Babblarna - bästa pedagogerna i musikalform

Söndagarna den 17 juni och 26 augusti spelas Babblarna – Första musikalen – en historia om kärlek och omtanke om varandra, om äventyr, mod och om att annorlunda är bra det med. Allt förpackat med språkutveckling, specialpedagogik och svängig musik i första rummet – framfört med tal, tecken, sång och dans.

Babblarna - första musikalen Foto: Anja Callius

Robotflickan Klonk trollar med publikens hjälp fram alla Babblarna ur deras hus. Diddi sjunger fram Doddo, viskar i brevlådan efter Bibbi och stampar fram Dadda. Barnen i publiken dansar med till ”Stompalång Tut Pling Sång”, ”Första låten”, ”Bergochdalbanebit” och många, många fler.

Babblarna är ett färgglatt gäng som tagit Sverige med storm, men de är mer än ett gäng skojiga sötnosar… De hjälper barn i deras tidiga språkutveckling. När barnen lyssnar och härmar Babblarna, utvecklas barnens eget språk.

Karlstadmodellen
Babblarna baseras på Karlstadmodellen, en modell till språkträning som varit i ständig utveckling sedan slutet av 1970-talet under ledning av professor Iréne Johansson. Modellen har utvecklats i samarbete mellan föräldrar, personal och forskare. Karlstadmodellen är inte avgränsad till ålder eller diagnos. Den används för barn, unga och vuxna med eller utan en diagnos.

Iréne Johansson
Iréne Johansson har under större delen av sitt yrkesverksamma liv haft ett fokus på frågeställningar om vad som utmärker ett gott liv och ett gott samhälle. Hennes bidrag till denna diskussion har handlat om språkets roll för individen och språkande individers betydelse för ett jämlikt och rättvist samhälle.

Babblarna på Skansen
Föreställningen på Skansen blir Babblarnas 368:e sedan starten 2016. De åker land och rike runt och spelar i princip för utsålda hus var de än kommer. Förra sommaren var föreställningen på Skansen fullsatt och vi har i år därför satt in två föreställningar, 17 juni och 26 augusti. Huvudrollsinnehavaren Klonk hälsar självklart på barnen efter föreställningen och alla som vill får en kram.

7 oktober spelas sista föreställningen av ”Babblarna – Första Musikalen” och planerna är i full gång för nästa musikal med premiär i starten av 2019.

Babblarna - första musikalen Foto: Anja Callius

Årets vårtalare är Göran Rosenberg15.4.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Årets vårtalare på Skansen är en prisbelönt journalist och författare, mitt i arbetet med en ny bok. En röst i samhällsdebatten som lyfter frågor "om samhällets skörhet, men också samhällets konstfullhet – frågor som leder tillbaka till hans egen historia, som barn till två av förintelsens överlevare" för att citera en intervju inför hans 70-årsdag 2018. Vad hans tal kommer att handla om är en väl förborgad hemlighet fram till kl 20.45 på Valborgsafton på Skansen.

Holger Blom’s sea lion terrace becomes the Baltic Sea Science Center22.3.2019 14:10:01 CETPressmeddelande

How should Skansen use the former sea lion terrace that has stood unused for many years? The location between Skansen Aquarium, the Galejan Fairground and the former Elephant House was too central to be left empty. Head of the Zoological Department Tomas Frisk and CEO of Skansen John Brattmyhr put their heads together. They contacted Stockholm University and the Swedish University of Agricultural Sciences, and together they began thinking about a knowledge centre for the Baltic Sea and the environment – a place for learning. Architect Katarina Wahlström from KAWA and landscape architects Topia were commissioned to produce an initial sketch for the area.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.