Automation på en helt ny nivå stärker e-handeln

Ofta när man tänker på robotar så utför de upprepande uppgifter, men att använda en cobot för att plocka föremål där varje plock är unik har länge varit en dröm. Men tack vare Universal Robots partner RightHand Robotics har den drömmen blivit verklighet. Först ut i världen att använda en plockcobot i sin Autostore var svenska nätapoteket Apotea, och det var bara början.
Cobot plockar beställningar hos Apotea. Foto: Element Logic

– När man ser den här tekniken så fattar man att det här är något bra. Det är enkelt att förstå, lite som när man första gången gick över från en knapptelefon till en smartphone, säger Pär Svärdson VD på Apotea.

Allt startade när Apoteas VD Pär Svärdson fick ett nyhetsbrev om en plockrobot. Han kontaktade dem som skickat brevet och skrev vad han skulle vilja göra med plockroboten. Han fick då till svar att han skulle kontakta RightHand Robotics och att de nog kunde hjälpa honom. Pär gjorde det och de diskuterade hur man tillsammans kunde lösa Apoteas utmaningar.

– Det funkar väldigt bra. Det har varit kombinationen av Universal Robots cobot med, mjukvaran från RightHand och gripdonet som blev svaret. Vi började med en plockcobot i maj 2022 och nu har det totalt blivit fem stycken inom loppet av ett knappt år, säger Pär Svärdson.

Det var uppenbart att Apotea behövde något som var effektivt och som kunde användas tillsammans med personalen. RightHand Robotics tillsammans med Pär Svärdson kom fram till den första designen på lösningen Så småningom tog de in en systemintegratör, Element Logic, eftersom de insåg att för att uppfylla Apoteas krav behövde de koppla den till en Autostore. Tillsammans tog de fram en uppdaterad version.

– Lösningen tar verkligen tillvara på fördelarna; ökade hastigheten, ökade säkerheten och samarbetsmöjligheterna. Men allt började med en tanke om en säker och hållbar plats för sina anställda som samtidigt gynnar Apoteas kunder, säger David Schwebel Head of Sales and Strategic Business Development på RightHand Robotics.

Coboten och människan arbetar tillsammans

En plockcobot är inget nytt men att integrera den med en Autostore är det, och det var Apotea först i världen med att göra. Det hela går ut på att Autostore tar fram lådan och coboten packar i den.

– Det är roligt att det fungerar. En Autostore gör halva jobbet. Men integrerar man en plockrobot i lösningen så görs hela jobbet. Hela modellen att investera i en Autostore blir typ dubbelt så bra. Mycket i samhället går ut på att man ska ta fram någonting, man ger saker till maskiner eller lyfter fram saker och sätter dem i position, som kassapersonalen i en butik. Det kan denna robot göra trots att ena orden inte är den andra lik, säger Pär Svärdson.

För Apotea fyller lösningen ett stort behov och coboten gör att de får en planerbarhet i sitt arbete. Cobotarna matar på, Apotea är uppe i 350-400 plock i timmen, jämfört med manuellt på 200-250. De uppskattar att de kan komma upp i en hastighet på 600-800 i timmen, när de optimerat färdigt.

– Roboten har inte maginfluensa, förkylning, vabuari eller ens en fikarast. När vi tar en fikarast sätter vi igång roboten och så går vi därifrån. De kör vidare på rasterna och fyller alla banor. Så kommer vi tillbaka och sätter igång alla banor igen. Robotar är inte alltid snabbast i stunden - jag kan gå ner och plocka snabbare, men hur många minuter orkar jag det? Det stora är att du har en robot som plockar fort och rätt, och gör det 24 timmar om dygnet, säger Pär Svärdson.

Man ställer den vid plockstationen och där plockar den på. En människa kan plocka från samma station, det är en så kallad hybridplockstation där både människa och robot kan arbeta sida vid sida eller separat.

– De flesta av våra konkurrenter använder robotar som inte samarbetar och det är synd eftersom det betyder att de inte kan vara hybrider i någon form och att de alltid måste vara på eller av. Och det tar verkligen bort flexibiliteten från leveranskedjan, säger David Schwebel.

Konkurrenskraftiga företag där personalen mår bra

Apotea poängterar att planerbarheten är viktig för dem. Fler aspekter som är viktiga för företag som använder cobotar istället för att plocka för hand, är för det första att robotar gillar att vara specifika och människor gillar att vara luddiga. David Schwebel säger att med det i åtanke borde företag nyttja personalen till att vara kritiska tänkare, längre in i själva leveranskedjan, istället för att göra det vardagliga repetitiva uppgifterna. En kollaborativ robot kan göra det. Det andra är att man fortfarande håller plockplatsen säker. Människor kan interagera men de kan även lämna den. Den tredje aspekten är att det är enkelt, du behöver inte en jättestor plats, inte heller ha 420 volt och trefas framdraget till platsen för att kunna använda den, det gör att det inte krävs stora förändring från befintliga anläggningar.

– Våra medarbetare tycker att det här är roligt och spännande, de får ett mer innehållsrikt arbete. De kan gå från ett relativt enkelt och monotont jobb, så får de en utbildning och blir robotoperatör. Hos oss är det många som får sitt första jobb, istället för att i CV skriva att jag har packat paket så står det att jag blivit utbildad robotoperatör, säger Pär Svärdson.

