Automationsexpert om 2023: Nyckelfärdiga lösningar är framtiden

Under de senaste åren har många verksamheter genomfört teknikdrivna förändringar i snabb takt. När samhället blir alltmer digitalt är det viktigt för företag att omfamna tekniken och effektivt hantera nya processer. Men vad kan vi förvänta oss av 2023? Anders Beck, Vice President of Strategy and Innovation på Universal Robots, presenterar sina fem topprognoser för det kommande året.
Anders Beck, Vice President of Strategy and Innovation på Universal Robots, blickar fram mot 2023. Foto: Universal Robots

1. Nyckelfärdiga lösningar kommer att göra automatiseringen mer tillgänglig än någonsin

Under de senaste åren har vi bevittnat utvecklingen av många olika typer av sofistikerad teknik. Framsteg inom robotik, maskininlärning och annan teknik har tiodubblat takten i  denna förändring. Även om dessa lovar att förändra eller revolutionera näringslivet, lider alla teknikföretag av samma problem – de kan inte vara bra på allt. Att skapa ett robotsystem kräver hårdvaruutveckling, mjukvaruutveckling, applikationsutveckling, sensorer och gränssnitt för att nämna några. Därför blir 2023 året för nyckelfärdiga lösningar. OEM-tillverkare (Original Equipment Manufacturers), som skapar nya applikationer och produkter som de integrera med befintlig teknik, kommer vara i centrum för detta. De kan driva innovation genom att kombinera olika tekniker för att leverera kompletta lösningar för de vanligaste applikationerna, såsom svetsning och palletering. Automatisering kommer att bli mer sofistikerad men ändå enklare att använda än någonsin tidigare.

Enabled Robotics, en partner till Universal Robots baserad i Danmark, är ett bra exempel på hur detta fungerar. Sedan 2016 har företaget arbetat med att kombinera två typer av spjutspetsteknik genom att montera kollaborativa robotarmar (cobotar) på autonoma mobila robotar (AMR). Denna hybridteknik verkar nu inom industri, lagerhantering samt produktion och tar robotik till serviceapplikationer och intralogistik på sjukhus.

I slutändan gör dessa lösningar det lättare för företag att integrera viktig teknik och det finns ingen gräns för de fantasifulla sätten som företag kommer att hitta för att föra robotar tillsammans med människor i arbetslivet.

2. Tillverkarna kommer att vända sig mot modulär produktion

Cobotindustrin beräknas växa till 2,2 miljarder USD år 2026 (The Collaborative Robot Market 2022 Report, Interact Analysis). Traditionella industrirobotar är fortfarande viktiga inom vissa delar av tillverkningen, men vi ser en trend mot att använda mer flexibla produktionsmodeller. Det beror till stor del på att traditionella industrirobotar vanligtvis är stora och stationära. Cobotar kan utföra ett liknande uppgifter som traditionella industrirobotar men cobotarna är mindre och lättare. De är utformade för att fungera tillsammans med människor, därför utgör de en mindre säkerhetsrisk och är bättre lämpade för miljöer som kräver flexibilitet. I takt med att cobotarna fortsätter att förändra hur arbetet utförs inom packning, palletering, svetsning och montering, kommer vi 2023 att se ännu större företag vända sig till cobotar för att öka modulariteten i sin produktion. Robotens vikt och mångsidighet kommer att vara viktiga specifikationer för dem som letar efter nya automationslösningar och vi kommer att se fler omkonfigurerbara robotarbetsceller än tidigare.

3. Högre nyttolast och längre räckvidd kommer att förändra landskapet

När fler företag går mot automatisering med cobotar kommer många av dem fortfarande vilja hantera tunga nyttolaster. Den goda nyheten är att det har kommit flera cobotar med högre nyttolast och längre räckvidd. År 2023 kommer dessa att fortsätta att förändra delar av tillverkningsindustrin och förbättra arbetslivet för många anställda.

I år presenterade exempelvis Universal Robots  en ny cobot, UR20, som är byggd för högre nyttolaster, högre hastigheter och överlägsen rörelsekontroll men fortfarande med ett litet fotavtryck. Nyttolastkapaciteten på 20 kg kommer att förändra palletering samtidigt som dess räckvidd på 1750 mm är efterlängtad för användning vid svetsning. Tillverkare som letar efter den extra flexibiliteten kommer att upptäcka att roboten är tillräckligt lätt för att lossas och flyttas eller fästas på en bas med hjul. Detta skapar nya möjligheter för tillämpningar och driver på innovation. UR20 kommer att levereras till kunder under 2023.

4. Ökningen av robotinstallationer kommer fortsätta trots globala osäkerheter

Den senaste IFR World Robotics-rapporten visade att installation av industrirobotar nådde en rekordhög nivå 2021 och ökade med 31%  jämfört med föregående år. Globalt har de årliga robotinstallationerna mellan 2015 och 2021 mer än fördubblats. Tillväxten 2022 verkar vara långsammare, men det beror till stor del på globala osäkerheter som utlösts av pandemin och bristen på elektroniska komponenter. Vi förväntar oss att den uppåtgående trenden för cobotautomatisering kommer att fortsätta 2023. Detta eftersom företag över hela världen står inför arbetskrafts- och kompetensbrist och trots de dagliga utmaningar som industrin står inför just nu, är vi mitt i övergången till industri 5.0 där arbete tillsammans med robotar kommer att skapa mer människocentrerade, hållbara och motståndskraftiga företag.

5. Kunderna kommer att stå i centrum för produktutvecklingen

Det är mänskligt samarbete som driver innovation. Kunderna förstår sina behov bättre än någon annan och, i takt med att automationsmarknaden har mognat, har de bättre förutsättningar än någonsin att ge värdefull input om sina krav. Det innebär att robotföretag måste involvera slutkunderna mer i produktutveckling. Det är därför Universal Robots har omorganiserat sina produktutvecklingsteam och ännu mer fokuserar på att förstå de problem som kunderna står inför innan de utformar lösningar. Samutvecklingsprojekt där robotikföretag och kunder arbetar tillsammans för att utveckla specifika lösningar kommer också att öka under 2023. Kunderna kan då direkt påverka produkten samtidigt som de levererar värdefull återkoppling till robotföretagen – vilket innebär att de kommer att kunna lansera en bättre produkt till förmån för hela marknaden.

Framtiden för cobotar

I högre grad än någonsin måste företag ständigt förnya sig och förbli anpassningsbara för att överleva och expandera. När vi går in i 2023 kommer vi att förlita oss alltmer på teknik och innovation för att bryta ny mark med nyckelfärdiga lösningar – allt detta gör det kommande året till en spännande tid för automatisering!

UR20, för högre nyttolast och med längre räckvidd, palleterar. Foto: Universal Robots