Avtal klart för post- och flyganställda

Fackförbundet ST har tecknat nytt avtal med Almega för anställda inom avtalsområdet Kommunikation. Avtalet innebär löneökningar i nivå med övriga arbetsmarknaden och sträcker sig till 31 juli 2023.

- Vi har fått till stånd ett avtal som följer löneutvecklingen i exportindustrin, samtidigt som vi lyckats stoppa flera arbetsgivarförslag som skulle försämra villkoren för våra medlemmar, säger Britta Lejon, förbundsordförande för Fackförbundet ST

Bland arbetsgivarnas yrkanden inför vinterns förhandlingar fanns bland annat förslag som skulle öppna för fler otrygga anställningar och ge arbetsgivarna större frihet att portionera ut arbetstid över året. Arbetsgivarna ville också slopa pensionsinbetalningar för medlemmar mellan 18–24 år. Allt detta sa ST nej till, vilket innebär att innebär att yngre medlemmar också i fortsättningen kommer att få pension inbetald.

Avtalet för bransch kommunikation innebär löneökningar under avtalstiden på sammanlagt  4,7 procent, vilket tillsammans med de extra avsättningarna för flexpension på 0,7 procent gör att det totala avtalsvärdet blir 5,4 procent som också är den nivå som sattes med ”märket”

- Detta innebär att vi nu är klara med de centrala avtalen för alla våra medlemmar såväl i statlig sektor som på bolagen. Det har varit en lång avtalsrörelse som blev svårhanterad på grund av pandemin. Men det är en styrka menar jag att vi trots allt har lyckats få till stånd bra avtal på alla våra områden, säger Britta Lejon.

Avtalsområdet Kommunikation omfattar post- och flyganställda, till exempel på Postnord och Swedavia.