Auktorisation för hushållsnära tjänster

Fack och arbetsgivare auktoriserar tillsammans företag som levererar hushållsnära tjänster. Genom samarbetet vill man stärka arbetsmiljön och bidra till en mer seriös bransch.

Foto: iStock

– Det finns många bra företag som levererar hushållsnära tjänster, men det kan vara svårt för kunden att hitta dem. Med auktorisationen gör vi det enklare att hitta seriösa företag, säger Pernilla Enebrink, näringspolitisk expert på Almega Hemserviceföretagen.

Att företag har kollektivavtal är ett sätt att säkerställa att företagets anställda får avtalsenlig lön, pensioner och har försäkringar. Men det finns också auktoriserade hemserviceföretag som kontrolleras av fack och arbetsgivare tillsammans.

– Auktoriserade hemserviceföretag ska arbeta för en god arbetsmiljö och bra anställningsvillkor. Trygga medarbetare med bra arbetsmiljö gör helt enkelt ett bättre jobb. Genom att anlita företag med auktorisation, är man med och bidrar till en mer seriös bransch, säger Johan Ingelskog enhetschef på Kommunal.

Auktorisationen är ett samarbete mellan Almega Serviceföretagen och fackförbunden Kommunal samt Fastighetsanställdas Förbund. Syftet med auktorisationen är att kontrollera och framhålla företag genom kvalitetsstämpeln Auktoriserat Serviceföretag. Målet är en hållbar, seriös och välansedd bransch.

Representanter från arbetsmarknadens parter finns representerade i auktorisationsnämnden som fattar beslut om auktorisation av företag. Kommunal organiserar personer som arbetar inom hemservicebranschen.

Auktorisationsnämnden granskar företagen utifrån bland annat ekonomi, miljö och arbetsmiljö. Företagen måste årligen ansöka om att bli auktoriserade.

Länkar:

Hitta ditt auktoriserade hemserviceföretag här.

Läs mer om auktorisationen här

Pernilla Enebrink, näringspolitisk expert på Almega Hemserviceföretagen.

073-042 90 37, pernilla.enebrink@almega.se

Johan Ingelskog, enhetschef Arbetsplats- och avtalsenheten på Kommunal

070-587 27 69, johan.ingelskog@kommunal.se

Foto: iStock
Pernilla Enebrink, näringspolitisk expert på Almega Hemserviceföretagen

Almega Serviceföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för landets serviceföretag, där branscherna hemservice, sanering, städ och facility management ingår. Vi har 1 250 medlemsföretag som sysselsätter 54 000 personer. Branschen är landets främsta integrationsmotor och sysselsätter 29 700 utrikes födda. Vi arbetar för ett bättre företagsklimat, så att välmående företag kan släppa fram fler jobb inom servicebranschen.