Avskaffandet av visstidsanställningarna riskerar öka utanförskapet

990 000 personer har under de senaste nio åren fått en fast förankring på arbetsmarknaden genom att de gått från en allmän visstidsanställning till en fast anställning. Att avskaffa anställningsformen Allmän visstid skulle kraftigt försämra mångas möjligheter att komma in på arbetsmarknaden och kraftfullt minska tjänstesektorns möjligheter att bidra till bättre integration av nyanlända och till ungas inträde på arbetsmarknaden.

Socialdemokraterna upprepade idag sitt förslag från valrörelsen 2014 om att avskaffa Allmän visstid som anställningsform. Det är ett djupt oroande besked för alla nyanlända och för alla de ungdomar som framöver ska ta sig in på den svenska arbetsmarknaden:

- Bland våra medlemsföretag ser vi att visstidsanställning får många ofta är vägen till ett fast jobb. Sedan anställningsformen infördes 2007 har den lett till att många som annars skulle ha stått utanför arbetsmarknaden fått jobb. Sedan dess har nästan en miljon människor tack vare det också kunnat ta steget från en allmän visstidsanställning till ett fast jobb. Att ta bort en så framgångsrik anställningsform skulle leda till att inte minst många tjänsteföretag skulle dra sig för att anställa, framför allt dem som är oprövade på arbetsmarknaden. Det är motsatsen raka till vad Sverige behöver. Ska vi klara de utmaningar vi står inför måste det bli lättare för företagen att anställa, inte tvärt om, säger Almegas vd Anna Karin Hatt.

Anställningsformen Allmän visstid infördes 2007, samtidigt som projektanställningar, anställning med hänsyn till arbetets särskilda beskaffenhet och anställning vid tillfällig arbetsanhopning togs bort. Anställningsformen Allmän visstid har inneburit förenklingar och ökad förutsägbarhet för så väl anställda som företag.

- Flera av de branscher som finns i tjänstesektorn tillhör de starkaste och mest välfungerande integrationsmotorerna i Sverige. Alldeles nyss kunde Almega t.ex. visa att 75 procent av de som anställts inom rut-branschen kommit direkt från arbetslöshet och att bara 1 av 10 som fått jobb i rut-branschen återgått till arbetslöshet. Ska den branschen, liksom många andra branscher i tjänstesektorn, kunna fortsätta vara en språngbräda in i arbetslivet för de som annars riskerar att stå kvar utanför får inte politiken ta ifrån företagen dem det viktigaste verktyget i de har i det arbetet – nämligen Allmän visstid, säger Anna Karin Hatt.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

Almega är en arbetsgivar­organisation inom tjänstesektorn och våra medlems­företag representerar ett sextiotal olika branscher. Vi är en del av Svenskt Näringsliv.  Vi har 11 000 medlems­företag där över en halv miljon människor arbetar.

Kommentar till AF:s månadsstatistik: Almega kräver stopp för nya extratjänster12.10.2018 12:01Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens månadsstatik för september 2018 visar att antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning fortsätter att minska. Antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning är 12212 respektive 6406. - Stöd- och matchning och arbetsmarknadsutbildningar är effektiva insatser som ofta leder till jobb. Men insatserna har aldrig tidigare haft så få deltagare. Personalbristen är ett av företagens största tillväxthinder. Därför måste arbetslösa tvärtom matchas och utbildas mycket mera aktivt än vad som sker idag, säger Andreas Åström chef för Påverkan och Kommunikation på Almega För ett år sedan var antalet arbetssökande som gick på dessa insatser 20635 respektive 7733. Arbetsförmedlingens månadsstatistik samtidigt visar på stark efterfrågan på arbetskraft och många lediga jobb. Personalbristen är fortsatt ett av företagens största tillväxthinder. - Ytterligare minst 15000 arbetslösa bör matchas eller påbörja arbetsmarknadsutbildning redan under

Ny regering måste riva hinder för tjänstetillväxt26.9.2018 07:30Pressmeddelande

Takten i produktionstillväxten i den privata tjänstesektorn ligger kvar på en lägre nivå än 2017, när konjunkturen tycks ha toppat i tjänstesektorn. Inbromsningen beror framför allt på den utbredda bristen på personal, som hindrar tjänsteföretagen från att expandera. Efterfrågan ligger dock fortsatt på en hög nivå, även om det finns en förväntan om att efterfrågan kommer minska något de närmsta månaderna. En ny regering måste på allvar ta tag i de strukturella hinder som finns för att åtgärda kompetensförsörjningsproblemen, i god tid innan lågkonjunktur kommer. Den bedömningen gör Almega i samband med tredje kvartalets Tjänsteindikator.