Avtalskrav för löneökningar, sysselsättning och konkurrenskraft

Unionen, IF Metall och Sveriges Ingenjörer har idag överlämnat sina avtalskrav till Teknikföretagen.

Gemensamma avtalskrav

Löner
Förbundens gemensamma krav är löneökningar på 4,4 procent. Det är en långsiktigt hållbar löneökningstakt som beaktar industrins konkurrenskraft, inflationsmålet och sysselsättningen.

Avsättning till deltidspension/flexpension
Förbunden kräver fortsatta avsättningar till systemet för deltidspension/flexpension.

Förbundsspecifika krav

Utöver de gemensamma avtalskraven har förbunden även förbundsspecifika krav på teknikavtalets område. Några exempel:

IF Metall och Unionen :
Individgaranti på minst 820 kronor per månad.
Avtalens lägstalöner ska höjas med minst 1600 kronor per månad.

IF Metall :
En lönepott skapas för IF Metall på varje arbetsplats genom att varje anställd bidrar med 4,4 procent, dock lägst 1192 kronor per månad.

Kollektivavtalad förstärkt företrädesrätt, KFF, reglerar rätten att återanställas om man blir uppsagd vid exempelvis en tillfällig men övergående övertalighet. Det gäller i dag för tillsvidareanställda med en anställningstid på minst 12 månader. IF Metall yrkar om att KFF ska tillämpas för tidsbegränsat anställda på samma sätt som för tillsvidareanställda.

För att öka tryggheten för personer som uppbär graviditetspenning yrkar IF Metall att arbetstagare som är lediga med graviditetspenning likställs med föräldraledighet i §11 Lagen om anställningsskydd.

Unionen och Sveriges Ingenjörer :
De tjänstemän som jobbar på obekväma arbetstider ska förutom ekonomiskt, kunna ersättas med ledig tid. Denna justering kräver förbunden görs i avtalen. Detta för att kunna förena arbetsliv och privatliv samt kunna få tid för återhämtning.

Distansarbete ökar i omfattning på arbetsmarknaden och det finns ett behov av att parterna klargör vad som ska gälla i frågorna. Därför yrkar Unionen och Sveriges Ingenjörer att parterna tar fram en gemensam vägledning till lokala parter om distansarbete.

Det är viktigt att osakliga och diskriminerande löneskillnader hanteras när de identifierats. Därför yrkar Unionen och Sveriges Ingenjörer att de ska justeras skyndsamt och senast inom tre månader.

Tidplan
Efter helgerna inleds avtalsförhandlingarna. Målet är att träffa avtal senast 31 mars 2023.

08-504 151 00http://www.unionen.se/opinion

Unionen är Sveriges största fackförbund med över 690 000 medlemmar på 88 000 arbetsplatser. Vi är 27 000 förtroendevalda på drygt 15 000 arbetsplatser.

Vi finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden.

Unionen finns i allt från stora internationella koncerner till små familjeföretag, ensamföretag, organisationer och föreningar.

Unionen om budgeten: satsningar för att stärka svensk konkurrenskraft och kompetens saknas15.4.2024 11:35:00 CEST | Pressmeddelande

Regeringen presenterar flera nödvändiga satsningar på vård, skola och rättsväsendet, men satsningar för att komma till rätta med kompetensgapet på arbetsmarknaden saknas. Unionen hade velat se satsningar på CSN och Försäkringskassan för att hantera omställningsstudiestödet - och pengar till högskolor och universitet för att utveckla kursutbudet för yrkesverksamma.

Svenskt Näringsliv, Unionen, Ledarna, Sveriges Ingenjörer och PTK presenterar förslag till uppdaterad ägarstyrning av Alecta10.4.2024 17:08:44 CEST | Pressmeddelande

Svenskt Näringsliv, Unionen, Sveriges Ingenjörer, Ledarna och Förhandlings- och samverkansrådet PTK har genomfört en översyn av ägarstyrningen av Alecta. Detta i syfte att långsiktigt stärka Alecta genom mer strukturerade processer, ökad transparens och större förutsägbarhet i ägarstyrningen. Mot bakgrund av denna översyn lämnas nu ett antal förslag på förändringar för Alectas överstyrelse att besluta om på nästkommande ordinarie överstyrelsemöte, den 25 april.

Unionens nya rapport Arbetsmiljöbarometern 2023: Stressen bland privatanställda tjänstemän minskar alldeles för långsamt27.3.2024 08:32:22 CET | Pressmeddelande

I dagens Sverige är den arbetsrelaterade pressen och stressen för privatanställda tjänstemän en oroande realitet som inte minskar tillräckligt snabbt. Unionen lanserar idag en ny rapport, Arbetsmiljöbarometern 2023, som fokuserar på att belysa utmaningarna och behoven för en riskfri och god arbetsmiljö för privatanställda tjänstemän.