Audis Sverigechef blir ansvarig för SKODA i Asien

Audi Sveriges chef, Marco Schubert, har efter tre år i Sverige utsetts till Head of Sales Asia & Overseas för SKODA med tillträde den 1 juni. Jörgen Wedefelt, Audis nuvarande försäljningschef, går tills vidare in som tillförordnad Sverigechef.

Marco Schubert Audi 1896 S

Efter tre framgångsrika år på den svenska marknaden kommer Marco Schubert, chef för Audi Sverige, den 1 juni tillträda en ny tjänst hos koncernsystermärket SKODA. I den nya rollen kommer Marco Schubert ansvara för att utveckla Skoda-försäljningen i bl.a. Kina, Indien, Mellanöstern och Australien.

- Det är med ett visst vemod som jag kommer att lämna Sverige. Det är ett fantastiskt land där jag och min familj trivts väldigt bra. Den svenska bilmarknaden är utmanande men Audi har ett starkt varumärke och stort förtroende hos de svenska Audi-kunderna. Mitt fokus har varit att utveckla kundupplevelsen tillsammans med våra återförsäljare och vi ser redan i våra mätningar att det har givit resultat, säger Marco Schubert.

Under Marco Schuberts ledning nådde Audi all-time-high under 2016 med 22.662 sålda bilar och var därmed det tredje mest sålda märket på den svenska marknaden.

- Jag önskar Marco all framgång i sin nya roll och tackar samtidigt för hans starka engagemang som bidragit till att utvecklat Audi-affären på den svenska marknaden, säger Claes Jerveland, VD för Volkswagen Group Sverige.

Nuvarande försäljningschef Jörgen Wedefelt, går tills vidare in som tillförordnad Sverigechef.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Marco Schubert Audi 1896 S

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.

Produktionsstart för eldrivna Audi e-tron i Bryssel7.9.2018 08:06Pressmeddelande

Audi startade i veckan serietillverkningen av elbilen Audi e-tron. I den helt koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel tillverkas även batterierna till den eldrivna suven. Räckvidden anges till över 40 mil enligt WLTP och med snabbladdning på upp till 150 kW tar det inte mer än 30 minuter att ladda om för en längre resa. Den 18:e september (svensk tid) är det världspremiär för Audi e-tron i San Fransisco.