Avtalsrörelsen för kommuner och regioner skjuts upp

Vision har tillsammans med Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona enats om att skjuta upp avtalsförhandlingarna till i höst. Beslutet tas för att underlätta arbetet mot coronavirusets allvarliga effekter.

Arbetet med att bekämpa coronaviruset medför att välfärdens verksamheter är mycket hårt ansträngda. Enligt Folkhälsomyndigheten är det dessutom rimligt att anta att trycket kommer att öka ytterligare under våren. Parterna inom kommun- och regionsektorn har därför enats om att skjuta upp förhandlingarna om nya avtal till efter sommaren och förlänga gällande avtal till den 31 oktober 2020.

- Vision och arbetsgivarna är överens om att inte ta tid och resurser från det exceptionellt viktiga arbete som just nu görs i kommuner och regioner och skjuter därför upp avtalsförhandlingarna till i höst. Välfärdens verksamheter behöver lägga allt fokus på att minska smittspridning, vårda sjuka och klara omsorgen om barn och äldre, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Beslutet att skjuta upp förhandlingarna är fattat av Vision och arbetsgivarorganisationerna SKR och Sobona.

- Visions målsättning är att teckna långsiktigt hållbara avtal. Vår bedömning är att det inte finns tillräckligt goda förutsättningar att åstadkomma detta under de närmaste månaderna. Det viktigaste nu är att säkerställa förutsättningarna för en trygg arbetsmiljö och fungerande välfärdstjänster, säger Veronica Magnusson.

Avtalet för OFR Allmän kommunal verksamhet löper ut den 31 mars 2020. Det förlängs nu till den 31 oktober 2020. Avtalet rör omkring 120 000 medarbetare.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070- 746 21 24.