Avtalsförhandlingarna skjuts fram till oktober
Industrins parter förutsätter att den nu träffade överenskommelsen kommer att utgöra norm på sedvanligt sätt för övriga avtal på svensk arbetsmarknad.
Den mycket snabba och kraftfulla påfrestning och påverkan som Covid-19 fått på samhällsfunktioner, industrin och näringslivets i övrigt gör att parterna inte bedömer det möjligt att i nuvarande situation ingå sedvanliga avtal som skulle vinna acceptans hos de anställda, medlemsföretagen eller på arbetsmarknaden i övrigt. Industrins parter har därför kommit fram till att det mest ansvarsfulla agerandet i rådande läge är att nu göra som parterna enats om.
– Den situation vi nu befinner oss i är en av de värsta på mycket länge. Konsekvenserna av pandemin kommer vi att få leva med under en lång tid framöver. Det här påverkar hela samhället, företagens ekonomier och i förlängningen också jobben, säger Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen.
Han fortsätter:
– Med den ovissheten vi har nu är det viktigt att parterna inom industrin tar ansvar och det gör vi bäst genom en förlängning av gällande avtal och villkor. Det gör att vi kan bidra till att minska osäkerheten på arbetsmarknaden och därmed dess stabilisering. Nu ska vi fokusera på att hjälpa företagen i den här krisen och förhoppningen är att vi har ett stabilare läge när förhandlingarna startar igen i höst, säger han.
– Vi har också snabbt förhandlat fram avtal för korttidsarbete som kommer som ge företagen en bättre förutsättning att överleva krisen och snabbare kunna komma igång när pandemin är över, säger Ravindra Parasnis.
Arbetsgivarna inom industrin består av
Grafiska Företagen
Gröna Arbetsgivare
IKEM - Innovations- och kemiindustrierna i Sverige
Industriarbetsgivarna
Livsmedelsföretagen
Teknikföretagen
TEKO - Sveriges Textil- och Modeföretag
TMF - Trä- och Möbelföretagen
Kontakter
Maria WikströmKommunikationschef
Fotograf: Niklas Palmklint
Ravindra ParasnisVD
Fotograf: Niklas Palmklint
Bilder
Om
Grafiska Företagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för den grafiska industrin. Våra drygt 400 medlemsföretag med ca 12 000 anställda utvecklar, förpackar och distribuerar budskap för hela samhället.
Den grafiska industrin som omsätter ca 38 miljarder kronor har en viktig uppgift i marknadsekonomin, demokratin och i utbildningen. Grafiska Företagen inspirerar till nytänkande för ökad konkurrenskraft.
Följ Grafiska Företagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Grafiska Företagen
Student från Sundsvall finalist i tävling om yttrandefrihet12.4.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Med affischen ”Bränning av helig bok” där Pippi Långstrump bränns på bål blev designstudenten Johanna Haraldh från Sundsvall en av tio finalister i årets PrintPower Award. Affischen drar paralleller till både koranbränningar och häxbränningar och väcker frågor om vad som är tillåtet inom ramen för yttrandefrihet.
Student från Uppsala finalist i tävling om yttrandefrihet12.4.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Med affischen ”Innanför” som visar en liten skrikande figur instängd i en rysk babusjkadocka blev designstudenten Agnes Nordh från Uppsala en av tio finalister i årets PrintPower Award. Affischen visar hur vi gömmer våra åsikter av rädsla.
22-årig designstudent spränger yttrandefriheten – vinner pris12.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med affischen ”Sprängkraft”, som visar pennor formerade till en dynamitladdning, vinner den 22-åriga designstudenten Isabella Wretman årets PrintPower Award. Affischen belyser kraften i det skrivna ordet, den hotade yttrandefriheten och de risker som kommer med att uttrycka sig fritt.
Berättarministeriet prisas på Läromedlets dag8.11.2023 07:46:31 CET | Pressmeddelande
Berättarministeriet har under 12 år gjort avgörande insatser i utsatta områden för ungas läs- och skrivförmåga. Färdigheter som är grundläggande för att kunna ta till sig utbildning och bli en väl fungerande samhällsmedborgare. För detta belönas nu Berättarministeriet med Grafiska Företagens och Medieföretagens branschpris på 100 000 kr.
Positiv trend för grafiska företag har brutits14.7.2023 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Konjunkturrapporten för första halvåret 2023 visar att den positiva trend som grafiska branschen varit inne i nu har brutits. Sedan toppen under 2022 har orderingången minskat och produktionsvolymen sjunkit. Det finns dock ljusglimtar som att orderingången visar tecken på återhämtning och att antalet sysselsatta i branschen hittills har hållit sig stabilt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum