AXS och Svenska Basketbollförbundet sluter samarbetsavtal

Svenska Basketbollförbundet har slutit ett samarbetsavtal med en av Sveriges största biljettleverantörer, AXS. Avtalet gäller basketlandslagens matcher de närmaste tre åren. – Med AXS blir köpupplevelsen likadan var vi än spelar och vi kommer att kunna erbjuda alla som kommer och hejar på landslagen bättre erbjudanden, säger Johannes Wohlert, marknadsansvarig på SBBF.
Johannes Wohlert, marknadsansvarig SBBF och Oscar Klingensjö, VD AXS Sweden.

Inför de stundande EM-kvalen för landslagen denna höst där bland annat herrlandslaget kan ställas mot stornationer som Spanien, Grekland och Turkiet ökar kraven och förväntningarna. Allt fler upptäcker hur underhållande basket är som arenaidrott. De senaste sju åren har publiksnittet på landskamperna ökat från 1090 till 4197 per match vilket motsvarar 385%.

– Med stora landslagsarrangemang knyter vi samman en yngre generation som är vana att följa NBA och internationell basket via sociala medier och en äldre generation som gärna ser sitt lokala lag, inte minst landslagen. Det har visat sig vara extremt lyckat,  fortsätter Wohlert.

Internationellt distribuerar AXS biljetter till bland andra O2 Arena, SSE Arena Wembley i London samt Staples Center i Los Angeles. I Sverige hanterar AXS biljettsystem och distribution till bland andra Svenska Hockeyligan (SHL), Svensk Elitfotboll, Svenska Handbollslandslaget och Helsingborg Arena. Man är ledande leverantör inom sport-, kultur-, och arenamarknaden.

-Vi är jättestolta över samarbetet med Svenska Basketbollförbundet. Med vår gedigna erfarenhet av sportevenemang är vårt mål att, tillsammans med förbundet att ge den ökande publiken en trygg och enkel köpupplevelse. Som fd. basketspelare tycker jag att det är extra kul att vi får vara en del i satsningen på basketen i Sverige, kommenterar Oscar Klingensjö, VD på AXS Sweden

SBBF tror att samarbetet med AXS ger ytterligare möjligheter att skapa härliga upplevelser för basketfans. – AXS är ett världsledande företag i denna bransch och självklart kan vi nyttja deras know-how kring hur vi kan skapa ännu bättre landslagsarrangemang, visionen är NBA-nivå, avslutar Wohlert.

Johannes Wohlert, marknadsansvarig SBBF och Oscar Klingensjö, VD AXS Sweden.