Balanserande världsstjärna gör comeback – Joacim Lundgren kanske redan finns med på SM i Piteå

Joacim Lundgren är visserligen bara 27 år gammal men bestämde sig efter sin bästa säsong 2019 att lägga av med tävlandet i trial. Under pandemin har han hållit i gång med enduro och rätt uppmärksammad streetcykling. Men suget har kommit tillbaka, så snacka om att landslaget i cykeltrial har en spännande comeback på gång – kanske redan till inomhus-SM i Piteå 27 mars.

Joacim Lundgren

nnan pandemin hette han Nymann och var en topp fem-åkare i världen och en av dem som såg ut att kunna ta upp kampen med en aldrig sinande ström med vassa spanska trialåkare.

”Det var skönt med ett break helt enkelt. Ta paus från trial, bara cykla för att det är skoj – och för första gången få ha fyra veckors semester. Så var tanken första året, sedan fortsatte pandemin och uppehåller blev längre än jag hade tänkt mig”, förklarar Joacim Lundgren.

Men nu har han hittat motivationen igen.

”Ja, jag älskar trial så tanken är i alla fall att göra comeback detta året. Exakt när beror lite på när jag känner mig i någorlunda form för att prestera. Jag har ju trots allt inte tävlat på två år”, säger Joacim.

På rörliga klipp i sociala medier ser Partille Trialklubb-cyklisten redo ut i skrivande stund.

”Jag har väl hållit uppe en hyfsad grundnivå, bland annat just genom att köra och filma en del streettrial som har fått uppmärksamhet. Trial ger en bra grundförutsättning att hantera andra cyklar, så det har varit kul att utforska andra discipliner och kunna kombinera med trial. I enduro tjänar man så mycket på att ha full kontroll på cykeln; testade att köra SM 2020 och kom väl i mitten någonstans.”

Nu är målet att inte bara ta sig tillbaka på en hög svensk nivå, utan att kunna utmana de bästa på VM i Förenade Arabemiraten.

”Innan pandemin var det tre år med VM i Kina. Jag har aldrig varit i Mellanöstern, så att få resa till Abu Dhabi med en arrangörsmässigt säkert väldigt fin VM-tävling och förhoppningsvis en del prispengar att tävla om ska bli jättespännande.

Joacim har hunnit med att bli pappa under uppehållet så den egna trialkarriären kan inte alltid gå först som förr.

”Men målet är att komma tillbaka till de gamla rutinerna rutin och nu även få snurr på att kunna kombinera dem med att arbeta och ha familj.”

På inomhus-SM i Piteå har Joacim Lundgren chansen att bli ensam med elva SM-titlar…om göteborgaren kommer till start.

”Jag har just skrivit ett avtal med en leverantör av cyklar i stället för ett enskilt märke så jag kan ta hem vad jag vill köra på. Jag har plockat hem en cykel som jag trivs med och hinner jag få till två kompletta cyklar och det känns bra kör jag förhoppningsvis. Men jag har inte svar på det just nu…”

Den internationella tävlingskalendern är fortfarande ganska tunn.

Två världscupstävlingar, varav en på snällt avstånd i Köpenhamn slutet av augusti, ska avverkas plus att det förhoppningsvis blir ett EM.

”Blir det ett EM kör jag då också. Jag har prio på att köra mästerskapen, oftast är det exakt samma motstånd som på VC-tävlingarna så jag väljer hellre bort världscupen.”

”Jag har som sagt en bra grundnivå, så nu håller jag på och förfinar det och finslipar så gott det går. Har du inte stått på cykeln på cykeln på två år är det avigt till en början. Jag måste också jobba upp styrka och de explosiva musklerna.”

Han vet att de både i motorcykeltrial och cykeltrial så dominerande spanjorerna är så många fler och tränar så mycket mer.

”De har både bredd och bred topp. Sporten har ju sitt ursprung i Spanien och bara i Barcelona har de fyra-fem trialparker med väldigt duktiga tränare som tävlar aktivt i världscupen.”

Med tanke på det känns det ju nästan märkligt att Sverige hävdar sig så pass bra?

”Ja, ända sedan 1990-talet har vi haft fyra generationer presterat utomlands – vet inte riktigt vad det kan bero på. Jag har inte tänkt på det förut…”

Och med just Joacim Lundgrens comeback och flera duktiga unga åkare som de så vassa Arvika IS-syskonen Andersson, Hilda och Ludvig, kan det bli ett ny bra säsong för svensk cykeltrial,

”Ja, det här kan bli ett intressant år…”

Text: Tomas Larssson/SCF