Avtal klart med Seko för bransch Kommunikation

Almega Kommunikationsföretagen har idag träffat ett nytt kollektivavtal om löner och allmänna anställningsvillkor med Seko för bransch Kommunikation. Avtalet är på 36 månader och håller sig inom ramen för det märke som etablerats i årets avtalsrörelse.

Kostnadsökningen för avtalet ligger inom ramen för det märke som etablerats i årets avtalsrörelse. Lönerna höjs totalt med 6,1 procent under avtalsperioden. Utöver ökade löner införs även en extra pensionsavsättning inom ramen för Flexpension i Tjänsteföretag. Avsättningen är 0,4 procent under avtalsperioden.

Avtalet innehåller även en så kallad låglönesatsning som finansieras med genom utökade möjligheter för arbetsgivaren att förlägga mer- och övertid.

-Jag är väldigt nöjd med att vi efter väldigt konstruktiva förhandlingar med vår motpart kunnat träffa ett avtal inom ramen för märket och som innehåller förbättrade regler för mer- och övertid vilket kommer göra det lättare för företagen att planera sin verksamhet, säger Pierre Sandberg, avtalsansvarig för bransch Kommunikation inom Almega.

Bransch Kommunikation omfattar bland annat företag inom postverksamhet, transporter och vissa verksamheter vid terminaler.

Mer information:

tfn: 08-551 140 65

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Tjänsteindikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten bruten20.6.2018 06:57Pressmeddelande

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.

Avskaffandet av visstidsanställningarna riskerar öka utanförskapet30.5.2018 12:08Pressmeddelande

990 000 personer har under de senaste nio åren fått en fast förankring på arbetsmarknaden genom att de gått från en allmän visstidsanställning till en fast anställning. Att avskaffa anställningsformen Allmän visstid skulle kraftigt försämra mångas möjligheter att komma in på arbetsmarknaden och kraftfullt minska tjänstesektorns möjligheter att bidra till bättre integration av nyanlända och till ungas inträde på arbetsmarknaden.