Avskaffandet av visstidsanställningarna riskerar öka utanförskapet

990 000 personer har under de senaste nio åren fått en fast förankring på arbetsmarknaden genom att de gått från en allmän visstidsanställning till en fast anställning. Att avskaffa anställningsformen Allmän visstid skulle kraftigt försämra mångas möjligheter att komma in på arbetsmarknaden och kraftfullt minska tjänstesektorns möjligheter att bidra till bättre integration av nyanlända och till ungas inträde på arbetsmarknaden.

Socialdemokraterna upprepade idag sitt förslag från valrörelsen 2014 om att avskaffa Allmän visstid som anställningsform. Det är ett djupt oroande besked för alla nyanlända och för alla de ungdomar som framöver ska ta sig in på den svenska arbetsmarknaden:

- Bland våra medlemsföretag ser vi att visstidsanställning får många ofta är vägen till ett fast jobb. Sedan anställningsformen infördes 2007 har den lett till att många som annars skulle ha stått utanför arbetsmarknaden fått jobb. Sedan dess har nästan en miljon människor tack vare det också kunnat ta steget från en allmän visstidsanställning till ett fast jobb. Att ta bort en så framgångsrik anställningsform skulle leda till att inte minst många tjänsteföretag skulle dra sig för att anställa, framför allt dem som är oprövade på arbetsmarknaden. Det är motsatsen raka till vad Sverige behöver. Ska vi klara de utmaningar vi står inför måste det bli lättare för företagen att anställa, inte tvärt om, säger Almegas vd Anna Karin Hatt.

Anställningsformen Allmän visstid infördes 2007, samtidigt som projektanställningar, anställning med hänsyn till arbetets särskilda beskaffenhet och anställning vid tillfällig arbetsanhopning togs bort. Anställningsformen Allmän visstid har inneburit förenklingar och ökad förutsägbarhet för så väl anställda som företag.

- Flera av de branscher som finns i tjänstesektorn tillhör de starkaste och mest välfungerande integrationsmotorerna i Sverige. Alldeles nyss kunde Almega t.ex. visa att 75 procent av de som anställts inom rut-branschen kommit direkt från arbetslöshet och att bara 1 av 10 som fått jobb i rut-branschen återgått till arbetslöshet. Ska den branschen, liksom många andra branscher i tjänstesektorn, kunna fortsätta vara en språngbräda in i arbetslivet för de som annars riskerar att stå kvar utanför får inte politiken ta ifrån företagen dem det viktigaste verktyget i de har i det arbetet – nämligen Allmän visstid, säger Anna Karin Hatt.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

Almega är en arbetsgivar­organisation inom tjänstesektorn och våra medlems­företag representerar ett sextiotal olika branscher. Vi är en del av Svenskt Näringsliv.  Vi har 11 000 medlems­företag där över en halv miljon människor arbetar.

Tjänsteindikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten bruten20.6.2018 06:57Pressmeddelande

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.