Awaze – Det nya namnet på Europas ledande organiserade förmedlare av semesterbostäder och stugbyar

Awaze presenterades under gårdagen som det nya företagsnamnet på Europas ledande organiserade förmedlare av semesterbostäder och stugbyar.

Under den årliga turistmässan Internationale Tourismus-Börse i Berlin, berättade Awazes CEO Henrik Kjellberg att företagsgruppen bakom varumärkena cottage.com, Hoseasons, James Villa Holidays, Landal GreenParks och NOVASOL, är fullt fokuserade på att utnyttja sin storlek och skala för att leverera fantastiska semesterupplevelser för sina partners, gäster och anställda som en del av en tydlig vision för tillväxt.

- Awaze består av fantastiska varumärken men det är skapandet av en ny företagsidentitet och ledningsgrupp som kommer att göra det möjligt för oss att utbyta kunskap, utveckla gruppteknologiska lösningar samt växa i en snabbare takt. Marknaden för semesterboenden med självhushåll är stark och vi befinner oss i ett gyllene läge att ta fördel av efterfrågan, sa Kjellberg.

Under ledning av Kjellberg, är även Claus Álvaro de Nicolas, Group CTO, och Liliana Solomon, Group CFO, en del av den nya Londonbaserade Awaze-företagsgruppen. Tillsammans har de tagit fram en strategi bestående av fem punkter med fokus på att stärka sina varumärken, satsa på teknologi i världsklass, öka företagets fotavtryck genom nyförvärv och organisk tillväxt, samarbete mellan varumärken och utveckla en bra teamkänsla över hela koncernen.

Awaze-gruppens varumärken genererar tillsammans bruttointäkter på över 1,8 miljarder euro, inkvarterar mer än 8 miljoner semesterfirare varje år och erbjuder över 110 000 boenden i 36 länder. Kjellberg betonade att även om företagets paneuropeiska dimension är betydelsefull, kommer Awaze och dess varumärken att fortsätta vara lokalt viktiga för ägare och samhällen i de platser de är verksamma.

- Ingen annan organiserad semesterbostadsförmedlare erbjuder vår blandning av internationell räckvidd och lokal kunskap, expertis och service. Ägare vill ha samma personliga bemötande oavsett om de är i Kroatien, Cornwall eller i Köpenhamn – det är därför vi är fortsatt hängivna till att erbjuda genuint lokalt stöd bredvid vår centrala koncernstruktur, sa Kjellberg.

Awazes varumärken ägdes tidigare av Wyndham Worldwide innan de såldes till Platinum Equity i maj, 2018. För mer information om Awaze, besök www.awaze.com.

NOVASOL, dansommer, Cuendet och Ardennes-Etape utgör NOVASOL-gruppen som har huvudkontor i Virum, Danmark och det svenska kontoret ligger i Mölndal. NOVASOL-gruppen har dotterbolag i 18 europeiska länder och fler än 60 kontor över hela Europa. NOVASOL-gruppen sysselsätter mer än 2500 anställda och frilansare. Med mer än 50 000 semesterbostäder i 28 länder är NOVASOL-gruppen den största förmedlaren av semesterbostäder i Europa. Under 2017 förmedlade NOVASOL-gruppen semesterbostäder till mer än 2 miljoner gäster. NOVASOL grundades 1968 och Sverigekontoret öppnades upp 1990. Affärsidén är att förmedla privata hus och lägenheter till personer som vill uppleva den lokala kulturen i landet de besöker genom att hyra ett privat boende.