Autogruppen ansluter sig till Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

- Vi ser positivt på SFVF:s arbete, i dialogen med myndigheter både i Sverige och inom EU. I den turbulenta tid vi lever i, där agentmodeller och återförsäljaravtal förändras, känns det bra att ha en förening med juridisk kunskap till hjälp. Vårt initiativ att ansluta oss till SFVF kommer också underlätta kommunikationen mellan bilägare och Autogruppens kunder, vilket gynnar bägge parter”, säger Mikael Schöld vd för Autogruppen.

- Därmed blir Nordens största fordonsbranschförening ännu större inom bilhandel. Återigen har SFVF visat att en aktiv förening behövs. När en bilhandlare ansluter sig till SFVF sänder det en mycket tydlig signal, att vi verkar för våra medlemmar också om de bedriver bilhandel, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

- SFVF har på många sätt visat att samarbetet kommer att öka tryggheten för såväl våra kunder som medlemmar. Dessutom kommer vi och våra medarbetare kunna dra nytta av SFVF:s övriga erbjudanden för att öka kompetens, medvetenhet och utvecklingen i branschen ytterligare, vilket ligger helt i linje med Autogruppens fokus på kvalitet, säger Mikael Schöld.

Verkstäderna vill ha konkurrens på lika villkor1.7.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Verkstädernas kännedom om den konkurrensreglering, EU:s förordning 461/2010, som ger dem rätt att reparera alla bilar och som säkerställer konkurrens samt tryggar konsumenternas valfrihet är inte överväldigande. Trots det anser verkstäderna att det gemensamma lobbyarbete för en fortsatt konkurrensreglering som Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, driver är bra. Det framgår av den verkstadsenkät, ”Konkurrens på lika villkor – 15 minuter som kan trygga din framtid som verkstad”, som de båda branschföreningarna genomfört.

SFVF förstärker med ny medarbetare15.6.2021 13:35:56 CEST | Nyheter

Sedan vi startade 2015 har Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) vuxit med både många nya medlemmar och nya sektioner. I höst stärker vi även upp vår medlemskommunikation med en ny medarbetare. – SFVF har knutit till sig en riktig tungviktare inom fordonsjournalistik – Pierre Kjellin, som kommer att börja som kommunikationsansvarig för SFVF och även arbeta med Fordonsproffs.eu, avslöjar SFVF:s vd Bo Ericsson.