Bakgrund: Thomas Vinterbergs Oscarsnominerade En runda till spelades in i Västra Götaland

Thomas Vinterberg är dubbelt Oscarsnominerad för sin film En Runda Till, både som Bästa internationella film och Bästa regissör. En Runda Till är en av Europas mest framgångsrika filmer såväl publikt som konstnärlig på senare år. Inspelad i Västra Götaland och samproducerad med Film i Väst och Zentropa Sweden. Här är en bakgrundsartikel inför Oscarsgalan natten till måndag 26 april.

Mads Mikkelsen och Thomas Vinterberg under inspelningen av En runda till i Västra Götaland. Bild: Henrik Ohsten

Delar av Thomas Vinterbergs film En Runda Till spelades in under tre veckor i Trollhättan och Vänersborg och samproducerades med Film i Väst och Göteborgsbaserade produktionsbolaget Zentropa Sweden under ledning av Lizette Jonjic sommaren 2019. Detta är regissörens elfte långfilm och den fjärde som samproducerats med Film i Väst (se nedan).

Med sig hade Thomas Vinterberg många av de skådespelare som också medverkade i hans tidigare internationella succér Jakten och Kollektivet:  Mads Mikkelsen, Thomas Bo Larsen, Magnus Millang och Lars Ranthe och manuset har han skrivit tillsammans med Tobias Lindholm.

En Runda Till handlar om Martin (Mads Mikkelsen) som till vardags undervisar på en gymnasieskola. Eleverna har tröttnat på hans brist på energi och entusiasm. När hans vän Nikolaj, också lärare på skolan, presenterar en norsk filosofs tes om att människan är född med en för låg alkoholhalt i blodet, ungefär 0,5 promille, bestämmer sig Martin och hans tre vänner, tillika kollegor för att se om denna teori verkligen håller. Kan detta experiment öka deras kreativitet och sätta färg på tillvaron? Inledningsvis löper allt på bra men även om alkohol må ha lett till fantastiska resultat i världshistorien så har den också lett till allvarliga följder.

Zentropa Swedens team arbetade länge med förberedelser och logistik innan kameran började ”rulla” i Västsverige. Inspelningsplatser och lokala statister skulle finnas, hotellrum, bilar och teknik skulle bokas, lunchmenyer på diverse cateringfirmor skulle provsmakas, men framförallt skulle den svenska delen av teamet tillsättas.

– Hela produktionens västsvenska bas var förlagd till Ronnums Herrgård i Vargön. Det är alltid en fördel att ha både team och skådespelare på ett och samma ställe och det blir en speciell gemenskap för alla i produktionen. Den svenska personalen handplockade vi från Västra Götaland, säger Lizette Jonjic.

En av de största utmaningarna var att skapa ett vinterlandskap, och det i juni månad i 27 graders värme

– Såklart måste man fuska och ta till specialeffekter när man ska göra snö mitt i sommaren och vi använde även riktig snö från ishallen i Lödöse.  Allt förvarade i en kylbil tills det var dags att använda. Både att lägga ut all snö men framförallt att städa upp den krävde massa lokal extrapersonal, säger Lizette Jonjic.

Kontakt:

Lizette Jonjic, Zentropa Sweden, 0709-17 00 10

Ulrika Grönérus, Film i Väst, 0708-64 37 36

Film i Väst och Thomas Vinterberg

• En runda till (2020) är den fjärde filmen som Thomas Vinterberg och Film i Väst gör tillsammans. Inspelad i Trollhättan och Vänersborg.
  • Kollektivet (2016), inspelad i Trollhättan. Silverbjörn vid filmfestivalen i Berlin (Trine Dyrholm), nominerad till en Guldbjörn. Danmarks Oscarsbidrag. En vinst och två nomineringar European Film Awards.
  • Jakten (2012). Oscarsnominerad, Bästa icke engelskspråkiga film. Nominerad Guldpalm i Cannes, Bästa manliga skådespelare (Mads Mikkelsen). Vinnare British Independent Film Awards. En vinst och tre nomineringar European Film Awards.
  • It’s All About Love (2003), inspelad i Trollhättan.

