Avkoppling utan uppkoppling

En undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL visar att både vuxna och barns skärmtid minskar i fritidshuset. Istället för att sitta framför datorn och surfa runt på mobilen är vi ute i naturen.

Sex av tio fritidshusägare svarar att deras skärmtid minskar när de är i sitt fritidshus och fyra av tio bland de som har barn svarar att deras barns skärmtid också gör det. Detta trots att hela 85 procent av samtliga svarande har tillgång till internet i sitt fritidshus.

- I dag förväntas man finnas tillgänglig dygnet runt, men när vi åker till vårt fritidshus bryter vi våra vardagliga mönster. Vi vill koppla av, koppla ner, koppla bort och lägga tiden på annat, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef på NOVASOL.

Fler ute i naturen

Det vi lägger tiden på istället är att vara ute i naturen. Drygt sju av tio svarar att de är ute i naturen i större utsträckning när de är i sitt fritidshus jämfört med en vanlig vardag hemma.

- Att få vara ute i naturen är det bästa sättet att koppla av. Jag tror att vi ser en trend just nu där allt fler söker en nedkopplad semester. Avkoppling utan uppkoppling, säger Torbjörn Fredman.

Brukar din skärmtid (tid vid dator, surfplatta, mobil) öka, minska eller vara ungefär den samma när du är i fritidshuset?*

Skärmtiden ökar 2%

Ungefär samma 30%

Skärmtiden minskar i fritidshuset 59%

Använder aldrig dator, mobil eller surfplatta när jag är i fritidshuset 8%

Vet ej 1%

*Baserat på 1145 intervjuer, samtliga svarande.

Brukar dina barns skärmtid (tid vid dator, surfplatta, mobil) öka, minska eller vara ungefär den samma när de är i fritidshuset?*

Skärmtiden ökar 2 %

Ungefär samma 31 %

Skärmtiden minskar i fritidshuset 40 %

Använder aldrig dator, mobil eller surfplatta när jag är i fritidshuset 9%

Vet ej 18%

*Baserat på 832 intervjuer, de husägare som har barn.

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av NOVASOL. Målgruppen för undersökningen är fritidshusägare i Sverige. Totalt har 1145 intervjuer genomförts under perioden 6-13 februari 2018. Deltagarfrekvensen är 71%. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.