Avvecklade restriktioner får handlarna att tro på butiken

Slopade restriktioner och ökade besöksflöden gör att butikshandlarna ser ljust på framtiden. Försäljningen av varor som klockor, glasögon och kläder har tagit fart och optimismen inom sällanköpshandeln stiger till den högsta nivån sedan 2019.

Karin Johansson är vd på Svensk Handel.

För första gången sedan före pandemin är framtidstron i handeln som allra störst inom sällanköpshandeln, som samlar all handel utöver maten. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för september.

Framtidsindikatorn för butikshandeln som helhet är 20,9 enheter högre än samma månad förra året och landar på index 106,4.

– Det är oerhört glädjande att vi snart kan lägga en lång period med restriktioner bakom oss och att vi ser hur kunderna återigen hittar tillbaka till butikerna. Många handlare har haft det tufft under pandemin och det är många förlorade försäljningsmånader som nu ska tas igen, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

”Partihandlarnas orderböcker börjar fyllas igen”

Det faktum att den ekonomiska krisen lättar i många branscher ger också en skjuts åt partihandeln som bland annat levererar varor till butiker, offentlig service och restauranger.

Ökad tro på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet gör att den sammanfattande Framtidsindikatorn för partihandeln stiger med 5,4 enheter till 109,6.

– Partihandeln drabbades stenhårt av pandemin när många av deras kunder gick på knäna. När samhället öppnar upp på bred front fylls återigen partihandlarnas orderböcker och företagen ser med tillförsikt på framtiden, säger Karin Johansson.

Efter ett rekordstarkt coronaår mattas framtidstron i e-handeln av och Framtidsindikatorn noteras på 106,9, vilket alltjämt är något högre än för butikshandeln.

Karin Johansson är vd på Svensk Handel.