Svensk Handel

Avtagande framtidstro i handeln

Dela

Trots stundande julhandel vänder framtidsförväntningarna i handeln nedåt. Optimismen bland både e-handlare och butiker minskar i december. Bland e-handlare faller tron på både framtida försäljning och lönsamhet.

Framtidsindikatorn, som är ett sammanfattande mått på framtidstron, minskar bland e-handlare med 13,1 procentenheter och landar på 107,6 i Handelsbarometern för decembermånad. Framförallt är det tron på framtida försäljning och lönsamhet som minskar. Minskningen sker dock från höga nivåer i november.

- Tillväxten inom handeln sker på nätet och framtidstron bland e-handlarna har varit stark under året. Black Friday är lilla julafton för många nätbutiker och med shoppingdagen bakom oss minskar förväntningarna på den framtida försäljningen bland nätbutikerna, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Minskad framtidstro bland butikerna
Framtidstron bland butikerna minskar med 3,7 procentenheter och Framtidsindikatorn stannar på 97,1 i december. Optimismen bland dagligvarubutikerna är fortsatt stark, samtidigt som framtidsutsikterna i sällanköpshandeln ser lite dystrare ut. Butikernas framtidstro ligger dock något högre än samma månad förra året.

- Det är många butiker som behöver en lyckad julhandel för att summera året med svarta siffror. Prognosen för årets julhandel är positiv och vi har goda förhoppningar att det blir bra drag i handeln den närmsta veckan, säger Johan Davidson.

Enligt Svensk Handels julrapport väntas vi köpa julklappar för 23 miljarder, eller 3 300 kronor per person. Varannan konsument planerar att köpa merparten av julklapparna på orten där de bor. 6 av 10 säger att de kommer att köpa julklappar på nätet.

Handelsbarometern december 2018

För mer information, eller intervju ring gärna:
Johan Davidson, chefsekonom Svensk Handel, 010-47 18 532
Svensk Handels pressjour, 010-47 18 650

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör mer än en tiondel av Sveriges BNP och de cirka 10 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye