Bakslag för trafiksäkerheten

Idag presenterade regeringen slutligen sin nationella infrastrukturplan för 2018–2029. Trots att 700 miljarder kronor satsas i planen, går endast 164 av dessa till vägnätet.

– Trafikverket påpekade redan i augusti förra året i sitt förslag, att det anslagna beloppet till vägunderhåll inte ens täcker den beräknade inflationen under de närmaste tolv åren. Vi är oroade över att regeringen inte har tagit någon hänsyn till det i sin plan, säger Heléne Lilja, kommunikationschef på Motormännens Riksförbund. Trafikverket hade begärt dubbelt så mycket för att kunna undvika försämringar av det svenska vägnätet. Nu riskerar vi sämre vägar, i synnerhet på det lågtrafikerade vägnätet. Det hotar trafiksäkerheten.

Av alla resor som görs i Sverige sker 9 av 10 på väg och nästan 8 av 10 i bil. Bilen är, och kommer under överskådlig framtid att vara, den möjlighet som många människor har att träffa familj och vänner runt om i landet.

Trafiksäkerheten i Sverige har gjort en enorm resa de senaste 20 åren, mycket tack vare arbetet inom Nollvisionen. Sedan 1997 har ett systematiskt arbete för säkrare vägar, säkrare fordon och bättre körkortsutbildning gett resultat. Men på senare år har utvecklingen avstannat. Och efter dagens besked riskerar vi ett bakslag.

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på motormannen.se

Svag konsumentlagstiftning6.12.2018 10:24Pressmeddelande

Konsumentverket har skickat ut en remiss om revidering av allmänna råd om information om nya personbilars bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. – I vårt remissvar påpekar vi att det finns en risk i att riktlinjerna för information om nya bilars bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp, implementeras som ”allmänna råd” och inte genom lagstiftning. Utan lagstiftning kan det bli svårt att få fram vägledande praxis på området, säger Heléne Lilja, kommunikationschef på Motormännens Riksförbund.