Bakom ratten på Nya Leon, utan att lämna hemmet

Med hjälp av VR-teknik kan du nu, var du än befinner dig, inta förarsätet i helt Nya SEAT Leon, ta en tur i Barcelonas stad, uppleva rymden i kupén och se den innovativa interiören.

• Upplev nya SEAT Leon från förarsätet med hjälp av virtual reality
  • En 360°-video som visar interiören i nya SEAT Leon
  • Ett mer rymligt, ergonomiskt passagerarutrymme med bredare framsäten och 50 millimeter mer benutrymme
  • En framträdande instrumentbräda med 10"-display för maximal funktionalitet och ett minimum av knappar

Martorell, 21 april 2020. VR (virtual reality) blir mer utbrett i bilvärlden. Formgivare kan köra framtida bilar långt innan de går i produktion och till och med definiera layouten redan innan de bygger en prototyp. Genom att utnyttja denna teknik tar vi oss bakom ratten hos en Leon för att upptäcka dess inre och ta en tur på Barcelonas gator, detta utan att behöva lämna bostaden (*).

Designens mittpunkt. ”När man kliver in i nya Leon, omsluts både förare och passagerare av känslan att befinna sig i kupéns mittpunkt.” säger SEATs interiörarkitekt David Jofré. Det var ett av designteamets huvudmål. I nya Leon är syftet att alla passagerare ska finna sig väl tillrätta och känna sig som hemma. ”Vi introducerade nya designfunktioner på instrumentbrädan och dörrarna för att skapa en omslutande effekt. Känslan skapas av de dekorativa lister som omger instrumentpanelen och fortsätter längs med dörrarna.” förklarar David.

Som hand i handske. Varje element har designats med ergonomisk precision för att göra det inre utrymmet mer bekvämt. ”De höga ryggstöden och maximal möjlig bredd i det övre området erbjuder mer komfort och skydd, samtidigt som man betonar bilens sportiga karaktär.” säger designern.

Släta ytor och tillgängligheten av funktioner och komfort gör att interiören passar som hand i handske för samtliga passagerare och ger en känsla av trygghet. De bakre sätena är också mer rymliga tack vare ett ökat axelavstånd på 50 millimeter, det har haft en direkt inverkan på benutrymmet. ”Du kanske tror att 50 millimeter inte är så mycket, men det är skillnaden mellan knän som rör vid framsätet eller inte. Det är mycket utrymme när vi pratar om komfort och det var en av de viktigaste utmaningarna som vi gav oss själva.” påpekar Jaume Sala, chef för inredningsdesign på SEAT.

Omslutande ljus. Om LED-strålkastarna och coast-to-coast bakljusen exteriört signalerar det stora designklivet för nya Leon, understryker den interiöra stämningsbelysningen också modellens omfattande transformation. Belysningen sträcker sig över hela instrumentbrädan och fortsätter längs med dörrarna, vilket ökar känslan av ett omslutande ljus. Dessutom är det inte bara dekorativt. "Det har också ett antal enastående funktioner, exempelvis uppmärksammar innerbelysningen dig om en motorcykel snabbt närmar sig bakifrån." förklarar David.

En digital revolution. Den centralt belägna 10-tums infotainmentskärmen är huvudattraktionen i interiören, med gestkontroll som ökar användarvänligheten betydligt. ”Skärmens dominerande och upphöjda position förbättrar förarens upplevelse av att enkelt kunna kontrollera bilen vare sig man justerar multimedia, klimatkontroll eller körassistenter.” säger Jaume. En annan fördel är att man sänkt instrumentbrädan och därmed ökat synligheten för skärmen.

Det är också första gången hela designgränssnittet har skapats i SEATs nya digitala laboratorium. ”Avdelningarna för Design respektive Digital har arbetat nära från början för att få fram det bästa av båda världar. Målet var att ge en helt digital upplevelse genom att minska de fysiska knapparna till ett minimum, så att du med en blick kan få tillgång till allt innehåll.” säger David. För Jaume "har det varit en fullständig revolution inom våra områden, digitalisering och inredning, och vi kan stolt säga att vi lyckats skapa ett mycket vackert resultat."

360º ekosystem. ”Alla områden i nya Leon är lättillgängliga och synliga för att ge maximal funktionalitet. Förvaringsutrymmen för olika typer av vardagsföremål har maximerats utan att kompromissa känslan av luftighet i kupén.” säger Jaume. Kort sagt, det är en interiör utformad för att förbättra upplevelsen som går utöver att köra fordonet.

(*) För att njuta av upplevelsen på en Apple iOS mobilenhet rekommenderar vi att du använder YouTube-appen: https://youtu.be/KcGjh-HOjj0

SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), exporterar 81% av sina bilar och är verksamt i fler än 75 länder. 2019 sålde SEAT 574.100 bilar (den högsta siffran i företagets 70-åriga historia) och redovisade en vinst efter skatt på 346 miljoner euro samt en rekordomsättning på över 11 miljarder euro.

Under 2019, allokerade SEAT 1.259 miljarder euro för att accelerera sitt investeringsprogram, främst för utveckling av nya eldrivna modeller. För sitt engagemang mot klimatförändringarna och för utfasningen av fossila bränslen, har SEAT i tillägg till detta avsatt 27 miljoner euro för investeringar i hållbara initiativ och arbetar också med en ambitiös miljöstrategi, ”Move to Zero”, vars mål är att till 2030 helt ha utraderat Martorell-fabrikens klimatavtryck.

SEAT har fler än 15.000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där de mycket populära modellerna Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii electric, SEATs första helt eldrivna bil, i Slovakien.

SEAT donerar 100.000 euro till projektet #YoMeCorono i kampen mot COVID-1919.6.2020 11:49:06 CESTPressmeddelande

Initiativet #YoMeCorono arbetar med att utveckla ett vaccin mot COVID-19-viruset. SEATs donation till projektet är ett av flera frivillig-initiativ från företaget under Coronakrisen. Bland annat har SEAT bidragit med tillverkning av nödrespiratorer och munskydd, tillhandahållit 150 fordon till sjukvården för transporter av medicinsk personal och utrustning, samt utfört PCR-tester på 15.000 medarbetare.