Babblarna - bästa pedagogerna i musikalform

Söndagarna den 17 juni och 26 augusti spelas Babblarna – Första musikalen – en historia om kärlek och omtanke om varandra, om äventyr, mod och om att annorlunda är bra det med. Allt förpackat med språkutveckling, specialpedagogik och svängig musik i första rummet – framfört med tal, tecken, sång och dans.

Babblarna - första musikalen Foto: Anja Callius

Robotflickan Klonk trollar med publikens hjälp fram alla Babblarna ur deras hus. Diddi sjunger fram Doddo, viskar i brevlådan efter Bibbi och stampar fram Dadda. Barnen i publiken dansar med till ”Stompalång Tut Pling Sång”, ”Första låten”, ”Bergochdalbanebit” och många, många fler.

Babblarna är ett färgglatt gäng som tagit Sverige med storm, men de är mer än ett gäng skojiga sötnosar… De hjälper barn i deras tidiga språkutveckling. När barnen lyssnar och härmar Babblarna, utvecklas barnens eget språk.

Karlstadmodellen
Babblarna baseras på Karlstadmodellen, en modell till språkträning som varit i ständig utveckling sedan slutet av 1970-talet under ledning av professor Iréne Johansson. Modellen har utvecklats i samarbete mellan föräldrar, personal och forskare. Karlstadmodellen är inte avgränsad till ålder eller diagnos. Den används för barn, unga och vuxna med eller utan en diagnos.

Iréne Johansson
Iréne Johansson har under större delen av sitt yrkesverksamma liv haft ett fokus på frågeställningar om vad som utmärker ett gott liv och ett gott samhälle. Hennes bidrag till denna diskussion har handlat om språkets roll för individen och språkande individers betydelse för ett jämlikt och rättvist samhälle.

Babblarna på Skansen
Föreställningen på Skansen blir Babblarnas 368:e sedan starten 2016. De åker land och rike runt och spelar i princip för utsålda hus var de än kommer. Förra sommaren var föreställningen på Skansen fullsatt och vi har i år därför satt in två föreställningar, 17 juni och 26 augusti. Huvudrollsinnehavaren Klonk hälsar självklart på barnen efter föreställningen och alla som vill får en kram.

7 oktober spelas sista föreställningen av ”Babblarna – Första Musikalen” och planerna är i full gång för nästa musikal med premiär i starten av 2019.

Babblarna - första musikalen Foto: Anja Callius

Nu slår bodluckorna upp på Skansens julmarknad!12.11.2018 07:00Pressmeddelande

Nu är det snart dags för den första julmarknadshelgen på Skansen. Bodarna slår upp luckorna, och försäljare från hela landet packar upp julmat, textilier, trähantverk, fisk och konfekt, pepparkakshus och saffransbullar. Det blir dans runt granen med Julorkestern, det serveras rykande het glögg och nybakade små munkar, brända mandlar, kolbullar och mycket mera. Hantverkarna i stadskvarteren - glasbruket, krukmakaren och flera andra små verkstäder har öppet.. Julmarknaden pågår 24 - 25 november, 1 – 2, 8 – 9 och 15 – 16 december.