Auktorisationen i fokus för ny ordförande i Almega Serviceföretagen

Emma Unevik ny ordförande i Almega Serviceföretagens styrelse, kommer fokusera på att stärka auktorisationen och serviceföretagens roll som sysselsättnings- och integrationsmotor. Vi är en väg in på svenska arbetsmarknaden för många och det är vi stolta över, säger Emma Unevik, ordförande i Almega Serviceföretagen.
Emma Unevik. Foto: Linda Broström

– Att stärka förtroendet för, och bättre belysa värdet av auktorisationen ”Auktoriserat Serviceföretag” och synliggöra serviceföretagens viktiga roll som sysselsättnings- och integrationsmotor är två av våra fokusområden, säger Emma Unevik, ordförande i Almega Serviceföretagen.

Emma Unevik efterträder Azita Shariati i rollen som styrelseordförande i Almega Serviceföretagen, efter valberedningens förslag. Emma har lång erfarenhet inom städbranschen. Hon är vd i det familjeägda städföretaget Stockholms Städsystem AB. Företaget har varit verksamt sedan 1968. Pappa Tord Unevik var en tongivande figur i städbranschen under många år och tidigare vd i företaget.

– Jag känner mig positivt överraskad och väldigt ödmjuk över att ha fått uppdraget som ordförande i Almega Serviceföretagen. Jag har sedan en tid tillbaka varit ordförande för Almega Städföretagen och tycker att det uppdraget varit väldigt givande, fortsätter Emma Unevik.

Almega Serviceföretagen arbetar för ett bättre företagsklimat och stärker arbetsgivare, så att välmående företag kan släppa fram fler jobb inom servicebranschen. Almega Serviceföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för landets serviceföretag, där branscherna facility management, hemservice, sanering, städ ingår. Totalt har föreningen cirka 1 250 medlemsföretag som tillsammans sysselsätter över 55 000 personer.

Almega Serviceföretagens styrelse är en sammansättning av styrelsemedlemmar från delbranschernas styrelser.

Pernilla Enebrink, näringspolitisk expert, Almega Serviceföretagen

08-762 69 58, pernilla.enebrink@almega.se

Emma Unevik, Styrelseordförande, Almega Serviceföretagen

070-894 04 20, emma@stadsystem.com

Emma Unevik. Foto: Linda Broström

Almega Serviceföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för landets serviceföretag, där branscherna hemservice, sanering, städ och facility management ingår. Vi har 1 250 medlemsföretag som sysselsätter 54 000 personer. Branschen är landets främsta integrationsmotor och sysselsätter 29 700 utrikes födda. Vi arbetar för ett bättre företagsklimat, så att välmående företag kan släppa fram fler jobb inom servicebranschen.