Audis andra klimatneutrala fabrik - med Europas största solcellstak

Idag togs Europas största takburna solcellsanläggning officiellt i bruk. Det energigivande taket finns på Audis anläggning i ungerska Györ och är ett samarbete med E.ON. Sedan årets början har fabriken enbart använt grön el. Redan 2012 invigdes en geotermisk anläggning som försett fabriken med det mesta av värmebehovet. De återstående fem procenten kompenseras genom biogascertifikat. Audi Hungaria är därmed den andra av Audis fem produktionsorter som är helt klimatneutral.

Klimatneutral Audi-produktion med Europas största solcellstak och geovärme

-          Vi har ett tydligt mål. Samtliga Audis produktionsorter skall vara klimatneutrala till 2025, säger Peter Kössler, produktionsansvarig i Audis ledning och styrelseordförande för AUDI HUNGARIA Zrt. Genom att ställa om våra fabriker till enbart förnybar energi lämnar vi ett viktigt bidrag för klimatet.

Györ - den andra produktionsorten som är klimatneutral

Efter Audi Bryssel, som var den första produktionsorten att bli helt klimatneutral 2018, har den andra av Audis fem anläggningar nu uppnått målet. Mission:Zero är samlingsnamnet för alla åtgärder i produktion och logistik som bidrar till att sänka det ekologiska fotavtrycket. Fokus ligger på minskade koldioxidutsläpp, minskad vattenanvändning, resurseffektivitet och biologisk mångfald. Audi har redan uppnått ett viktigt delmål för att sänka koldioxidutsläppen - sedan årets början används enbart grön el vid alla Audi-anläggningar.

-          Hållbarhet är avgörande för Audi Hungaria. Solcellsparken bidrar till att vi har uppnått CO2-neutral balans. Vi lägger stor vikt vid att utvecklingen av våra produkter skall ske alltmer miljövänligt och att kontinuerligt minska verksamhetens fotavtryck, säger Alfons Dintner, CEO för Audi Hungaria.

Audi har fortlöpande sänkt energibehovet vid sina anläggningar. Under 2019 sparades mer än 18.000 MWh energi och därmed nära 5.750 ton i CO2-utsläpp i Györ tack vare åtskilliga effektiviseringsåtgärder. De minskade koldioxidutsläppen har skett via tre olika åtgärder.

Den första åtgärden är omställningen till grön el med Europas största solcellstak och energiförsörjning från förnybara källor. Solcellsanläggningen, som har byggts i samarbete med E.ON, har installerats på taken till två logistikbyggnader. Solenergiparken täcker en yta på ca 160.000 kvadratmeter och består av 36.400 solceller som ger en maximal effekt på tolv megawatt.

Karten Wildberger, i EON:s ledning fortsätter:
- Projektet representerar på många sätt det som är nödvändigt för att nå klimatneutralitet till 2050. För att nå det behöver vi ställa om till CO2-neutrala energisystemen i urbana områden och i industrin. Jag ser projektet med vår partner Audi som en viktig milstolpe i vår strävan att skapa morgondagens hållbara energivärld och hoppas att det följs av ännu fler projekt av den här typen.

Den andra åtgärden är geovärme. Audi har använt geovärme för största delen av uppvärmningen sedan 2012. Den geotermiska anläggningen i Győr täcker nästan 70 procent av behovet. Den återstående uppvärmningen sker via naturgas som klimatkompenseras med biogascertifikat. Audis anläggning i Györ är den största förbrukaren av industriell geotermisk värme i Ungern med en årlig förbrukning på minst 82.000 MWh termisk värme. Sedan 2015 har företaget använt 250 GWh geovärme och därmed sänkt CO2-utsläppen med 50.000 ton.

Den tredje åtgärden står för ca fem procent av CO2-utsläppen och gäller verksamhet som för närvarande inte kan undvikas, exempelvis motortester. Dessa kompenseras genom internationellt erkända koldioxidcertifikat.

