Avtal 2020: Svenska Elektrikerförbundet missar chansen att skapa framtidens bransch

Installatörsföretagen och Svenska Elektrikerförbundet (SEF) har nått en överenskommelse gällande Installationsavtalet. Överenskommelsen löper över 29 månader och följer märket på 5,4 %. Tyvärr avvisar SEF möjligheten att utvidga kollektivavtalet till nya grupper, vilket innebär att gemensamma vägar för att följa den tekniska utvecklingen och skapa framtidens klimatsmarta lösningar saknas i avtalet. Därmed finns en uttalad besvikelse hos Installatörsföretagen.

Installatörsföretagen är positiva till att man nått en överenskommelse med facket, men är besvikna över att man inte fick igenom en av sina huvudfrågor – en förändring av utbildningskraven när det kommer till olika framtida och nödvändiga befattningar.

- Det är bra för våra medlemsföretag med ett långt avtal som följer industrins märke. Men i de här förhandlingarna har vi även velat utveckla branschen ihop med SEF, genom att inkludera nya aktörer i kollektivavtalet som idag utsätter branschen för konkurrens. Men det har varit stopp. Ett sådant exempel är montage av solpaneler där helt nya yrkesgrupper idag sätter upp panelerna, men inte omfattas av vårt gemensamma kollektivavtal, säger Henrik Junzell, förhandlingschef på Installatörsföretagen.

Att inkludera arbetsmoment i kollektivavtalet, som inte kräver den kvalificerade el-kompetens som medarbetarna i medlemsföretagen idag måste ha, är en prioriterad fråga för Installatörsföretagen. Detta för att kunna möta teknikutvecklingen. Installationsavtalet har varit utformat så att alla anställda ska ha en viss avtalsbestämd utbildning, men Installatörsföretagen ser nu att en utveckling av avtalet är nödvändig på sikt för att företagen ska kunna behålla alla delar av installationsmarknaden.

- Vi vill lysa upp marknaden för sol och energi, för det är det som Sverige uttalat behöver och efterfrågar. Vi vill se ett gemensamt arbete mellan arbetsgivare och fackförbund, men tyvärr innebär detta avtal att det kommer bli oerhört svårt för oss att skapa förutsättningar för framtidens klimatsmarta lösningar. Detta trots att dessa måste på plats snarast, säger Johnny Petré, vd på Bravidas solbolag Solkraft EMK AB, samt vice ordförande för Installatörsföretagen.

Avtalet innehåller flera delar som gynnar medlemsföretagen.

- För företag och medarbetare är det viktigt med en snabb och smidig hantering när vi nu är mitt i en pandemi, därför sker en generell höjning i december. Det är samtidigt viktigt att vi även fortsättningsvis kan arbeta med individuell lönesättning och det är därför bra att det blir en extra stor andel för individuell fördelning i lönerevisionen 2022 där drygt 60% av löneutrymmet kan fördelas individuellt.

Installationsavtalet har idag stela regler för arbetstidsförläggning. Det är därför viktigt att vi i det nya avtalet får större möjligheter att göra individuella överenskommelser om att förskjuta den ordinarie arbetstiden samtidigt som det givetvis är väldigt positivt att SEF nu rört sig i arbetstidsfrågan, avslutar Henrik Junzell.

Överenskommelsen innefattar:

• En löptid på 29 månader