Audis andra klimatneutrala fabrik - med Europas största solcellstak

Idag togs Europas största takburna solcellsanläggning officiellt i bruk. Det energigivande taket finns på Audis anläggning i ungerska Györ och är ett samarbete med E.ON. Sedan årets början har fabriken enbart använt grön el. Redan 2012 invigdes en geotermisk anläggning som försett fabriken med det mesta av värmebehovet. De återstående fem procenten kompenseras genom biogascertifikat. Audi Hungaria är därmed den andra av Audis fem produktionsorter som är helt klimatneutral.
Klimatneutral Audi-produktion med Europas största solcellstak och geovärme

-          Vi har ett tydligt mål. Samtliga Audis produktionsorter skall vara klimatneutrala till 2025, säger Peter Kössler, produktionsansvarig i Audis ledning och styrelseordförande för AUDI HUNGARIA Zrt. Genom att ställa om våra fabriker till enbart förnybar energi lämnar vi ett viktigt bidrag för klimatet.

Györ - den andra produktionsorten som är klimatneutral

Efter Audi Bryssel, som var den första produktionsorten att bli helt klimatneutral 2018, har den andra av Audis fem anläggningar nu uppnått målet. Mission:Zero är samlingsnamnet för alla åtgärder i produktion och logistik som bidrar till att sänka det ekologiska fotavtrycket. Fokus ligger på minskade koldioxidutsläpp, minskad vattenanvändning, resurseffektivitet och biologisk mångfald. Audi har redan uppnått ett viktigt delmål för att sänka koldioxidutsläppen - sedan årets början används enbart grön el vid alla Audi-anläggningar.

-          Hållbarhet är avgörande för Audi Hungaria. Solcellsparken bidrar till att vi har uppnått CO2-neutral balans. Vi lägger stor vikt vid att utvecklingen av våra produkter skall ske alltmer miljövänligt och att kontinuerligt minska verksamhetens fotavtryck, säger Alfons Dintner, CEO för Audi Hungaria.

Audi har fortlöpande sänkt energibehovet vid sina anläggningar. Under 2019 sparades mer än 18.000 MWh energi och därmed nära 5.750 ton i CO2-utsläpp i Györ tack vare åtskilliga effektiviseringsåtgärder. De minskade koldioxidutsläppen har skett via tre olika åtgärder.

Den första åtgärden är omställningen till grön el med Europas största solcellstak och energiförsörjning från förnybara källor. Solcellsanläggningen, som har byggts i samarbete med E.ON, har installerats på taken till två logistikbyggnader. Solenergiparken täcker en yta på ca 160.000 kvadratmeter och består av 36.400 solceller som ger en maximal effekt på tolv megawatt.

Karten Wildberger, i EON:s ledning fortsätter:
- Projektet representerar på många sätt det som är nödvändigt för att nå klimatneutralitet till 2050. För att nå det behöver vi ställa om till CO2-neutrala energisystemen i urbana områden och i industrin. Jag ser projektet med vår partner Audi som en viktig milstolpe i vår strävan att skapa morgondagens hållbara energivärld och hoppas att det följs av ännu fler projekt av den här typen.

Den andra åtgärden är geovärme. Audi har använt geovärme för största delen av uppvärmningen sedan 2012. Den geotermiska anläggningen i Győr täcker nästan 70 procent av behovet. Den återstående uppvärmningen sker via naturgas som klimatkompenseras med biogascertifikat. Audis anläggning i Györ är den största förbrukaren av industriell geotermisk värme i Ungern med en årlig förbrukning på minst 82.000 MWh termisk värme. Sedan 2015 har företaget använt 250 GWh geovärme och därmed sänkt CO2-utsläppen med 50.000 ton.

Den tredje åtgärden står för ca fem procent av CO2-utsläppen och gäller verksamhet som för närvarande inte kan undvikas, exempelvis motortester. Dessa kompenseras genom internationellt erkända koldioxidcertifikat.

