Även bilverkstäder ska ses som en resurs i ny EU-förordning för batteriåtervinning
Europaparlamentet och Europeiska Rådet ska fatta beslut om en ny förordning för batterier och förbrukade batterier, samt om upphävande av direktiv 2006/66/EG och om ändring av förordning (EU) 2019/1020. Rätt utformad kan den nya EU-förordningen ta tillvara på den service och resurs som även bilverkstäder kan utgöra för underhåll och återvinning av elbilars batterier.

Med anledning av beslutet vill Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, och Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, som branschorganisationer i sammanhanget påpeka för svenska EU-parlamentariker att såväl bilverkstäder som reservdelsdistributörer kan vara viktiga länkar inom värdekedjan för batteriåtervinning och en andra livscykel för batterier i första hand till fordon.
– Men det kräver också att parlamentet och rådet vidgar perspektivet utanför fordonstillverkarnas sfär. Det vill säga, betraktar frågan ur ett hållbarhetsperspektiv både upp- och nedströms inom automotivesektorn, samt att verkstäderna, oavsett om de är auktoriserade eller fristående, ges möjlighet att tillgå hela den kund- och fordonsgenererade i realtid. Något som är nödvändigt för att ingå i batterivärdekedjan, förklarar Johnny Bräster och Bo Ericsson, ordföranden för SBF respektive SFVF, i ett gemensamt uttalande.
Tillgång till den kund- och fordonsgenerade datan är ett ”måste” för att kunna utföra ett fackmässigt reparations- och underhållsarbete, enligt de båda branschorganisationerna. Dessutom innebär det att i samband med batteriarbetet kan även verkstaden genomföra en uppdatering av fordonets mjukvara, något som inte är helt oviktigt ur ett trafiksäkerhetsperspektiv.
– Men vi vill se ett ännu mer utvecklat cirkulärt tankesätt. Detta för att påskynda arbetet med grön omställning av fordonsparken. Förmodligen skulle en förlängd livscykel av rullande vagnpark genom reparation, renovering samt tekniska uppdateringar inom trafiksäkerhets- och miljöprestanda även vara ett klimatsmart och resurssnålt tillvägagångssätt att stimulera under en utfasningsperiod. Inte minst nu när förbränningsmotorn fått en utmätt tid, säger Johnny Bräster och Bo Ericsson.
Enligt SBF och SFVF borde det vara aktuellt med någon form av en samlad och lagstadgad livscykelbaserad hållbarhetsdeklaration av bilar. Detta skulle påskynda omställning samtidigt som konsumentkraft skulle stimulera konkurrens och innovation.
– I nuläget finns endast krav på bränsledeklaration och WLTP. Dessutom ska 95 procent av vikten vara återvinningsbar. En hållbarhetsdeklaration ska börja på komponentnivå och sträcka sig till återvinning av den utskrotade bilen. Här skulle Sverige kunna bli ett föregångsland inom EU, avslutar Johnny Bräster, SBF, och Bo Ericsson SFVF.
Kontakter
Claes ÅströmVD SFVF
Tel:+46851947520claes.astrom@sfvf.euBilder
Om

Alströmergatan 18
112 47 Stockholm
08-519 475 10https://www.sfvf.eu
Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) – en branschförening där verkstädernas frågor står i centrum – och inget annat!
SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, är Nordens största verkstadsförening inom fordonsbranschen och representerar över 2 200 seriösa medlemsföretag.
Våra medlemmar består av professionella service-, däck-, glas- och skadeverkstäder, bil-, husbil- och husvagnhandlare samt rekonditioneringsföretag för personbilar och lastbilar.
SFVF samverkar med myndigheter, departement och organisationer på den svenska fordonseftermarknaden.
Vi bevakar, informerar, är med och påverkar regler, lagar och övergripande beslut i branschen för att förbättra villkoren både för bilägare och våra medlemsföretag.
Sveriges Fordonsverkstäders Förening är medlem i den europeiska samarbetsorganisationen för bilhandel och bilverkstäder, CECRA, och är medlem i det internationella skadenätverket AIRC,
samt driver genom samarbetet AFCAR kampanjen för bilägarnas och verkstädernas rättigheter, Rigth-to-Repair Campaign, förkortat R2RC.
Följ Sveriges Fordonsverkstäders Förening
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Sveriges Fordonsverkstäders Förening
Vi behöver lagstifta om fri tillgång till fordonsdata, nu!25.1.2023 17:01:49 CET | Pressmeddelande
Nu är det hög tid för EU att få en sektorsspecifik lagstiftning som garanterar fritt flöde av fordonsdata på plats. Det uppmanar de paneuropeiska branschorganisationerna FIGIEFA, CECRA och AIRC i en gemensam uppvaktning av EU-kommissionen.
Därför stoppar polisen i väst allt arbete med el- och hybridfordon och så ska de lösa problemet18.1.2023 09:00:00 CET | Pressinbjudan
Polisfacket i en av Sveriges största polisregioner – polisregion väst – har förbjudit alla polisanställda att befatta sig med skadade el- eller hybridfordon. Men polisen jobbar med en lösning. Välkommen till Automässan i Göteborg 20/1 kl 15:00 så berättar Sveriges Fordonsverkstäders Förening mer om problemet och om hur polisen ska lösa det.
Tre seminarier du inte bör missa under Automässan13.1.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Vad har EU:s dataskyddsdirektiv, gruppundantaget och digitaliseringen av fordonen och branschen gemensamt? Alla tre är viktiga och för fordonsbranschen avgörande frågor – som du kan få senaste nytt och lära dig mer om ifall du besöker Sveriges Fordonsverkstäders Förenings seminarier under Automässan.
Arbetsgivarens ansvar vid jobb med elfordon10.1.2023 23:22:46 CET | Pressmeddelande
Hur påverkar elfordonen blåljusmyndigheternas arbete och vad behöver arbetsgivarna ha för kunskaper och resurser för att deras medarbetare ska kunna hantera elfordon? Välkommen till Mekonomen Vårby allé 53 i Vårby i södra Stockholm den 13/1 kl 10:00 – så berättar vi på Sveriges Fordonsverkstäders Förening mer om detta. På plats finns även polismyndigheten som informerar om vad de gör för att kunna hantera elfordon.
Nu ligger framtiden för majoriteten av landets bilverkstäder i EU:s händer3.1.2023 20:02:36 CET | Pressmeddelande
Som EU:s ordförandeland i 6 månader leder nu Sverige arbetet i EU:s ministerråd och en av frågorna det är viktigt att vi bevakar är att EU tar rätt beslut för att säkra rättvisa konkurrensvillkor för våra bilverkstäder och bildelsleverantörer. Annars slår vi undan benen för majoriteten av dessa företag.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum