Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Auston Barnes årets försvarare i SBL herr

Förra veckan utsågs Södertälje Kings Auston Barnes till ”Årets forward”. Nu prisas amerikan på nytt – Barnes tar även hem titeln som ”Årets försvarare” i SBL herr!

Utmärkelserna röstas fram av coacher, lagkaptener och media förutom priserna Årets lyft och årets matcharrangemang som delas ut av Svenska Basketbollförbundet. Varje utmärkelse får dock en kommentar av SBBF.

Årets försvarare: Auston Barnes, Södertälje Kings

Svenska Basketbollförbundets kommentar:
Livet handlar mer om försvar än om anfall säger de basketmänniskor som har vunnit livserfarenhet. Anfall är bästa försvar svarar den yngre generationen. Auston Barnes förenar en ung mans atletism med en gammal mans vishet. Hans motor slutar aldrig, han tar stolthet i sitt försvarsarbete och han klistrar ihop Södertäljes försvar på ett sätt som gör att endast ett lag släppte in mindre poäng än Södertälje hela året. Årets försvarare i SBL 2018-2019 heter Auston Barnes.

Auston kommer att ta emot sin utmärkelse i samband med Södertäljes semifinal hemma i Täljehallen mot Jämtland Basket på tisdag 16 april.

Topp 3: Årets försvarare (procent av rösterna):
Auston Barnes, Södertälje Kings 33%
Thomas Massamba, BC Luleå 23%