Festivaler & galor – ett urval vinster

• Cannes FF - kvalitetsstämplad Cannes 2020 Label
  • San Sebastian FF - Vinnare Feroz Zinemaldia Award, SIGNIS Award, Silver Sea Shell
  • EFM, European Film Awards - bästa film, bästa manus, bästa regi och bästa skådespelare
  • Bafta (UK) - Bästa icke-engelskspråkiga film
  • César (FR) - Bästa internationella film
  • Chicago FF - Bästa utländska film
  • London Film Festival - Publikpriset
  • London Critics Circle Film Awards
  • Robert (DK) - Bästa manus, Bästa klippning, Bästa manliga skådespelare, Bästa regi, Bästa film
  • Göteborg FF – Publikpriset

…och nomineringar

• Oscar - Bästa internationella film, Bästa regi (Thomas Vinterberg)
  • Golden Globe - Bästa internationella film
  • Bafta (UK) - Bästa manliga skådespelare, , Bästa manus, Bästa regi
  • Robert (DK) - Bästa manliga biroll x 3, Bästa foto, Bästa kvinnliga biroll, Bästa ljud, Bästa produktionsdesign
  • Bodil (DK) - Bästa film, Bästa manliga skådespelare, Bästa manliga biroll x 3
  • LUX Audience Award

Källa: Imdb.com

En runda till är producerad av Sisse Graum Jørgensen och Kasper Dissing för Zentropa Entertainments3 samproduktion med Film i Väst, Zentropa Sweden (Lizette Jonjic), Topkapi Films och Zentropa Netherlands med stöd från Danska Filminstitutet, TV 2 DANMARK, Eurimages, Netherlands Film Fund, Svenska Filminstitutet, Netherlands Film Production Incentive och the MEDIA Programme of the European Union. Nordisk Film Distribution distribuerar, international sales av Trust Nordisk.

Teamet på plats under inspelning. Solen i ögonen. Bild: Henrik Ohsten
Lizette Jonjic, producent på Zentropa Sweden. Bild: Ola Kjelbye
En runda till. Mads Mikkelsen examensfirar. Bild: Henrik Ohsten

Film i Väst är en av Europas mest framgångsrika regionala filmfonder och efter Svenska Filminstitutet näst största finansiären av svensk film och TV-drama. Sedan starten 1992 har Film i Väst samproducerat fler än 1 000 svenska och internationella långfilmer, TV-drama, dokumentär- och kortfilmer. Samproduktionerna har vunnit Oscar, Golden Globe, Emmy och European Film Awards. Även på världens främsta filmfestivaler som Berlin och Cannes har Film i Västs samproduktioner varit framträdande. Film i Väst är en del av Västra Götalandsregionen, Sveriges ledande filmregion.

Inspelningsstart för SVT:s Försvunna människor11.5.2021 10:15:56 CEST | Pressmeddelande

Nu har inspelningen av SVT:s nya spänningsserie Försvunna människor startat i Västra Götaland. Det är en nervkittlande historia i sex avsnitt om en vanlig lastbilschaufför och familjefar i en liten småstad, som begår ett ödesdigert misstag. Konsekvenserna ställer honom inför ett livsavgörande val. Försvunna människor produceras av Unlimited Stories i en samproduktion med SVT och Film i Väst och får planerad premiär 2022.

Inspelningsstart i Alingsås för LasseMajas Detektivbyrå – Skorpionens gåta10.5.2021 14:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag påbörjas inspelningen av LasseMajas Detektivbyrå – Skorpionens gåta. Det är den sjunde filmen om de populära detektiverna Lasse och Maja och denna gång med filmdebuterande regissören Tina Mackic (Sommarskuggan). I huvudrollerna som Lasse och Maja återser vi Nils Kendle och Polly Stjärne som spelade i senaste publiksuccén LasseMajas Detektivbyrå – Tågrånarens hemlighet. De erkända skådespelarna Suzanne Reuter och Henrik Hjelt kommer även medverka i den nya filmen som beräknas att ha premiär i februari 2022.

Film i Väst gratulerar Thomas Vinterberg till nattens Oscar för Bästa internationella film26.4.2021 04:16:35 CEST | Pressmeddelande

- Film i Väst gratulerar Thomas Vinterberg och Zentropa till nattens Oscar för Bästa internationella film. En runda till är en gripande historia med fantastiska skådespelarprestationer. Vi är oerhört stolta och glada över att ha fått vara med som samproducenter. Särskilt roligt är det att filmen till stora delar har spelats in i Västra Götaland med ett stort västsvenskt filmteam. Det är första året med tre Oscarsnomineringar, varav två för Bästa internationella film. Detta är filmhistoria för oss, säger Kristina Börjeson, produktionschef på Film i Väst.

Trots pandemin: framgångsrikt år för Film i Väst 202019.4.2021 11:13:25 CEST | Pressmeddelande

15 inspelade långfilmer och tv-draman samt två animerade filmer. Trots pandemin gick den västsvenska filmindustrin för högvarv under 2020. Dessutom firade flera samproduktioner framgångar i Cannes, Berlin och på European Film Awards. - Vi ska vara stolta över att vi som en av få regioner i världen lyckats hålla produktionen igång under säkra former. Samtidigt har vi lagt grunden till nya tittarupplevelser och festivalbidrag, säger Mikael Fellenius, vd för Film i Väst.