Avtalsförhandlingarna skjuts fram till oktober

Parterna inom Industriavtalet har idag svarat på den hemställan vi mottog igår från De Opartiska ordförandena inom Industriavtalet. Parterna har i enlighet med hemställan enats om att ajournera förhandlingarna och att förlänga kollektivavtalens giltighetstid inom industrin till den 31 oktober 2020.
Lena-Liisa Tengblad  Foto: Erik Thor
Lena-Liisa Tengblad Foto: Erik Thor

Industrins parter förutsätter att den nu träffade överenskommelsen kommer att utgöra norm på sedvanligt sätt för övriga avtal på svensk arbetsmarknad.

Den mycket snabba och kraftfulla påfrestning och påverkan som Covid-19 fått på samhällsfunktioner, industrin och näringslivets i övrigt gör att parterna inte bedömer det möjligt att i nuvarande situation ingå sedvanliga avtal som skulle vinna acceptans hos de anställda, medlemsföretagen eller på arbetsmarknaden i övrigt. Industrins parter har därför kommit fram till att det mest ansvarsfulla agerandet i rådande läge är att nu göra som parterna enats om.

– Vi befinner oss i en av de värsta kriserna på mycket länge, och risken är överhängande att vi kommer att få leva med konsekvenserna av pandemin, Covid-19, lång tid framöver. En stor utmaning för hela samhället blir landets och företagens ekonomi samt företagens möjligheter att fortsatt kunna bedriva sina verksamheter och därmed bereda arbetstillfällen, säger Lena-Liisa Tengblad, vd för Gröna arbetsgivare.

Hon fortsätter:
– I detta läge, som är i det närmaste i total ovisshet om framtiden, är en förlängning av gällande avtal och villkor den bästa lösningen. Parterna tar sitt ansvar, i den rådande situationen, genom att förlänga avtalen och därmed bidra till viss förutsägbarhet på arbetsmarknaden. Förhoppningsvis har läget stabiliserats och vi har bättre möjlighet att förutse framtiden i oktober när förhandlingarna återupptas, säger hon.

– Därutöver har parterna också tagit ansvar genom att på kort tid ta fram och teckna avtal om korttidsarbete, vilket bidrar till företagens möjlighet att överleva och att de anställda snabbt kan komma i arbete igen när pandemin är över, säger Lena-Liisa Tengblad.

Arbetsgivarna inom industrin består av:

Gröna Arbetsgivare
Grafiska Företagen
IKEM - Innovations- och kemiindustrierna i Sverige
Industriarbetsgivarna
Livsmedelsföretagen
Teknikföretagen
TEKO - Sveriges Textil- och Modeföretag
TMF - Trä- och Möbelföretagen

Foto på Lena-Liisa Tengblad

Fotograf: Erik Thor

Lena-Liisa Tengblad  Foto: Erik Thor
Lena-Liisa Tengblad Foto: Erik Thor

Stora risker med regeringens politik för utländsk arbetskraft17.10.2023 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ny studie av regelverk för utländsk arbetskraft visar att regeringens politik kommer att innebära stora nackdelar för svenska företag jämfört med Finlands, Danmarks och Storbritanniens. I Gröna arbetsgivares rapport konstateras att dessa länder har ett lönekrav på 40–76 procent av medianlön, jämfört med de 80 procent som svenska företag ska betala från den 1 november. I ett andra steg nästa år förväntas kravet höjas till 100 procent, motsvarande 34 200 kronor i månaden.

Ny rapport analyserar tre länders regelverk för arbetskraftsinvandring från tredje land10.10.2023 09:30:19 CEST | Pressmeddelande

PRESSINBJUDAN: Den 1 november 2023 införs ett försörjningskrav på förnärvarande 27 360 kronor för utländsk arbetskraft från tredje land. Med anledning av detta bjuder Gröna arbetsgivare in till seminarium och presentation av en ny rapport: Regelverk för arbetskraftsinvandring från tredje land - En analys av tre länders hantering av lönegolv med bäring på de gröna näringarna