Balansakt på recessionens rand

Efter knappt två år av hög global tillväxt bromsar tillväxten i världsekonomin till 3 procent 2018 och minskar ytterligare till 2,5 procent nästa år. På senare tid har risken samtidigt ökat för ett ännu svagare scenario. Det skriver Teknikföretagen i sin konjunkturprognos.

Avmattningen sker på bred front då Eurozonen, Storbritannien, Kina och Japan visar tydliga tecken på att bromsa. Ett påtagligt undantag är tillfälligtvis USA.

- I en liten exportberoende ekonomi som Sverige avtar följaktligen tillväxten 2019, säger Teknikföretagens chefekonom, Mats Kinnwall.

Bilden av Sveriges ekonomi har förändrats påtagligt de senaste månaderna, i första hand i kölvattnet av reviderade SCB-data.

En tydlig global avkylning, i synnerhet av Europakonjunkturen, kombinerat med rejält fallande bygginvesteringar innebär en tung ryggsäck att bära för den svenska ekonomin det kommande året.

- Dessutom har hushållen blivit betydligt försiktigare på sistone med en betydande avmattning i konsumtionen som följd. Sammantaget räknar vi med att Sveriges BNP växer med 2,4 procent 2018 respektive 1,0 procent 2019, säger Mats Kinnwall, chefekonom på Teknikföretagen.

Med global avmattning går också global tillverkningsindustri in i en period med tillväxt under det långsiktiga genomsnittet 2010–2017 på 2,8 procent. Under fjolåret ökade global industriproduktion med 3,5 procent och i år med 3,2 procent.

- Vi räknar med att den globala tillverkningsindustrin ökar med 2,0 procent 2019. Länder med högt beroende av världshandel påverkas mest av avmattningen, säger Mats Kinnwall.

Sveriges industri får svårt att undvika sämre tillväxtförutsättningar då den är särskilt beroende av internationell efterfrågan samt bra fart i världshandeln.

- Produktionstillväxten för tillverkningsindustrin i Sverige blir 2,5 procent i år men blir noll 2019. Motsvarande siffror för teknikindustrin är 6 procent i år respektive 1 procent nästa år, säger Mats Kinnwall.

Teknikföretagens konjunkturprognos publiceras två gånger per år, i maj och i november.

Mats Kinnwall, chefekonom Teknikföretagen.

Jakten på talangerna – ny poddserie22.5.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Behovet av kvalificerad kompetens är stort. Det svenska utbildningssystemet behöver utvecklas, men Sverige behöver även attrahera talanger från andra länder för att trygga kompetensbehovet. Det är därför avgörande att Sverige arbetar för att välkomna internationell spetskompetens. Annars riskerar vi att halka efter i konkurrenskraft. Men hur kan Sverige bli attraktivare för utländsk kompetens? Är det snårigheter i regelverket som försvårar för företagen att anställa från andra länder? Och vad vet egentligen omvärlden om Sverige? I tre nya avsnitt av Teknikföretagens podcast T-time diskuterar vi det tillsammans med blandad expertis.