Svensk Handel AB

Avtagande framtidstro i handeln

Trots stundande julhandel vänder framtidsförväntningarna i handeln nedåt. Optimismen bland både e-handlare och butiker minskar i december. Bland e-handlare faller tron på både framtida försäljning och lönsamhet.

Framtidsindikatorn, som är ett sammanfattande mått på framtidstron, minskar bland e-handlare med 13,1 procentenheter och landar på 107,6 i Handelsbarometern för decembermånad. Framförallt är det tron på framtida försäljning och lönsamhet som minskar. Minskningen sker dock från höga nivåer i november.

- Tillväxten inom handeln sker på nätet och framtidstron bland e-handlarna har varit stark under året. Black Friday är lilla julafton för många nätbutiker och med shoppingdagen bakom oss minskar förväntningarna på den framtida försäljningen bland nätbutikerna, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Minskad framtidstro bland butikerna
Framtidstron bland butikerna minskar med 3,7 procentenheter och Framtidsindikatorn stannar på 97,1 i december. Optimismen bland dagligvarubutikerna är fortsatt stark, samtidigt som framtidsutsikterna i sällanköpshandeln ser lite dystrare ut. Butikernas framtidstro ligger dock något högre än samma månad förra året.

- Det är många butiker som behöver en lyckad julhandel för att summera året med svarta siffror. Prognosen för årets julhandel är positiv och vi har goda förhoppningar att det blir bra drag i handeln den närmsta veckan, säger Johan Davidson.

Enligt Svensk Handels julrapport väntas vi köpa julklappar för 23 miljarder, eller 3 300 kronor per person. Varannan konsument planerar att köpa merparten av julklapparna på orten där de bor. 6 av 10 säger att de kommer att köpa julklappar på nätet.

Handelsbarometern december 2018

För mer information, eller intervju ring gärna:
Johan Davidson, chefsekonom Svensk Handel, 010-47 18 532

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör mer än en tiondel av Sveriges BNP och de cirka 10 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Svensk Handel AB

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör nästan en tiondel av Sveriges BNP och de 10 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda.

Följ Svensk Handel AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel AB

Black Friday ger minskad julförsäljning21.12.2018 06:00Pressmeddelande

Svensk Handel Stil har låtit göra en undersökning gällande hur försäljningen hos traditionella butiksaktörer inom kläder och skor, både fysiska butiker och e-handel, har utvecklats hittills i årets julhandel (1 december till och med 19 december). Mätningen visar att försäljningen av kläder har minskat med 5,5 procent och att försäljningen av skor har minskat med 4,2 procent jämfört med samma period föregående år.

Optimismen i handeln ökar med julen runt hörnet15.11.2018 06:00Pressmeddelande

Framtidstron i handeln stiger. Bland butikerna ökar framtidsförväntningarna till den högsta nivån på över ett år. Mest ökar optimismen i sällanköpshandeln. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för november månad. Bland butikerna ökar framtidstron med 7,9 enheter och Framtidsindikatorn landar på 100,8 i november. Det är 3,3 enheter högre än motsvarande månad förra året och den högsta nivån på över ett år. Både förväntningarna på framtida försäljning och antalet anställda i butikerna stiger. Och mest ökar framtidsförväntningarna inom sällanköpshandeln. – Med Black Friday och julhandel runt hörnet ökar optimismen bland handlarna. Förväntningarna på antalet anställda stiger, det är glädjande eftersom vi vet att det innebär att fler unga kan få chansen på arbetsmarknaden, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel. E-handlarnas tro på lönsamhet stärks Även inom e-handeln ökar Framtidsindikatorn. Den växer med 3,3 enheter och ligger på index 120,8. E-handlarnas tro på framtida försäljni