Automatiserad odling i luften ger Wimanska priset 2019

Erik Karlsson från Växjö får Wimanska priset på 50 000 kronor av Sveriges Ingenjörer för bästa examensarbete på högskoleingenjörsutbildningen.

Erik Karlsson, mottagare av Sveriges Ingenjörers Wimanska priset 2019/foto: Patrik Leonardsson

Erik Karlsson har undersökt möjligheterna att effektivisera resursanvändning och automatisera processen vid odling av grönsaker. Examensarbetet Automatisk aeroponisk odling utfördes på högskoleingenjörsprogrammet i elektroteknik vid Högskolan i Halmstad.

- Livsmedelsförsörjning är en stor hållbarhetsutmaning. Nya sätt att odla behövs för att kunna klara det på ett energisnålt och miljövänligt sätt. Eriks examensarbete angriper detta föredömligt, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Aeroponisk odling handlar om att odla i luft utan jord. Erik har tagit fram en prototyp för odling som omfattat alltifrån fysisk odlingsmiljö till elektronik som mjukvarukomponenter för att kunna styra odlingen digitalt. I fyra testodlingar med prototypen har vikten på de färdigodlade grönsakerna och elkostnader undersökts samt jämförts med butikspriset för motsvarande vikt för grönsaker.

Erik Karlsson är 23 år och uppvuxen i Växjö. På gymnasiet gick han El- och energiprogrammet med inriktning mot IT. Parallellt arbetande han som systemutvecklare. Efter studenten flyttade han till Halmstad för att läsa högskoleingenjörsutbildningen. Under studietiden drev han eget företag inom webbutveckling och konsultation. Efter sin högskoleingenjörsexamen arbetade han ett år med att undersöka och vidareutveckla sin prototyp för odling. Nu arbetar han i Göteborg med telekommunikationsstandarden 5G för Ericsson.

Om Wimanska priset

Wimanska priset utdelas varje år av Sveriges Ingenjörer för bästa examensarbete vid högskoleingenjörsutbildningen. Årets pris utdelas vid Polhemsfesten i Stockholm den 6 november, då Sveriges Ingenjörer även delar ut Polhemspriset.

Högskoleingenjörsutbildningen omfattar 180 högskolepoäng vilket motsvarar tre år och är en yrkesexamen på grundnivå. Som högskoleingenjör arbetar man med olika former av tekniskt utvecklings- och konstruktionsarbete, ofta i nära samarbete med civilingenjörer och andra yrkesgrupper.

För mer information:

Erik Karlsson, årets pristagare, 070-663 65 49

Fri bild bifogas.(foto: Patrik Leonardsson)

högskoleutbildade ingenjörer. Med närmare 156 500 medlemmar är det största
förbundet inom akademikerfederationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se

Kollektivavtal klart med Paradox3.6.2020 15:17:18 CESTPressmeddelande

Sveriges Ingenjörer och Unionen har tillsammans med techföretaget Paradox förhandlat fram kollektivavtal. Paradox blir därmed en av de första större arbetsgivarna med kollektivavtal i den svenska spelutvecklingsbranschen. "Avtalet med Paradox är ett fint exempel på hur kollektivavtal kan ge villkor anpassade till företags verksamheter. Det stärker arbetsgivare, medarbetare och bidrar till den svenska modellen", säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

LAS-utredningens förslag gör alla provanställda på livstid1.6.2020 15:01:44 CESTPressmeddelande

Förslagen i Las-utredningen skulle urholka individens anställningsskydd och kraftigt rubba maktbalansen till arbetsgivarnas fördel. "I klartext leder det till att vi alla kommer att bli provanställda på livstid om utredningens förslag blir verklighet", säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer. Utredningen har misslyckats med att leva upp till direktiven. Nu måste politikerna hålla sitt löfte och låta parterna förhandla fram sitt förslag.