Biltransporter på gröna tåg

Audi arbetar kontinuerligt för att minska det ekologiska fotavtrycket från sina anläggningar. Företaget är även engagerat utanför grindarna. Sedan 2017 sker Audis transporter till största delen klimatneutralt med tåg. Tack vare bytet till tyska järnvägens “DBeco plus” har företaget sparat mer än 13.000 ton CO2 årligen. Sedan 2010 har så kallade “gröna tåg” rullat mellan Ingolstadt och lasthamnen i Emden vid Nordsjön, och sedan 2012 från den andra tyska produktionsanläggningen i Neckarsulm. Sedan 2019 har Audi även kompenserat för sträckorna mellan fabriken i Ingolstadt, Győr och Bryssel, där Audi e-tron tillverkas. I Györ tillverkas bl.a. elmotorerna till Audi e-tron.

Klimatneutral Audi-produktion med Europas största solcellstak och geovärme

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845 miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Säljstart för eldrivna Audi Q6 e-tron och Audi SQ6 e-tron27.3.2024 13:22:06 CET | Pressmeddelande

Nu går det att beställa Audis senaste teknikspäckade nyheter, eldrivna Audi Q6 e-tron och SQ6 e-tron. Båda modellerna bygger på den nya elbilsplattformem PPE som utlovar både snabb laddning med 800-voltssystem och lång räckvidd på upp till 623 km. Inför säljstarten har Audi satsat på att förenkla bilvalet genom att erbjuda tre välutrustade modellversioner redan från start, Proline, S line och S line Selection, där Proline förväntas bli storsäljaren. De första leveranserna beräknas levereras till kunder under sommaren 2024.

Hållbar och flexibel produktion av Audi Q6 e-tron i Ingolstadt21.3.2024 09:51:45 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första helelektriska modellserien som Audi tillverkar vid huvudkontoret i Ingolstadt. I linje med märkets produktionsstrategi 360factory har Audi integrerat produktionen i redan befintliga strukturer och processer. Sedan den 1 januari 2024 är Ingolstadt också den tredje Audi-anläggningen med nettonollutsläpp1, efter Bryssel (2018) och Győr (2020). Ingolstadt är dessutom den första Audi-anläggningen i Tyskland med eget batterimontage.

Efter starkt räkenskapsår 2023. Audi stärker och utökar produktportföljen.19.3.2024 15:58:32 CET | Pressmeddelande

Audi-koncernen uppnådde under utmanande ekonomiska förhållanden ett robust resultat för räkenskapsåret 2023. Intäkterna ökade med 13,1 procent till 69,9 miljarder euro, rörelseresultatet uppgick till 6,3 miljarder euro och rörelsemarginalen till 9,0 procent. Nettokassaflödet var nästan i nivå med föregående år på 4,7 miljarder euro. Med ett stort antal nya modeller kommer Audi att stärka och utöka sitt produktutbud avsevärt under de kommande åren. Världspremiären för helt eldrivna Audi Q6 e-tron, den första modellen på den nya Premium Platform Electric (PPE), inleder en serie produktlanseringar. Fler än 20 nya modeller planeras för 2024 och 2025.

Upplev Försprång genom teknik. Nya Audi Q6 e-tron18.3.2024 19:04:43 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första serietillverkade modellen på Premium Platform Electric (PPE) och samtidigt nästa steg i företagets omställning till att bli en leverantör av eldriven premiummobilitet. Modellen bjuder inte bara på imponerande kör- och laddningsprestanda, utan även på ökad effektivitet och lång räckvidd på upp till 623 km. Den nya designfilosofin för interiören och den banbrytande tekniken som debuterar i Audi Q6 e-tron inleder nästa kapitel inom elmobilitet för de fyra ringarna och gör Vorsprung durch Technik till en konkret upplevelse varje dag. Med den nya modellserien är det också premiär för elbilstillverkning i Ingolstadt. Audi Q6 e-tron quattro och SQ6 e-tron kan beställas fr.o.m. mars 2024 och levereras till de första kunderna sommaren 2024.

Säljstart för nya Audi A3 i vässad toppform12.3.2024 10:30:07 CET | Pressmeddelande

En omfattande uppgradering för en framgångsrik modell: Audi A3, bilen med vilken Audi 1996 etablerade premiumkompaktklassen, är sportigare, bekvämare och mer digital än någonsin tack vare progressiv design, utökad standardutrustning och nya material och erbjudanden. Appar som kan användas direkt på den digitala skärmen, valbara dagsljussignaturer och möjligheten att när som helst lägga till funktioner on demand möjliggör en hög grad av individualisering. Säljstarten sker nästa vecka med A3 Sportback 35 TFSI S tronic till ett ca-pris på 354.200 kr.