Avskaffandet av visstidsanställningarna riskerar öka utanförskapet

990 000 personer har under de senaste nio åren fått en fast förankring på arbetsmarknaden genom att de gått från en allmän visstidsanställning till en fast anställning. Att avskaffa anställningsformen Allmän visstid skulle kraftigt försämra mångas möjligheter att komma in på arbetsmarknaden och kraftfullt minska tjänstesektorns möjligheter att bidra till bättre integration av nyanlända och till ungas inträde på arbetsmarknaden.

Socialdemokraterna upprepade idag sitt förslag från valrörelsen 2014 om att avskaffa Allmän visstid som anställningsform. Det är ett djupt oroande besked för alla nyanlända och för alla de ungdomar som framöver ska ta sig in på den svenska arbetsmarknaden:

- Bland våra medlemsföretag ser vi att visstidsanställning får många ofta är vägen till ett fast jobb. Sedan anställningsformen infördes 2007 har den lett till att många som annars skulle ha stått utanför arbetsmarknaden fått jobb. Sedan dess har nästan en miljon människor tack vare det också kunnat ta steget från en allmän visstidsanställning till ett fast jobb. Att ta bort en så framgångsrik anställningsform skulle leda till att inte minst många tjänsteföretag skulle dra sig för att anställa, framför allt dem som är oprövade på arbetsmarknaden. Det är motsatsen raka till vad Sverige behöver. Ska vi klara de utmaningar vi står inför måste det bli lättare för företagen att anställa, inte tvärt om, säger Almegas vd Anna Karin Hatt.

Anställningsformen Allmän visstid infördes 2007, samtidigt som projektanställningar, anställning med hänsyn till arbetets särskilda beskaffenhet och anställning vid tillfällig arbetsanhopning togs bort. Anställningsformen Allmän visstid har inneburit förenklingar och ökad förutsägbarhet för så väl anställda som företag.

- Flera av de branscher som finns i tjänstesektorn tillhör de starkaste och mest välfungerande integrationsmotorerna i Sverige. Alldeles nyss kunde Almega t.ex. visa att 75 procent av de som anställts inom rut-branschen kommit direkt från arbetslöshet och att bara 1 av 10 som fått jobb i rut-branschen återgått till arbetslöshet. Ska den branschen, liksom många andra branscher i tjänstesektorn, kunna fortsätta vara en språngbräda in i arbetslivet för de som annars riskerar att stå kvar utanför får inte politiken ta ifrån företagen dem det viktigaste verktyget i de har i det arbetet – nämligen Allmän visstid, säger Anna Karin Hatt.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

Almega är en arbetsgivar­organisation inom tjänstesektorn och våra medlems­företag representerar ett sextiotal olika branscher. Vi är en del av Svenskt Näringsliv.  Vi har 11 000 medlems­företag där över en halv miljon människor arbetar.

Kompetenskris i tjänsternas Europa11.12.2018 09:35Pressmeddelande

Den inre marknaden är grunden i EU-samarbetet och helt avgörande för om svenska företag ska kunna attrahera de talanger som krävs för att konkurrera på en internationell marknad även i framtiden. Tyvärr pekar delar av EU-politiken i motsatt riktning med mer detaljreglering av sociala frågor, begränsad rörlighet och regleringar. Ofta handlar det om ren protektionism. Fokus måste ligga på effektivitet och att riva hinder för fri rörlighet, särskilt för tjänster. Det menar Almega när man på tisdagen presenterade sina prioriterade frågor inför EU-valet i maj.

Inbjudan till LO om samarbeten för seriösare städbransch26.11.2018 14:20Pressmeddelande

I Dagens Industri 23/11 uttalar sig LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson om städbranschen och säger att det finns behov av fler åtgärder mot oseriösa företag och svartjobb. Almega Städföretagen jobbar med facket i dessa frågor genom flera samarbeten. För att LO inte ska missa vilka samarbeten de själva ingår i vill vi bjuda in Karl-Petter Thorwaldsson till en överläggning med en av våra samarbetsgrupper.

Fortsatt alltför få i aktiva insatser visar Arbetsförmedlingens nya prognos26.11.2018 13:31Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens nya utgiftsprognos för 2018 och 2019, som presenterades under måndagen, visar att övergångsregeringens budgetförslag på arbetsmarknadsområdet kommer att slå hårt mot de privata arbetsförmedlingstjänsterna. En ny regering måste dra i handbromsen för extratjänsterna och prioritera de aktiva insatserna hos privata leverantörer av arbetsförmedlingstjänster. Det menar Almega i en kommentar.

Tjänstesektorns produktivitet står stark12.11.2018 09:00Pressmeddelande

Den svenska tjänstesektorn växer och blir en allt viktigare del av Sveriges ekonomi. Därmed blir produktiviteten i tjänsteproduktionen avgörande för BNP-utvecklingen och de offentliga finanserna. Almegas nya rapport visar att den svenska tjänsteproduktionen står stark i internationell jämförelse, mycket tack vare de kunskapsintensiva företagstjänsterna. Men nu hejdas tillväxten i dessa företag av de stora svårigheterna att hitta kvalificerad personal.