Solteknik HB

Avenza PDF Maps superappen för landkartor och sjökort i Smartphone och Tablets

Solteknik HB i Söderköping erbjuder genom vårt samarbete med kanadensiska företaget Avenza Systems Inc. svenska landkartor och sjökort i gratisappen Avenza PDF Maps. Den unika gratisappen Avenza PDF Maps är superappen för både sjökort och landkartor i Smartphones, Tablets och PC. Appen stöder operativsystemen Android, Apple iOS och Microsoft Windows.

Sökning och nedladdning av landkartor och sjökort från Internet sker direkt i appen. Sjökorten är originaldata från Sjöfartsverket och laddas ner områdesvis med samma indelning som Sjöfartsverkets båtsportkort på papper. Landkartorna är i olika skalor och helt Lantmäteriverkets originaldata.Efter nedladdning av landkartor och sjökort använder du appen helt offline utan att behöva vara uppkopplad till Internet.

Nedladdade landkartor och sjökort sparas på minnet i din telefon, tablet eller dator och används utan att du behöver vara nätverksansluten eller ansluten till mobilnätet (offline).

Även om du befinner dig på en fjälltopp eller på öppna havet utan anslutning till Internet kan du efter nedladdning använda våra sjökort och kartor i Avenza PDF Maps. Dessutom kan du visa din position och navigera på en landkarta eller ett sjökort med hjälp av den inbyggda GPS-enheten.

Följande svenska landkartor finns för närvarande för nedladdning, Sverigekartan (gratis), Översiktskartan. Terrängkartan och Fjällkartan.

Välkommen till Solteknik HB:s  monter C 17:01 på Båtutställningen Allt För Sjön i Stockholm den 3 – 12 mars så visar vi mera.

Nedanstående länk visar priser på landkartor och sjökort till Avenza  PDF Maps  https://www.avenzamaps.com/vendor/1607/solteknik-hb/?sort_by=title&direction=asc

Antalet användare av Avenza PDF Maps ökar för varje dag.  Skolor använder appen i undervisningen och laddar ner gratiskartan eller undervisningssjökort över Sverige. Tips till Invandrarverket, använd  appen och Sverigekartan till  alla nyanlända de får då möjlighet att  i sin smartphone veta var i vårt avlånga land de befinner sig och även veta vad ”grannbyn” heter och är belägen.

Ambulans och räddningstjänst använder appen med Terrängkartan som komplement till utryckningsfordonens fasta GPS. Ett annat exempel är Fjällräddningen som med Fjällkartans hjälp kan hitta och rädda nödställda.

Göran Johansson mobil 0708 444475, E-post  goran@soltek.se

Solteknik HB
Örkällan 2
61492 Söderköping

Solteknik HB har mera än 50 års erfarenhet av navigering och mera än 20 år som tillverkare och distributör av elektroniska sjökort och kartor. Ägaren Göran Johansson tog sin första marina examen 1962. Som flygnavigatör i Flygvapnet på 60- och 70-talen inser han vikten av att ha tydliga och detaljrika kartor vid navigering. Solteknik HB har från 1997 tillverkat rastersjökort i BSB format och varit distributör för Northport Sytem Inc samt deras programvaror för elektronisk navigation. Solteknik HB har arbetat med GPS mottagare från olika leverantörer sedan 1998. Från årsskiftet 2015 levererar vi rastersjökort till ledande plottertillverkare och samarbetar nu även med Kanadensiska företaget Avenza System Inc.

Följ Solteknik HB

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.