Avmattningen fortsätter

Affärsläget fortsätter försvagas för Sveriges teknikindustri under tredje kvartalet.

Foto: Jonas Bilberg (Bredda Bilden)

– Årets tredje konjunkturbarometer återspeglar det som övrig internationell konjunkturdata visat hittills under 2019. Affärsläget mattas av allt mer. De positiva signalerna lyser med sin frånvaro säger Mats Kinnwall, Teknikföretagens chefekonom, i en kommentar till undersökningen.

– Sammantaget minskar orderingången jämfört med andra kvartalet. Andelen företag med fullt kapacitetsutnyttjande och efterfrågan på arbetskraft har avtagit under första halvåret i år vilket fortsatt under tredje kvartalet, om än från hög nivå. Orderingången minskar i hög omfattning för andra kvartalet i rad för maskinindustrin, helt i linje med klart sämre global efterfrågan på investeringsvaror. Detta återspeglas också för leverantörer till maskinindustri, säger Bengt Lindqvist, ekonom på Teknikföretagen.

– Oroväckande är också ett klart sämre affärsläge för leverantörer till fordonsindustrin. Här spelar bara pågående handelskonflikter eller andra politiska ingrepp en mindre roll. I stället är det främst en traditionell avmattning i den cykliska långsiktiga efterfrågan på motorfordon som ligger bakom förloppet, säger Mats Kinnwall.

Undersökningen omfattar uppgifter från 524 företag med en sammanlagd försäljning på 759 miljarder kronor från anläggningar i Sverige, varav 81 procent säljs på export.

Teknikföretagens konjunkturbarometer utges i mars, juni, september och december.

Rapporten bifogas och finns även på www.teknikforetagen.se

Foto: Jonas Bilberg (Bredda Bilden)
Mats Kinnwall, chefekonom Teknikföretagen.
Bengt Lindqvist, ekonom Teknikföretagen.

Vad gör regeringen för småföretagens exportmöjligheter?20.11.2019 07:00:00 CETPressinbjudan

Småföretagen står för den största delen av Sveriges exporttillväxt – och det är tydligt att dessa i framtiden kan få en ännu viktigare roll som exportörer och välståndsskapare. Men vad gör regeringen för att stärka svenska små- och medelstora företags möjligheter att nå ut på den globala marknaden, och vad betyder det egentligen när januariavtalet säger att Sveriges exportstrategi ska fokusera på hållbarhet? Hör den nya statssekreteraren Krister Nilsson (S) och Ann-Charlotte Hammar Johnsson (M) diskutera frågan på lunchseminarium hos Teknikföretagen.

Teknikföretagen räknar på dilemman från högstadieelevers vardag – ska öka intresset för matematik19.11.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Arbetsgivar- och branchorganisationen Teknikföretagen lanserar nu webbserien ”Vi räknar på det!”. Genom filmer som ska illustrera vardagsproblem unga stöter på är syftet att öka matematikintresset bland högstadieelever. Matematik är det ämne som flest elever inte har godkänt i när de slutar årskurs nio – cirka 10 procent klarar inte de uppsatta målen. Detta är något som Teknikföretagen vill ändra på.

En hårsmån från recession7.11.2019 11:00:00 CETPressmeddelande

Den globala avmattningen som inleddes runt årsskiftet 2017/2018 fortsätter, och det syns ännu inga tydliga tecken på att botten är nådd. Nu är det tydligt att avmattningen även slår till med full kraft mot svensk industri. Industrins avmattning smittar också av sig på resten av ekonomin. Arbetsmarknaden försvagas och arbetslösheten stiger rejält det närmaste året. Den bedömningen gör Teknikföretagen som presenterar sin nya konjunkturprognos idag.