Avtal klart för Tjänstemannaavtalet

Byggföretagen och Ledarna, Sveriges Ingenjörer och Unionen har kommit överens om ett nytt Tjänstemannaavtal på 29 månader. Löneavtalen med Ledarna och Sveriges Ingenjörer är fortsatt sifferlösa processlöneavtal. Avtalet med Unionen följer lönenivåerna enligt märket.

- Efter en annorlunda avtalsrörelse på grund av coronapandemin är jag glad att vi lyckats komma i mål. Ett långt avtal skapar goda förutsättningar för att jobba långsiktigt med viktiga frågor som rör våra medlemsföretag, säger Charlotta Steinwall, avtalsansvarig för Tjänstemannaavtalet på Byggföretagen.

Det nya avtalet gäller från den 1 november 2020 fram till den 31 mars 2023.

I överenskommelsen har parterna åtagit sig att slutföra arbetstidsgruppen för att få ett heltäckande arbetstidsavtal.

Tjänstemannaavtalet omfattar cirka 38 000 personer verksamma i byggbranschen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Grattis Märta Stenevi! Nu sätter vi fler spadar i marken5.2.2021 09:13:21 CETPressmeddelande

Byggföretagen gratulerar Märta Stenevi (MP) till den nya posten som bostadsminister och ser fram emot ett gott samarbete. – Nu sätter vi fler spadar i marken! Sverige behöver bostadspolitiska reformer som upprätthåller en hög och jämn byggtakt, skapar långsiktighet kring finansieringen, möjliggör social rörlighet och stärker jämställdheten, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.