Audi

Audi visar nya laddhybrider i Geneve: Audi Q5, A6, A7 och A8

Dela

Audi fortsätter med sin elektrifieringsstrategi och visar flera nya laddhybrider på bilsalongen i Geneve. Audi A8, A7 Sportback, A6 och Q5 lanseras med över 40 kilometers räckvidd på el enligt nya WLTP-testcykeln. Med olika effektnivåer kan kunderna dessutom välja antingen en komfort- eller prestandavariant. De nya laddhybriderna kommer att kunna beställas under 2019.

Med Audi Q5, A6, A7 och lyxsedanen A8 TFSI e utökar Audi antalet laddbara modeller. Beroende på modell erbjuds två varianter med olika prestanda och utrustning. En mer komfortbetonad och en sportigare variant, de senare med S line, tightare chassiavstämning och mer boosteffekt från elmotorn. Audis laddhybrider kommer i fortsättningen att betecknas “TFSI e”. Audi “e-tron” reserveras för helt eldrivna bilar.

Kraftfull elmotor, effektiv TFSI-motor och litiumjon-batteri i kombination

Laddhybriderna är populära tack vare sin flexibilitet. Under vardagspendling kan de köras på ren eldrift, samtidigt som förbränningsmotorn används under längre körningar. De nya laddhybriderna från Audi beräknas ha en räckvidd på över 40 kilometers eldrift enligt nya WLTP-körcykeln. En turboladdad bensinmotor med direktinsprutning samarbetar med elmotorn som är integrerad i transmissionen. Elmotorn kan därmed stötta förbränningsmotorn under acceleration och öka prestandan från start och vid acceleration.

Energiåtervinningssystemet är utformat för maximal effekt och liknar det som finns i elbilen Audi e-tron. Vid inbromsning återvinner Audis laddhybrider upp till 80 kW. I vardagstrafiken går rörelseenergin till elmotorn. Vid medelstora inbromsningar används även de hydrauliska skivbromsarna. Det är bara vid kraftiga inbromsningar på mer än 0.4 g som enbart skivbromsarna används.

Litiumjon-batterierna är placerade under bagageutrymmet.  I A6, A7 och A8 består de av 104 s.k. pouch-celler som är fördelade över åtta moduler. De lagrar 14.1 kWh med 385 volt. I Audi Q5 är batteriet uppbyggt av prismatiska celler med samma kapacitet. I samtliga fall är batteriets kylkrets integrerad med lågtemperaturskretsen som försörjer elmotorn och kraftelektroniken. Värmepumpen säkerställer en effektiv värmefördelning och kan ge upp till 3 kW värmeenergi från 1 kW elektrisk energi tack vare överskottsvärmen som uppstår i bilen.

Den förlängda A8 L är bestyckad med en förbränningsmotor och en permanent synkron elmotor. Den senare är integrerad i den åttastegade tiptronic-växellådan som överför kraften till quattrosystemet. I Audi A7 och A6 är batteriet identiskt med det i A8. Tillsammans med elmotorn som är integrerad i dubbelkopplingsväxellådan säkerställer en förbränningsmotor att det finns tillräckligt med effekt och räckvidd. Båda modellerna finns i två olika effektnivåer med olika boosteffekt. Drivlinan i Audi Q5 följer samma koncept som i Audi A6 och A7.

Valbara körlägen för maximal komfort och hög räckvidd på el

Laddhybriderna är utvecklade för maximal effektivitet och väljer automatiskt den optimala fördelningsstrategin. Starten sker elektriskt i “EV” –läge som standard medan förbränningsmotorn startar beroende på situation. Föraren kan välja mellan lägena “EV,” “auto,” och “hold.” I det första fallet prioriteras eldrift, i ”auto”-läget avgör körförhållandena och i  ”hold” sparas eldriften till exempelvis körning i utsläppsfri zon.

Den prediktiva effektivitetsassistenten bidrar till att öka räckvidden på el genom att integrera resvägen i styrningen av drivlinan. Både navigationssystemet och bilens sensorer förser systemet med indata. Med informationen skapas sedan en grovplanering av hela rutten och finplanering för de närmaste kilometrarna. Det gör att föraren får signaler, både visuellt och via den aktiva gaspedalen, när det är dags att lätta på foten. Samtidigt startar rekuperationen.

Föraren kan som vanligt via Audi drive select även välja mellan “comfort,” “efficiency,” “auto” och “dynamic”, vilket påverka setup när det gäller drivning, chassi och styrning. Beroende på inställningen påverkas även samarbetet mellan elmotor och förbränningsmotor. I “dynamic”-läget stöttas förbränningsmotor med elektrisk boost för maximala prestanda.

