Audis Sverigechef blir ansvarig för SKODA i Asien

Audi Sveriges chef, Marco Schubert, har efter tre år i Sverige utsetts till Head of Sales Asia & Overseas för SKODA med tillträde den 1 juni. Jörgen Wedefelt, Audis nuvarande försäljningschef, går tills vidare in som tillförordnad Sverigechef.

Marco Schubert Audi 1896 S

Efter tre framgångsrika år på den svenska marknaden kommer Marco Schubert, chef för Audi Sverige, den 1 juni tillträda en ny tjänst hos koncernsystermärket SKODA. I den nya rollen kommer Marco Schubert ansvara för att utveckla Skoda-försäljningen i bl.a. Kina, Indien, Mellanöstern och Australien.

- Det är med ett visst vemod som jag kommer att lämna Sverige. Det är ett fantastiskt land där jag och min familj trivts väldigt bra. Den svenska bilmarknaden är utmanande men Audi har ett starkt varumärke och stort förtroende hos de svenska Audi-kunderna. Mitt fokus har varit att utveckla kundupplevelsen tillsammans med våra återförsäljare och vi ser redan i våra mätningar att det har givit resultat, säger Marco Schubert.

Under Marco Schuberts ledning nådde Audi all-time-high under 2016 med 22.662 sålda bilar och var därmed det tredje mest sålda märket på den svenska marknaden.

- Jag önskar Marco all framgång i sin nya roll och tackar samtidigt för hans starka engagemang som bidragit till att utvecklat Audi-affären på den svenska marknaden, säger Claes Jerveland, VD för Volkswagen Group Sverige.

Nuvarande försäljningschef Jörgen Wedefelt, går tills vidare in som tillförordnad Sverigechef.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Marco Schubert Audi 1896 S

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Aerodynamisk Audi e-tron prototype förlänger räckvidden med virtuella backspeglar30.5.2018 10:36Pressmeddelande

Ju lägre luftmotstånd – desto längre kommer elbilen. Det kan låta som en självklarhet men kräver ett omfattande utvecklingsarbete. Genom intensivt testande i vindtunnel har Audi optimerat luftströmmarna runt Audi e-tron prototype. Med 0,28 har elbilen ett av de lägsta cW-värdena i SUV-segmentet, vilket är avgörande för räckvidden på mer än 400 kilometer enligt den nya WLTP-körcykeln. I samband med premiären av Audis första elbil i augusti, lanseras även världsnyheten virtuella backspeglar som minskar luftmotståndet ytterligare.

Säljstart för tjänstebilsfavoriten Audi A62.5.2018 11:33Pressmeddelande

Audi har nu öppnat försäljningen av den åttonde generationen av Audi A6. I den nyutvecklade tjänstebilsfavoriten ryms en rad nyheter med avancerad teknik och elektrifierade motorer. Först ut är två V6-motorer med 48-volts mildhybridteknik, 3.0 TDI på 286 respektive 3.0 TFSI på 340 hk. Utrustningsnivån har höjts och som standard ingår bl.a. en helt ny digital interiör med navigationssystem liksom avancerade assistans- och säkerhetssystem.

Premiär för nya teknikladdade Audi A6 Avant11.4.2018 11:52Pressmeddelande

Med nya Audi A6 Avant förenas form och funktion med intelligent och intuitiv teknik. Den vässade designen rymmer en interiör med digitala skärmar och intuitiva funktioner som kan skräddarsys efter förarens behov. Rymden har ökat samtidigt som bagageutrymmet är oförändrat på 565-1680 liter trots den sluttande taklinjen. De avancerade säkerhets- och assistanssystemen blir allt mer intelligenta och sammankopplade. Köregenskaperna har optimerats för att ge hög komfort och samtidigt en sportigare känsla, där fyrhjulsstyrning både ökar stabilitet och smidighet. Alla motorer är dessutom elektrifierade med mildhybridsystem för att sänka förbrukningen.