Pär fortsätter och berättar att de som företag även blir mer konkurrenskraftiga, de levererar snabbare och bättre till kunderna, vilket gör att kunder tycker bättre om dem vilket i sin tur gör att de växer och kan börja anställa fler.

– Automation är något som vi har hållit på med väldigt lång tid. Och jag tror att det är få som tycker att det är märkligt att man har en traktor på åkrar, man kunde ju haft en häst. Dessutom är ROIt väldigt kort, den är under ett år för oss, säger Pär Svärdson.

Förändringen i arbetet påverkar även arbetsmiljö för personalen. Belastningsskador är bland de vanligaste arbetsskadorna i branscher inom e-handelskedjan, enligt Arbetsmiljöverket. De repetitiva uppgifterna minskar, men det handlar inte bara om att minska lyft och monotona arbeten, utan det ger också känslan att man gör något viktigt, att det är roligt på jobbet och att det är meningsfullt. Teknik och utbildning bidrar till det.

Nyckeln är kombinationen av ögat, hjärnan och handen

RightHand Robotics använder cobotar från Universal Robots i lösningen. Lösningen är en kombination av tre saker: ”ögat”, ”handen” som är fäst vid ”armen” och ”hjärnan”. RightHand Robotics använder standardiserade komponenter men de tillämpar det på olika sätt.

– Vi har utvecklat det vi ser omkring oss på ett väldigt organiskt sätt, vi har sedan tillämpat det på en oorganisk process. Det är kombinationen som är nyckeln, det är hur ögat fungerar med hjärnan och hjärnan med handen. Vi skapar något som vi kallar ”recept”, när vår lösning ser ett föremål applicerar den ett av recepten, och sedan lär den sig hur framgångsrik den var när den genomförde plockningen. Vi tar lärdomarna från alla plockningar från hela världen och skapar nya recept. Sedan skickar vi ut recepten till kunderna, och det kräver inte att en tekniker kommer ut för att lära ut det eller implementera något. Den blir bättre, smartare och mer effektiv helt automatiskt var sjätte vecka, säger David Schwebel.

– Universal Robots låter oss skapa en lösning på baksidan av produkter som vi vet fungerar, varje gång. Vilket givetvis förbättrar leveranstiden till marknaden, minskar den totala tiden som vi är på plats och minskar kostnaden för kunden, säger David Schwebel.

Apotea var först i hela världen att använda denna typ av automationslösning. Men nu är det fler företag som använder det.

– Vi ligger i framkant av tekniken, men för första gången är vi på acceptanssidan. Flera andra företag som är positiva och följer efter. Det kostnadseffektivt, det ger en försäkran om arbetskraft och det blir en minskning av risker - utmaningar som du ofta ser i e-handeln, säger David Schwebel.

– Jag är helt övertygad om att fler kommer använda detta. Och jag är övertygad om att vi kommer snart kommer ha typ 20 sådana här robotar, säger Pär Svärdson.

Denna typ av automationslösning kommer även användas på Apoteas nya lager i Varberg som beräknas vara igång i slutet av 2024.

Det är bara början

Marknader och företag arbetar ofta utifrån tre olika filosofier: hållbarhet, hastighet och perfektion. I Europa är hållbarhet, vilket bland annat innebär en förtätning av plockning och placering, ett viktigt fokus. Det diskuteras bland annat nya EU-regler om att varje paket som lämnar en e-handelsanläggning ska vara 70 % fullt. Alla dessa tre fokus kan man uppnå med en cobot från Universal Robots, oavsett om det är perfektion av packningen, om det är förtätning av paketet eller om det är hastighet.

– Du kan inte se det med andra robotteknologier som finns där ute idag. De är inställda på ett visst sätt för hastighet eller för process. Vi kan göra mer med UR än nästan någon annan robotarm där ute säger David Schwebel.

Universal Robots har en ny cobot, UR20. UR20 har längre räckvidd och högre nyttolastkapacitet. RightHand Robotics kommer fortfarande att behålla de mindre cobotarna i sin lösning, du tittar på kundernas behov och du bestämmer om de behöver en UR5, en UR10 eller i en snar framtid en UR20.

– I vissa kundfall, behövs räckvidden från en UR20. Och nyttolasten öppnar upp för fler möjligheter. En tyngre nyttolast är mycket fördelaktigt för många av våra kunder. Du behöver kunna göra mer än bara välja ett objekt, du måste slutföra beställningen. Om du får i en order som har 10 orderrader och din robot är en 5 kilos-robot och därför bara kan hantera nio av tio på den beställningen, kan kunden välja att flytta hela ordern till en annan station där en människa att göra det. Därför ser vi fram emot att snart arbetat med UR20, säger David Schwebel.

En plockcobot som packar unika beställningar tar e-handeln till nästa nivå, samtidigt som den minskar belastningsskador för de anställda – och detta är bara början vad en cobot tillsammans med AI kan göra.

Cobot plockar beställningar hos Apotea. Foto: Element Logic
Pär Svärdson. Foto: Apotea