Den aktiva gaspedalen med variabel tryckpunkt vid eldrift ger föraren en kännbar återkoppling för maximalt effektiv körning. När foten lämnar gaspedalen frirullar bilen när den ligger i D-läget samt i “auto” och “efficiency” (under 160 km/h). Både elmotorn och förbränningsmotorn kopplas då ifrån och stängs av. I S-läget däremot och i “dynamic” -läget förblir elmotorn aktiv vid inbromsning och återvinner rörelseenergin. Med Audi virtual cockpit och i MMI-skärmen visas alla viktig information när det gäller eldrift som powermeter, räckvidd och energiflöden.

Sportversioner med S line

Audi erbjuder A6, A7 och Q5 antingen med 50 TFSI e quattro eller i sportversionen med 55 TFSIe quattro. Den senare har förutom mer boost från elmotorn även S line exteriörpaket som standard. Audi A6 och A7 har även svart optikpaket, rödlackerade bromsok och mörktonade rutor samt sportdetaljer i interiören.  A6 och A7 är även utrustade med sportchassi som standard.

Bekväm laddning med e-tron Charging Service

Som standard ingår kablar för hemmaladdning, industriuttag samt styrenhet. Som tillval finns även hållare för väggmontering och mode 3-kabel för publik laddning. Med 7.2 kW tar det drygt två timmar att ladda batteriet. För längre resor ger Audi-ägda e-tron Charging Service access till ett stort antal publika laddstationer i 16 europeiska länder.  Ett enda kort räcker för ladda hos flera olika operatörer. Kunderna behöver bara registrera sig en gång på myAudi portalen och slutföra ett laddkontrakt till en viss avgift med faktureringen i slutet av månaden .

Laddstyrning via myAudi appen

Genom myAudi appen kan Audi connect-tjänsterna länkas till mobilen. Batteriets laddstatus och räckvidd kan kollas, laddprocessen startas och laddtimern programmeras samtidigt som laddnings- och förbrukningsstatistik kan följas. Med myAudi appen kan bilen även förvärmas innan avresa. Kunden kan bestämma exakt hur interiören skall värmas eller kylas medan bilen är parkerad eller batteriet laddas. Beroende på bilens utrustning kan rattvärme, säten, speglar, vindruta och bakruta samt sätesventilation aktiveras i förväg. På samma sätt kan de snabbaktiveras när bilen öppnas med nyckeln.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

Audi
Audi

151 88 Södertälje

08-553 866 50http://www.audi.se
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Sportigare och uppkopplad Audi A4 med mildhybridteknik15.5.2019 11:05:49 CESTPressmeddelande

Audis populära storsäljare A4 förnyas och kommer i en sportigare och uppdaterad form. Exteriören följer Audis nya designspråk och interiören är uppgraderad med digital MMI touch-skärm. Flera motoralternativ har elektrifierats med mildhybridteknik (MHEV) som ökar komforten och sänker förbrukningen. Detsamma gäller för Audi S4 TDI, som för första gången är bestyckad med V6 TDI-motor, 48-volts elsystem och eldriven kompressor som gör accelerationen ännu mer direkt. Kombinationen av kraft, vridmoment och effektivitet är unikt i segmentet. Robusta A4 allroad quattro gör modellfamiljen komplett.

Mobilitet för megastäder: Audi AI:ME15.4.2019 10:28:49 CESTPressmeddelande

Audi visar upp ett visionärt eldrivet mobilitetskoncept för framtidens megastäder under Auto Shanghai 2019. Konceptbilen som kallas Audi AI:ME är kompakt till det yttre med en rymlig futuristisk interiör och möjlighet att köra autonomt på nivå 4. Det gör att passagerarna kan disponera tiden som de vill i bilen. Audi AI:ME är därför utrustad med en palett av högteknologiska funktioner för kommunikation, underhållning och skön avkoppling. Med Audi on demand fortsätter Audi dessutom att satsa på koncept för mobilitetstjänster.

Audi-premiärer på bilsalongen i Shanghai11.4.2019 09:14:31 CESTPressmeddelande

Audi inleder med två världspremiärer och en rad nationella nyheter när bilsalongen Auto Shanghai 2019 slår upp portarna den 16 april. Först ut är den visionära och eldrivna konceptbilen Audi AI:ME som visas tillsammans med ytterligare två elbilar: Audi e-tron* och Q2L e-tron. Den senare har utvecklats specifikt för den kinesiska marknaden och byggs i fabriken i Foshan. Audi Q2L e-tron levereras till de första kunderna redan i sommar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum