Axess minns Harold Bloom - intervju från år 2000

Axess minns den amerikanske litteraturprofessorn Harold Bloom med en intervju från år 2000. ”Död åt förtrytelsens skola”, så lät Harold Blooms dom över den samtida litteraturforskningen och litteraturkritiken. Själv stod han fast vid meningsbärande estetisk briljans som den enda adekvata bedömningsgrunden för ett litterärt verks kvalitet och relevans.

I generalkonsul Axel Ax:son Johnsons bibliotek i Avesta samtalade Göran Rosenberg och Harold Bloom om hur man bör läsa och varför. Bloom hade då utkommit med en uppmärksammad bok, där han passionerat och oförfärat argumenterade för att vissa böcker och vissa författare är viktigare för oss att läsa än andra.

Intervjun spelades in i samband med att Harold Bloom deltog i Engelsbergsseminariet Visions of The Future år 2000, ett seminarium tillägnat framlidne Odd Engström. Bloom talade under seminariet på temat The Western Canon.

Programmet sändes första gången den 23 september 2006.

Se intervjun direkt här: https://www.axess.se/tv/vodplayer.aspx?vod=11295

Nominerade till Stora Fackbokspriset12.11.2019 07:15:00 CETPressmeddelande

Axel och Margaret Ax:son Johnsons Stiftelse för allmännyttiga ändamål utdelar varje år, givet det finns en värdig mottagare, Stora fackbokspriset om 125 000 kronor till den eller de (levande personer) som skrivit årets fackbok i enlighet med Forum Axess devis ”Vetenskap, bildning tradition”. Tanken är att stödja det slag framstående essäistiskt humanistiskt författarskap som lyfter fram vetenskap, bildning, tradition med hög stilistisk och fackmässig verkshöjd. Syftet är att på svensk botten uppmuntra en berättande humanistisk bildningstradition präglad av stilistisk briljans.

Liberalism i blåsväder4.11.2019 13:56:58 CETPressmeddelande

Har liberalismen sina bästa dagar bakom eller framför sig? I nya numret av Axess tacklar sex vassa skribenter frågan utifrån olika vinklar. Tidskriften Fokus tillträdande publisher Jon Åsberg skriver om svenskarnas rädsla för att tycka olika. Simon Westberg undrar varför vi bygger bort barnen och PJ Anders Linder beskriver Januariöverenskommelsen som en pyrrhusseger för Socialdemokraterna. Axess nr 8/2019 är på väg till prenumeranterna och finns i butik i nästa vecka. Trevlig läsning!