Avmattad konjunktur påverkar stålproduktionen i november

Den svenska råstålsproduktionen uppgick till 309 tusen ton november månad 2019. En avmattad konjunktur påverkar produktionen, statistik från Jernkontoret visar att produktionen minskade med 7,4 procent jämfört med november 2018.

Emballerade rullar med tunnplåt från SSAB. Foto: Pia Nordlander, Bildn. Jernkontorets bildbank.

Sammanlagt har det hittills producerats 4 345 tusen ton råstål i Sverige under året. Det innebär att den totala produktionen ökat med 2,2 procent jämfört med samma period 2018.
Produktionsstatistiken sammanställs med siffror från 11 ståltillverkare i Sverige.

Stålåret 2019 – ett händelserikt år för stålmarknaden24.1.2020 06:15:00 CETPressmeddelande

Nu finns information om stålåret 2019 sammanställt i en ny publikation. Den lanseras inför att företrädare för gruv- och stålbranschen samlas på den årliga Hindersmässan i Örebro. Deltagarna som möts på Hindersmässan kommer att nätverka, samtala och inspireras under flera seminarier om bland annat det globala handelspolitiska läget. Stålåret som gått brukar också vara ett givet samtalsämne.