Audis Sverigechef blir ansvarig för SKODA i Asien

Audi Sveriges chef, Marco Schubert, har efter tre år i Sverige utsetts till Head of Sales Asia & Overseas för SKODA med tillträde den 1 juni. Jörgen Wedefelt, Audis nuvarande försäljningschef, går tills vidare in som tillförordnad Sverigechef.

Marco Schubert Audi 1896 S

Efter tre framgångsrika år på den svenska marknaden kommer Marco Schubert, chef för Audi Sverige, den 1 juni tillträda en ny tjänst hos koncernsystermärket SKODA. I den nya rollen kommer Marco Schubert ansvara för att utveckla Skoda-försäljningen i bl.a. Kina, Indien, Mellanöstern och Australien.

- Det är med ett visst vemod som jag kommer att lämna Sverige. Det är ett fantastiskt land där jag och min familj trivts väldigt bra. Den svenska bilmarknaden är utmanande men Audi har ett starkt varumärke och stort förtroende hos de svenska Audi-kunderna. Mitt fokus har varit att utveckla kundupplevelsen tillsammans med våra återförsäljare och vi ser redan i våra mätningar att det har givit resultat, säger Marco Schubert.

Under Marco Schuberts ledning nådde Audi all-time-high under 2016 med 22.662 sålda bilar och var därmed det tredje mest sålda märket på den svenska marknaden.

- Jag önskar Marco all framgång i sin nya roll och tackar samtidigt för hans starka engagemang som bidragit till att utvecklat Audi-affären på den svenska marknaden, säger Claes Jerveland, VD för Volkswagen Group Sverige.

Nuvarande försäljningschef Jörgen Wedefelt, går tills vidare in som tillförordnad Sverigechef.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Marco Schubert Audi 1896 S

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi sätter nytt försäljningsrekord med 1 878 100 levererade bilar 201715.1.2018 09:52Pressmeddelande

2017 blev åttonde året i rad med försäljningsrekord för AUDI AG. Trots en turbulent inledning på året lyckades företaget leverera rekordsiffran 1 878 100 bilar, vilket var en ökning med 0,6 procent. Försäljningen av märket med de fyra ringarna ökade på samtliga tre huvudmarknader. I USA steg försäljningen med 7,8 procent. I Kina lyckades Audi hämta hem den svaga inledningen och ökade totalt med 1,1 procent. På hemmamarknaden Tyskland levererades 0,4% fler bilar jämfört med rekordåret 2016.

Säljstart för Nya Audi A7 Sportback19.12.2017 13:45Pressmeddelande

Linjesköna A7 Sportback premiärvisades symboliskt i Audis helt nya högteknologiska designcenter i mitten på oktober. Lagom till jul öppnas nu orderböckerna hos de svenska Audi-handlarna. Den stora fyradörrarscoupen delar många tekniska nyheter med avancerade Audi A8 och har både elektrifierad drivlina och helt ny digital interiör. Premiären sker i mars nästa år och ca-priset för 3.0 TFSI V6-motorn på 340 hk är 662.000 kr.

Audi förlänger titelsponsorskap i FIS Ski World Cup29.10.2017 09:50Pressmeddelande

Audi titelsponsor i alpina världcupen till 2021/22 20-årsjubileum för samarbetet med svenska alpina landslaget Kör Audi quattro för maximalt grepp i vinterväglag Audi förlänger samarbetet och fortsätter som titelsponsor till Audi FIS Ski World Cup till 2022. Märket befäster därmed positionen som stark partner till internationell skidsport. I helgen inleds märkets 16:e säsong som titelsponsor vid storslalompremiären i österrikiska Sölden. I samband med säsongsstarten av den alpina världscupen i Sölden gav Audi det positiva beskedet att märket kommer att fortsätta som titelsponsor av Audi FIS Ski World Cup till och med säsongen 2021/2022. Företaget har varit aktivt i den alpina världen i över 30 år och är idag partner till 15 alpina nationella team och Fédération Internationale de Ski (FIS). Märket med de fyrhjulsdrivna quattrobilarna har även en lång historia som partner till den alpina skidvärlden i Sverige. De svenska landslagsåkarna har kört Audi mellan tävlingarna sedan 1997. Under