Biltransporter på gröna tåg

Audi arbetar kontinuerligt för att minska det ekologiska fotavtrycket från sina anläggningar. Företaget är även engagerat utanför grindarna. Sedan 2017 sker Audis transporter till största delen klimatneutralt med tåg. Tack vare bytet till tyska järnvägens “DBeco plus” har företaget sparat mer än 13.000 ton CO2 årligen. Sedan 2010 har så kallade “gröna tåg” rullat mellan Ingolstadt och lasthamnen i Emden vid Nordsjön, och sedan 2012 från den andra tyska produktionsanläggningen i Neckarsulm. Sedan 2019 har Audi även kompenserat för sträckorna mellan fabriken i Ingolstadt, Győr och Bryssel, där Audi e-tron tillverkas. I Györ tillverkas bl.a. elmotorerna till Audi e-tron.

Klimatneutral Audi-produktion med Europas största solcellstak och geovärme

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845 miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Marc Lichte: ”Estetik uppstår ur effektivitet”21.1.2021 09:30:49 CETPressmeddelande

”Den snyggaste bil jag någonsin designat.” Det var orden som Marc Lichte, chef för designavdelningen på Audi, använde hösten 2018 när konceptversionen av Audi e-tron GT visades på bilsalongen i Los Angeles. Två år senare, är det nu snart dags för den serietillverkade versionen av den helt eldrivna GT-modellen att ha världspremiär. Ett utmärkt tillfälle alltså för att ställa några frågor till Marc Lichte om vilken betydelse e-tron GT har.

Audi avslutade 2020 med bästa kvartalet i företagets historia13.1.2021 17:05:13 CETPressmeddelande

AUDI AG avslutade 2020 med det försäljningsmässigt mest framgångsrika kvartalet i företagets historia. Mellan oktober och december levererades 505.583 bilar. Det var första gången som Audi levererade över en halv miljon bilar under ett kvartal. Under ett utmanade år, märkt av restriktioner under corondapandemin, levererade Audi totalt 1.692.773 bilar, vilket var en minskning på 8,3 procent jämfört med föregående år. I Kina hade Audi däremot en högstnotering med totalt 727.358 bilar (+5,4 procent).

Audi ökar med eldrivna e-tron som draglok4.1.2021 10:49:06 CETPressmeddelande

Audi summerar ett starkt 2020 där marknadsandelarna ökade ordentligt. På en pandemidrabbad bilmarknad kunde premiummärket med de fyra ringarna öka marknadsandelen till 6,2 procent med totalt 18 051 registrerade bilar. Elsuven Audi e-tron bidrog till ökningen med 2067 leveranser till kunder under året. Med elbilarna Audi e-tron GT, Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron ser märket fram emot ett ännu mer elektrifierat 2021.

Säljstart för laddbara A3 Sportback 45 TFSI e10.12.2020 19:13:27 CETPressmeddelande

Audi fortsätter bredda programmet med laddbara alternativ. A3 Sportback 45 TFSI e finns nu att beställa hos de svenska återförsäljarna. Laddhybriden är en sportiga karaktär med 245 hk och 400 Nm i vridmoment. Räckvidden på upp till 63 km enligt WLTP-standarden gör att de flesta dagliga resor kan köras på eldrift. I priset på 427.000 kr ingår en hög utrustningsnivå med S line-exteriör som matchar bilens prestanda.

Koldioxidneutral tillverkning av Audi e-tron GT i Böllinger Höfe9.12.2020 14:36:44 CETPressmeddelande

Vid fabriken i Böllinger Höfe går passion hand i hand med precision, innovation och hållbarhet. Här startar nu serietillverkningen av eldrivna Audi e-tron GT, där hög prestanda kombineras med hög miljömedvetenhet. 100% grön el och värme från förnybara källor bidrar till att produktionen av Audi e-tron GT är koldioxidneutral. Den resursbesparande tillverkningen undviker också förpackningar och använder sig av slutna kretslopp för aluminium och plast. Dessutom har den nya bilen, som första modell, planerats helt utan några fysiska prototyper.