Avskaffandet av visstidsanställningarna riskerar öka utanförskapet

990 000 personer har under de senaste nio åren fått en fast förankring på arbetsmarknaden genom att de gått från en allmän visstidsanställning till en fast anställning. Att avskaffa anställningsformen Allmän visstid skulle kraftigt försämra mångas möjligheter att komma in på arbetsmarknaden och kraftfullt minska tjänstesektorns möjligheter att bidra till bättre integration av nyanlända och till ungas inträde på arbetsmarknaden.

Socialdemokraterna upprepade idag sitt förslag från valrörelsen 2014 om att avskaffa Allmän visstid som anställningsform. Det är ett djupt oroande besked för alla nyanlända och för alla de ungdomar som framöver ska ta sig in på den svenska arbetsmarknaden:

- Bland våra medlemsföretag ser vi att visstidsanställning får många ofta är vägen till ett fast jobb. Sedan anställningsformen infördes 2007 har den lett till att många som annars skulle ha stått utanför arbetsmarknaden fått jobb. Sedan dess har nästan en miljon människor tack vare det också kunnat ta steget från en allmän visstidsanställning till ett fast jobb. Att ta bort en så framgångsrik anställningsform skulle leda till att inte minst många tjänsteföretag skulle dra sig för att anställa, framför allt dem som är oprövade på arbetsmarknaden. Det är motsatsen raka till vad Sverige behöver. Ska vi klara de utmaningar vi står inför måste det bli lättare för företagen att anställa, inte tvärt om, säger Almegas vd Anna Karin Hatt.

Anställningsformen Allmän visstid infördes 2007, samtidigt som projektanställningar, anställning med hänsyn till arbetets särskilda beskaffenhet och anställning vid tillfällig arbetsanhopning togs bort. Anställningsformen Allmän visstid har inneburit förenklingar och ökad förutsägbarhet för så väl anställda som företag.

- Flera av de branscher som finns i tjänstesektorn tillhör de starkaste och mest välfungerande integrationsmotorerna i Sverige. Alldeles nyss kunde Almega t.ex. visa att 75 procent av de som anställts inom rut-branschen kommit direkt från arbetslöshet och att bara 1 av 10 som fått jobb i rut-branschen återgått till arbetslöshet. Ska den branschen, liksom många andra branscher i tjänstesektorn, kunna fortsätta vara en språngbräda in i arbetslivet för de som annars riskerar att stå kvar utanför får inte politiken ta ifrån företagen dem det viktigaste verktyget i de har i det arbetet – nämligen Allmän visstid, säger Anna Karin Hatt.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

Almega är en arbetsgivar­organisation inom tjänstesektorn och våra medlems­företag representerar ett sextiotal olika branscher. Vi är en del av Svenskt Näringsliv.  Vi har 11 000 medlems­företag där över en halv miljon människor arbetar.

Arbetsmarknadsutredningen en viktig pusselbit för reformeringen av Arbetsförmedlingen29.1.2019 22:00:02Pressmeddelande

Arbetsmarknadsutredningen är ett viktigt bidrag till arbetet med att reformera Arbetsförmedlingen. Reformen är nödvändig och Almega välkomnar därför att den överenskommelsen som slutits mellan regeringen, Liberalerna och Centerpartiet, och som ligger till grund för regeringsbildningen, även omfattar en reformering av Arbetsförmedlingen. En samsyn i Sveriges riksdag om vikten av förändring ökar förutsättningarna för att en renodlad myndighetsroll för Arbetsförmedlingen, medan privata aktörer ansvarar för att förmedla jobb och utbilda arbetssökande, blir verklighet.

Stora delar av Arbetsförmedlingen kan konkurrensutsättas22.1.2019 06:00:00Pressmeddelande

En Arbetsförmedling som trots ökade resurser, tillgång till arbetslösa som söker arbetstillfällen och företag som just nu skriker efter arbetskraft, inte lyckas förbättra utan tvärtom försämrar jobbchansen för de som är arbetslösa måste reformeras i grunden. I Almegas rapport ”Reformerad Arbetsförmedling – Almegas slutbetänkande för stärkt kompetensförsörjning” beskrivs hur Arbetsförmedlingen måste reformeras för att både myndigheten och den förda politiken ska leverera goda resultat, ha hög kostnadseffektivitet och kunna hjälpa såväl arbetslösa som arbetsgivare med de utmaningar de står inför.

Almega kommenterar överenskommelsen mellan S, C, L & Mp11.1.2019 16:19:32Pressmeddelande

Almegas kommentarer kring den överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet som idag presenterats. Överenskommelsen innehåller många områden som vi välkomnar som till exempel en breddning av Rut, att kompetensföretag även ska ingå i etableringsanställningar, att man ser över ett antal skatter samt att slopa förslag som vinstförbud för privata aktörer inom välfärden.