Även i år är Orange vin trendigt världen över

Orange vin är ett trendigt val i många vinkretsar och vinbarer världen över. Även många svenskar älskar detta vin och med denna ökade popularitet så kommer vi se allt fler alternativ på Systembolagen i Sverige.

Gröna druvor används för Orange vin

Vad är Orange vin?

Orange vin är ursprungligen från Kaukasus och idag sker tillverkningen i Georgien, Slovenien, Italien, Ungern och Kroatien. Vinet framställs av gröna druvor, som jäser tillsammans med skalen och lagras sedan delvis på lerkrus och amforor. Det är ett fint matvin som passar bra med olika typer av mat, till exempel kalla smårätter av charkuterier och ostar. Men även varma maträtter med bland annat squash, svamp och ugnsrostade rätter.

Namnet Orange vin kommer från att jäsningen med skalen ger det vita vinet en något mörkare färg, jämfört med andra vita viner. Den mörkare färgen på detta vin går helt enkelt åt mörkgult eller orange. Vilka druvor som används och hur mörkt vinet blir beror på var det har framställts.

Omtalat vin i många kanaler

Flera journalister och magasin i Sverige har skrivit väl om Orange vin och denna typ av vin finns med på flera topplistor. Du kan bland annat läsa om det på Livets Goda och Elle samt olika poddar, och att många väntar på att samhället ska öppnas allt mer efter pandemin. Så man kan börja njuta av detta goda matvin på restauranger och barer överallt i världen.

Om du inte redan har testat ett Orange vin, så borde du fördjupa dig lite i de sorter som du kan finna på ett Systembolag nära dig. Det kan vara stor skillnad i smaken beroende var det tillverkats, jästiden och vilka smaker som tillverkaren har använt sig av. Jäsning med skal gör även att vinet blir lite strävare än många andra vita viner och jäsningstiden kan vara allt mellan en vecka och upp till ett år.

Exempel på passande maträtter

Som tidigare har nämnts så är det väldigt passande till kalla smårätter, som bland annat kan vara gott som förrätter eller vid picknicken. Packa ner charkuterier som ni gillar och bland med både ostar, druvor och andra frukter. Därtill även en flaska Orange vin och vinglas, och beger er till en vacker plats och bara njut.

Dock finns det flera olika smaker på Orange vin och du kan hitta sorter som även passar till grillad mat, fiskrätter, vegetariska rätter och maträtter med bas av ljust kött som kyckling eller fläsk. Läs på om olika Orange vin för att hitta ditt bästa alternativ eller diskutera med vinexpert på Systembolaget.

Gröna druvor används för Orange vin

Låna pengar på rätt sätt3.5.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Att ha någon form av lån inom ett hushåll är idag en del av den privata ekonomin, och det är mer regel än undantag att ett hushåll har lån än att de inte har det. Även de flesta företag har lån och då räntan som en del av de avdragsgilla kostnaderna för bolaget. Den vanligaste formen av lån är att ha någon form av lån på sitt boende där man har sin bostadsrätt, radhus eller villa som säkerhet för lånet. Men det är också vanligt att man har lån på lite dyrare saker som till exempel bilar, teknikprylar eller vitvaror - och då är det oftast i form av en kredit som man betalar av under en kortare tid.

Sveriges största inredningssajt, Inredningsvis.se, fyller 10 år!19.4.2022 12:40:30 CEST | Pressmeddelande

De flesta känner nog till den kända sajten inredningsvis.se Här får tusentals läsare inredningsinspiration och tips för hem och trädgård, samt massa sköna restips. I år fyller inredningsvis dessutom 10 år och det är värt att hyllas. Sajten grundades 2012 av Maria Ljungström och hon driver och skriver fortfarande för Inredningsvis.se. Maria har även själv blivit ett känt namn inom inredningssfären i Sverige. Det många däremot inte vet är hur framgångssagan om Inredningsvis startade. Här delar Maria själv med sig om sin historia om att grunda och skriva för Inredningsvis. Hon berättar om hur allt startade och hur just hennes sajt kunde bli Sveriges största inom sin nisch.

Köp rätt kaffe online7.4.2022 10:45:48 CEST | Pressmeddelande

Flera miljoner människor börjar dagen med en kopp kaffe, men är det en bra start på dagen? Många kaffedrickare påstår att det hjälper för att kvickna till och skärpa till sinnet för att kunna vara alert från första stund. Naturligtvis beror det på hur kaffet tas och hur mycket koffein koppen innehåller, för mycket stimulans kan också upplevas som en stressig och nervös sensation. Kaffet är iallafall älskat och det vanligaste centralstimulerande medlet i världen och vi svenskar är en av de som dricker mest kaffe i världen.

OBG Media AB förvärvar dagensbastaspel.se (DBS) och stärker sin iGaming-position5.4.2022 13:22:07 CEST | Pressmeddelande

OBG Media AB, drivande ägare av sajterna Reducering.se, Bettin.gs och Spelarna.se, förvärvar dagensbastaspel.se av AB OMDBS som en del i företagets satsning inom iGaming-sektorn. AB OMDBS driver odds- och spelsajten dagensbastaspel.se och är ett av landets ledande spelombud för andelsspel, där de under namnet “Miljongänget” bl.a. var det spelombud som noterades för flest storvinster i Sverige år 2020. OBG Media AB breddar i och med förvärvet sin portfölj och kompetens ytterligare i sin satsning om att vara ledande inom sportsbetting affiliation, poolspel och spelinformation i Sverige. "Vi är mycket nöjda över förvärvet av DBS där Ola, Daniel, Michel och Mathias gjort ett gediget arbete i flera års tid. Vår verksamhet tar ett stort steg i rätt riktning och vi är övertygade om att deras spetskompetens inom segmentet är en s.k. “perfect match” i vår vidare satsning i Sverige, men även internationellt" säger Oskar Blomqvist och Daniel Domeij, två av OBG Medias grundare. Det nya samarbetet