Även i år lyser skorstenen upp Katrineholm

Förra året lyste Tekniska verken upp skorstenen på Kraftvärmeverket som en final i firandet av Katrineholms 100 års jubileum. Skorstenen som är 80 meter hög syns över stora delar av Katrineholm. Belysningen kommer att tändas i morgon fredag 21 december och lyser fram till 7 januari 2019.

Halva skorstenen, ca 40 meter, kommer precis som förra året att belysas med en cirkelarmatur från mitten och uppåt. Belysningen ger känslan av en brinnande låga.

På nyårsafton programmeras belysningen om för att lysa i regnbågens alla färger under ett dygn, sedan återgår belysningen till den brinnande lågan igen.

- Vi på Tekniska verken vill även i år bjuda på ljus från skorstenen på Kraftvärmeverket under jul och nyårshelgerna. Vi vill samtidigt passa på att hälsa God Jul och Gott Nytt År till alla Katrineholmsbor, säger Anna Axelsson, affärsenhetschef för Katrineholm Fjärrvärme.

Tid: Skorstenen lyser upp mellan 21 december och 7 januari.
Plats: Skorsten finns på Energigatan 3, Kerstinaboda industriområde på Väster.

Anna Axelsson, affärsenhetschef för Katrineholm Fjärrvärme 0150-579 30
anna.axelsson@tekniskaverken.se

Robin Hedman, ljusdesigner, Tekniska verken i Linköping, 013-20 81 38
robin.hedman@tekniskaverken.se

Fakta om Kraftvärmeverket i Katrineholm:
- Producerar cirka 200 GWh fjärrvärme och 25 GWh el. Det motsvarar årsbehovet av värme för cirka 9 000 villor och cirka 8 procent av Katrineholms kommuns elbehov.
- Produktionen är 100 procent fossilfri. Fjärrvärme och el produceras till 99 procent av olika trädbränslen, till största delen använt trä, den sista procenten bränsle är bioolja, vilket innebär att hela el- och fjärrvärmeproduktionen är fossilfri
- Pannorna har en kapacitet på ca 50 000 ton avfallsträ och 25 000 ton skogsbränsle.
- På kraftvärmeverket eldas 5 olika pannor. En kraftvärmepanna och 4 hetvattenpannor. Kraftvärmepannan har en effekt på 25 MW, tillsammans med hetvattenpannorna är effekten 105 MW.

Tekniska verken är en del av 240 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00 info@tekniskaverken.se tekniskaverken.se tekniskaverken.se/om-oss/press/

Abonnera på våra pressmeddelanden.