Axfood och Fazer Group säger nej till burhållning av hönor

Ytterligare två bjässar inom livsmedelsindustrin meddelar nu att de slopar ägg från hönor i burar. Axfoods beslut rör de egna märkesvarorna “Garant” samt “Eldorado”. Fazer Group blir buräggsfria i hela Norden samt i Baltikum.

Redan förra året valde Fazer Sverige att ta bort buräggen men nu tar företaget ett helhetsgrepp i frågan. Beslutet inkluderar Sverige, Danmark, Finland, Baltikum och snart även Ryssland. Beslutet är ett resultat av samtal mellan svenska Djurens Rätt, finska djurrättsorganisationen Oikeutta eläimille och Fazer.

– Vi är mycket tacksamma över de synpunkter vi fick från olika aktörer när vi fastställde målet. Det har varit väldigt viktigt att lyssna på leverantörer, djurrättsorganisationer och producentorganisationer, säger Mariana Edge, hållbarhetsansvarig på Fazer Sverige.

Fazer tillverkar bland annat godis, bröd och stora mängder kakor. Via sin Food Service-del serverar de varje dag 500 000 måltider bara i Sverige. De äger också kedjan Gateau som har cirka 35 butiker i Sverige. Koncernen som helhet hade 2018 en omsättning på 1,6 miljarder euro.

– Vi hoppas kunna fortsätta dialogen och är beredda att se över vårt mål och hitta nya lösningar som stöder hållbar äggproduktion, om tillgången och marknadsläget gör det möjligt, säger Mariana Edge.

Inga burägg i Axfoods egna varumärken

Axfood har sedan flera år tillbaka tagit bort burägg från sina hyllor men har nu valt att utöka sin buräggsfria policy till sina EMV “Eldorado” och “Garant”. År 2020 kommer utfasningen vara genomförd. Enligt koncernens hemsida står deras EMV för 28 procent av den totala försäljningen.

– Djuromsorg är en prioriterad fråga för oss och etiska val blir allt viktigare för många kunder. Därför är det ett naturligt steg i vårt hållbarhetsarbete att ta bort burhönsägg som ingrediens i allt fler varor, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Allt fler företag väljer bort ägg från hönor i bur och utvecklingen har spridit sig från Sverige till Europa till resten av världen.

– Vi är glada över Fazers och Axfoods beslut då det kommer påverkar väldigt många individer. Att Fazer dessutom är med och driver på arbetet för hönorna i Baltikum och Ryssland är extra positivt, säger Nathalie Söderström ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.

Djurens Rätt har sammanställt “äggläget” på de svenska företagen. Sidan uppdateras löpande.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med fler än 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.