Audis Sverigechef blir ansvarig för SKODA i Asien

Audi Sveriges chef, Marco Schubert, har efter tre år i Sverige utsetts till Head of Sales Asia & Overseas för SKODA med tillträde den 1 juni. Jörgen Wedefelt, Audis nuvarande försäljningschef, går tills vidare in som tillförordnad Sverigechef.

Marco Schubert Audi 1896 S

Efter tre framgångsrika år på den svenska marknaden kommer Marco Schubert, chef för Audi Sverige, den 1 juni tillträda en ny tjänst hos koncernsystermärket SKODA. I den nya rollen kommer Marco Schubert ansvara för att utveckla Skoda-försäljningen i bl.a. Kina, Indien, Mellanöstern och Australien.

- Det är med ett visst vemod som jag kommer att lämna Sverige. Det är ett fantastiskt land där jag och min familj trivts väldigt bra. Den svenska bilmarknaden är utmanande men Audi har ett starkt varumärke och stort förtroende hos de svenska Audi-kunderna. Mitt fokus har varit att utveckla kundupplevelsen tillsammans med våra återförsäljare och vi ser redan i våra mätningar att det har givit resultat, säger Marco Schubert.

Under Marco Schuberts ledning nådde Audi all-time-high under 2016 med 22.662 sålda bilar och var därmed det tredje mest sålda märket på den svenska marknaden.

- Jag önskar Marco all framgång i sin nya roll och tackar samtidigt för hans starka engagemang som bidragit till att utvecklat Audi-affären på den svenska marknaden, säger Claes Jerveland, VD för Volkswagen Group Sverige.

Nuvarande försäljningschef Jörgen Wedefelt, går tills vidare in som tillförordnad Sverigechef.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Marco Schubert Audi 1896 S

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi e-tron provkörd i Abu Dhabi6.12.2018 10:13Pressmeddelande

Den 18:e september (CET) premiärvisades Audi e-tron i San Fransisco. Nu har de första journalisterna fått provköra elsuven på publika vägar i Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten. Teststräckan startade i Masdar City, en av världens mest hållbara urbana stadsdelar, och fortsatte uppför berget Jebel Hafeet. Under nedfärden testades elbilens kapacitet att återvinna rörelseenergi. Tack vare ett nytt intelligent bromssystem kan över 90 procent av alla inbromsningar användas för att ladda batteriet i Audi e-tron.

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.