för maximala prestanda.

Den aktiva gaspedalen med variabel tryckpunkt vid eldrift ger föraren en kännbar återkoppling för maximalt effektiv körning. När foten lämnar gaspedalen frirullar bilen när den ligger i D-läget samt i “auto” och “efficiency” (under 160 km/h). Både elmotorn och förbränningsmotorn kopplas då ifrån och stängs av. I S-läget däremot och i “dynamic” -läget förblir elmotorn aktiv vid inbromsning och återvinner rörelseenergin. Med Audi virtual cockpit och i MMI-skärmen visas alla viktig information när det gäller eldrift som powermeter, räckvidd och energiflöden.

Sportversioner med S line

Audi erbjuder A6, A7 och Q5 antingen med 50 TFSI e quattro eller i sportversionen med 55 TFSIe quattro. Den senare har förutom mer boost från elmotorn även S line exteriörpaket som standard. Audi A6 och A7 har även svart optikpaket, rödlackerade bromsok och mörktonade rutor samt sportdetaljer i interiören.  A6 och A7 är även utrustade med sportchassi som standard.

Bekväm laddning med e-tron Charging Service

Som standard ingår kablar för hemmaladdning, industriuttag samt styrenhet. Som tillval finns även hållare för väggmontering och mode 3-kabel för publik laddning. Med 7.2 kW tar det drygt två timmar att ladda batteriet. För längre resor ger Audi-ägda e-tron Charging Service access till ett stort antal publika laddstationer i 16 europeiska länder.  Ett enda kort räcker för ladda hos flera olika operatörer. Kunderna behöver bara registrera sig en gång på myAudi portalen och slutföra ett laddkontrakt till en viss avgift med faktureringen i slutet av månaden .

Laddstyrning via myAudi appen

Genom myAudi appen kan Audi connect-tjänsterna länkas till mobilen. Batteriets laddstatus och räckvidd kan kollas, laddprocessen startas och laddtimern programmeras samtidigt som laddnings- och förbrukningsstatistik kan följas. Med myAudi appen kan bilen även förvärmas innan avresa. Kunden kan bestämma exakt hur interiören skall värmas eller kylas medan bilen är parkerad eller batteriet laddas. Beroende på bilens utrustning kan rattvärme, säten, speglar, vindruta och bakruta samt sätesventilation aktiveras i förväg. På samma sätt kan de snabbaktiveras när bilen öppnas med nyckeln.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

Audi
Audi

151 88 Södertälje

08-553 866 50http://www.audi.se
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

20-årsjubileum och säljstart för nya Audi A6 allroad quattro5.6.2019 09:07:03 CESTPressmeddelande

20 år efter att den första generationen A6 allroad quattro lanserades är det premiär för fjärde generationen av modellen. Den kompetenta milslukaren med offroadkapacitet är liksom tidigare utrustad med quattro, adaptiv luftfjädring och förhöjd markfrigång. De kraftfulla V6 TDI-motorerna är elektrifierade med 48-volts mildhybridteknik och kan dra upp till 2.5 ton. I den omfattande standardutrustningen ingår bl.a. navigationssystem och avancerade förarassistans- och säkerhetssystem.

Säljstart för laddbara Audi Q5 55 TFSIe quattro31.5.2019 11:59:30 CESTPressmeddelande

Audi laddar med elektrifieringsoffensiv. Audi Q5 55 TFSI e quattro med 367 hk systemeffekt är först ut av de nya plug-in hybriderna från Audi. Elmotorn med över 40 kilometers räckvidd, enligt WLTP-körcykeln, gör det möjligt för de flesta att pendla eldrivet. För de längre resorna svarar en fyrcylindrig 2.0 TFSI-motor på 252 hk som nyligen utsågs till International Engine of the Year. Audi Q5 55 TFSIe quattro kan nu beställas hos de svenska återförsäljarna.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum