Avskaffa skatten på solel

Energiskatten på egenkonsumerad solenergi och andra förnyelsebara energikällor bör avskaffas helt. Det skulle leda till ökade investeringar i solenergianläggningar och därmed minskad klimatpåverkan. Det skriver Fastighetsägarna i ett remissvar.

I ett svar på Energimarknadsinspektionens förslag till hur ny EU-lagstiftning inom elmarknader och åtgärder för att öka användning av förnyelsebara energikällor ska genomföras kräver Fastighetsägarna att energiskatten för egenproducerad egenanvänd energi avskaffas.

EU har som mål att öka användning av förnyelsebar energi som solenergi och vindkraft. Fastighetsägarna anser att Sverige bör avskaffa energiskatten för egenkonsumerad solenergi när de nya EU-direktiven för att öka den förnyelsebara energianvändningen ska genomföras.

– Energiskatten på förnybar energi som man producerar och använder själv i sin verksamhet bör avskaffas helt för att öka investeringsviljan i fler solcellsanläggningar och minska klimatpåverkan från energianvändning, säger Rikard Silverfur, utvecklings- och hållbarhetschef på Fastighetsägarna.

Idag beskattas egenanvänd förnybar solenergi om anläggningen överstiger effektgränsen på 255 kW, vilket gör att kapaciteten för solenergi inte utnyttjas fullt ut när det innebär både ökade kostnader och ökad administration.

– Större solcellsanläggningar byggs som regel inte idag eftersom man måste betala energiskatt även på den el man själv använder om man kommer över effektgränsen. Genom att avskaffa energiskatten på den här elen skulle investeringarna i solcellsanläggningar öka. Att använda mer egenproducerad el, och därmed minska behovet av att köpa el utifrån, måste betraktas på samma sätt som att man till exempel byter till energisnålare LED-lampor. Det är inte hållbart när staten beskattar förbättring av byggnaders energiprestanda, säger Rikard Silverfur.

Effektgränsen på 255 kW har sin grund i ett avtal om gemensam elcertifikatmarknad som Sverige har med Norge. En begränsning som hindrar en effektiv omställning till förnyelsebar energianvändning, när energiskatt behöver betalas för egenkonsumerad el på större solcellsanläggningar.

– Energiskatten i Sverige har bland annat som mål att få ner produktionen och konsumtionen av icke-hållbart framställd energi. Det är beklagligt att då inte kunna ta bort skatten helt på förnybar energi såsom solenergi, som man själv investerat i och använder i den egna verksamheten, säger Ulrika Hansson, skattejurist på Fastighetsägarna.

Så konsumerade vi i våra stadskärnor – före och under coronakrisen23.9.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Det gick bra för våra svenska stadskärnor under 2019 och den totala omsättningen ökade med 2 procent. Bäst gick det för stadskärnornas caféer, restauranger och hotell som gynnades av att svenskar lägger allt mer pengar på upplevelser. Det var också dessa branscher som drabbades hårdast när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Positivt med åtgärder för mer solenergi men investeringsstödet behöver bli mer träffsäkert21.9.2020 12:00:00 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna ger både ris och ros till regeringens budgetproposition för 2021. Dubbleringen av effektgränsen för solceller är ett bra första steg för mer förnybar energi. Den förstärkning av investeringsstödet för hyreslägenheter och studentbostäder som lanserats behöver kompletteras med fler åtgärder för att bli mer träffsäker anser Fastighetsägarna.

Ekonomin ljusnar och hyrorna måste följa med17.9.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Pandemin drabbade Sverige hårt under våren och orsakade utbredd oro i samhället. Men nu har smittspridningen minskat och ekonomin har inlett en tydlig återhämtning. I förhandlingarna om 2021 års hyresjustering är det centralt att bruksvärdeshyrornas justering får följa med den samhällsekonomiska utvecklingen. För att möjliggöra en bra och långsiktig förvaltning, stärka hyresrättens ställning och dessutom motverka den växande bostadsbristen bör den allmänna hyresnivån i huvudstadsregionen justeras med 2,9 procent under 2021, anser Fastighetsägarna Stockholm.

Fastighetsägarna Stockholm kraftsamlar för en öppen stad9.7.2020 11:31:31 CESTPressmeddelande

Initiativet Stockholmslöftet som nu sjösätts handlar om att vi tillsammans måste ta ansvar för att hålla Stockholm öppet och levande. Fastighetsägarna Stockholm, Svensk Handel, Visita Stockholm, City i Samverkan och Visit Stockholm står bakom initiativet som vänder sig direkt till såväl företag och organisationer som till besökare och invånare med uppropet ”Öppen stad – allas ansvar”.