Axel Lindén får Aftonbladets litteraturpris
Författaren Axel Lindén, som skrivit “Fårdagboken” och “Tillstånd”, tilldelas Aftonbladets litteraturpris 2020. “Axels Lindéns författarskap skildrar ett i grunden förtvivlat tillstånd, men också ett envist motstånd och motvallsliv. Det hanterar också, med humor, det egna hyckleriet, de alltför stora orden, politiken och den förmodade godheten”, säger Aftonbladets kulturchef Karin Pettersson.
Aftonbladets litteraturpris har delats ut årligen sedan 1957 och ges ”på exklusivt konstnärliga grunder till någon svensk diktare som ännu befinner sig i skapande utveckling”. Bland de tidigare vinnarna återfinns exempelvis Tomas Tranströmer, Beate Grimsrud, Steve Sem-Sandberg och Sara Stridsberg.
I år går priset, som vid sidan om själva utmärkelsen utgörs av 50 000 kronor, till Axel Lindén.
Han är född 1972, doktor i litteraturvetenskap och debuterade 2017 med “Fårdagboken”. Hans andra och senaste bok “Tillstånd” kom ut i början på 2020.
Juryns motivering:
”Aftonbladets litteraturpris för 2020 tilldelas ett författarskap som tar sig an vår tids största frågor genom att vända sig bort från centrum och alla litterära salonger, mot glesbygden, djuren, skogen och självtvivlet. Den senaste boken Tillstånd är en angelägen och bitvis underskruvad betraktelse över motvallsliv i barrskogsbältet, med en spännvidd från innehållet i en ’palmoljevaniljdröm’ till Migrationsverket, författad på en prosa som envist snitslar sin egen väg mellan genrernas rågångar. Aftonbladets litteraturpris tilldelas Axel Lindén.”
Läs Karin Petterssons intervju med Axel Lindén här: aftonbladet.se/kultur/a/Bl9L3E
Juryn som har utsett 2020 års mottagare består av Karin Pettersson, Anna Andersson, Jack Hildén, Sven Anders Johansson, Petter Lindgren och Sinziana Ravini. Prissumman är 50 000 SEK.
De senaste tio årens vinnare:
2011 Aase Berg
2012 Johannes Anyuru
2013 Andrzej Tichý
2014 Ida Linde
2015 Jila Mossaed
2016 Eija Hetekivi Olsson
2017 Tove Folkesson
2018 Sami Said
2019 Lina Wolff
2020 Axel Lindén
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Pettersson, kulturchef, Aftonbladet. Tel: 070-248 15 29 E-post: karin.pettersson@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se
Bilder
Länkar
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet lyfter närheten till stjärnorna i ny kampanj för OBOS Damallsvenskan15.4.2021 08:45:00 CEST | Pressmeddelande
Nära till stjärnorna är namnet på Sportbladets nya kampanj för OBOS Damallsvenskan. Genom en inspirerande film lanseras kampanjen nu inför seriestarten den 17 april.
SvD-trio gör ny podd – går på djupet i svensk inrikespolitik15.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet lanserar nu ännu en podcast till läsarna för att öka engagemanget och erbjuda en journalistik som svarar just mot deras behov. Den här gången handlar det om en initierad podd om svensk inrikespolitik. Den leds av SvD:s namnkunniga trio, Annie Reuterskiöld, Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson.
Aftonbladet instiftar klimatjournalistpris7.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
I höst delas Aftonbladets klimatjournalistpris ut för första gången. Johan Rockström, professor i miljövetenskap, är en av jurymedlemmarna. ”Det är väldigt viktigt att premiera det skickliga journalistiska hantverket för att översätta vetenskap till spännande klimatjournalistik”, säger Johan Rockström.
Raoul Grünthal lämnar Schibsted 31.3.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Schibstedkoncernen meddelar att Raoul Grünthal, chef över den svenska verksamheten och affärsområdet Next, har valt att lämna bolaget efter 15 år.
Niklas Hydén rekryteras till VD för nystartade Sweship25.3.2021 10:30:51 CET | Pressmeddelande
Sweship är ett helt nytt bolag för distributionslösningar inom e-handel som samägs av Schibsted och Bonnier News. Nu rekryteras Niklas Hydén till ny VD för bolaget.
Millennials nås effektivt via displayannonsering24.3.2021 10:43:48 CET | Pressmeddelande
Linjär-tv är inte längre den mest effektiva mediekanalen för att bygga långsiktig medieeffekt hos millennials. En ny studie visar att det istället är displayannonsering som är mest effektivt i att generera långsiktig medieeffekt i den unga målgruppen. Studien ger helt nya insikter om hur annonsering i olika medier leder till ökad säljdrivande och varumärkesbyggande effektivitet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum