Banbrytande seger för miljontals djur när EU-kommissionen gav sitt stöd till End the Cage Age

En historisk framgång för miljontals djur kom när EU-kommissionen meddelade under en presskonferens idag att de stödjer medborgarinitiativet End the Cage Age. Initiativet är ett samarbete mellan Djurens Rätt och 170 andra organisationer. Går förslaget igenom hela vägen innebär det ett förbud mot att hålla djur i bur inom lantbruket i EU, vilket kommer påverka över 300 miljoner djur årligen.

Djurens Rätt fanns på plats när medborgarinitativet End the Cage Age uppmärksammades i Bryssel 2019. Foto: Djurens Rätt

Efter att EU-parlamentet röstade för medborgarinitiativet End the Cage Age tidigare i juni var förhoppningarna höga inför EU-kommissionens presskonferens idag. Under presskonferensen meddelade EU-kommissionen att de nu lägger fram ett lagförslag som innebär att de kommer genomföra en konsekvensanalys och lägga fram ett förslag som innebär att burarna ska fasas ut 2027.

– Att en lagstiftningsprocess drar igång för att fasa ut burarna inom lantbruket saknar motstycke! Det är enormt stort att EU-politikerna enas om att burhållning av djur ska få ett slut. Detta kommer förändra livet för miljontals djur varje år och är det största som hänt inom politiken för djuren i modern tid, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Initiativet End the Cage Age är ett samarbete mellan Djurens Rätt och 170 andra organisationer och har skrivits under av 1,4 miljoner EU-medborgare. I oktober förra året lämnades initiativet över till EU-kommissionen. End the Cage Age är det första framgångsrika medborgarinitiativet som rör förbättrat djurskydd inom EU med mål att burhållning av djur i jordbruket ska fasas ut senast år 2027.

Djurens Rätt har under lång tid drivit frågan om att burhållning av djur ska förbjudas, både i Sverige och i EU. Under 2019 samlade organisationen in närmare 50 000 underskrifter till initiativet, som lämnades över till EU-kommissionen hösten 2020.

– Idag är en historisk dag! Tack vare alla som engagerat sig i initiativet kan över 300 miljoner djur få leva ett burfritt liv inom en mycket snar framtid. Nu blir vår uppgift att driva på lagstiftningsprocessen, avslutar Camilla Bergvall.

Sätts lagförslaget i verket innebär det att ett liv i bur är slut för över 300 miljoner grisar, hönor, kalvar, kaniner, ankor och vaktlar inom livsmedelsproduktionen i EU:s medlemsländer årligen. I Sverige innebär det slutet för hönor i bur.

Nu går initiativet vidare i lagstiftningsprocessen där bland annat ministerrådet kommer att involveras. De positiva tongångarna från EU-kommissionen och EU-parlamentet är ett stort kliv på vägen mot en lagstiftning som respekterar djurs rättigheter.

Läs mer om dagens besked samt se tidslinjen för initiativet här.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Uppemot 900 000 vill se ett världsomfattande förbud mot pälsdjursfarmning20.10.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Varje år plågas och dödas mer än 100 miljoner minkar, rävar, mårdhundar och chinchillor runt om i världen för sin päls. De flesta hålls i trånga gallerburar, innan de dödas och flås för att bli kläder. Djurens Rätt har, tillsammans med den globala koalitionen Fur Free Alliance, drivit ett gemensamt upprop med mål att införa ett förbud mot pälsdjursfarmning över hela världen. När uppropet lämnades över till Italiens representant för G20 igår, hade över 880 000 personer skrivit under för ett förbud.

Över en miljon EU-medborgare vill förbjuda vilda djur på cirkus13.10.2021 15:12:31 CEST | Pressmeddelande

I våras lanserade Djurens Rätt ihop med andra djurorganisationer i Europa en gemensam kampanj med mål att införa ett förbud mot vilda djur på cirkus i EU. Idag klockan 15.00 lämnades uppropet över till EU-kommissionen, där över en miljon namnunderskrifter samlats in sedan kampanjens start. Djurens Rätt har länge arbetat för att vilda djur på cirkus ska förbjudas och ser nu hoppfullt på att opinionen för ett förbud är så stark inom hela EU.

Djurens Rätt gläds åt att regeringen föreslår strängare straff vid brott mot djur1.10.2021 10:52:57 CEST | Pressmeddelande

Ännu ett steg i rätt riktning mot införande av strängare straff vid brott mot djur har tagits. Regeringen har överlämnat en proposition till riksdagen som ska rösta om förslaget senare i höst. Djurens Rätt gläds åt att det envist hårda arbetet nu ger resultat och hoppas även att regeringen ska göra något åt de systematiska överträdelserna som kvarstår i djurfabrikerna.

Ny rapport från Djurens Rätt granskar svenska hamburgerkedjor – vilka sviker kycklingarna?27.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Djurvälfärd hamnar i topp tre när konsumenter får välja vad som är viktigt när de köper livsmedel, och många av de svenska hamburgerkedjorna säger sig möta sina konsumenters krav på mer ansvarstagande för djuren. Men när Djurens Rätt granskar de svenska kedjorna i en ny företagsrapport visar det sig att verkligheten ser annorlunda ut. Exempelvis är MAX ett av företagen som hamnar efter när det kommer till arbetet för de som är flest och som har det sämst, kycklingarna.

Konsumenter till Carolines Kök: “Sluta använda turbokycklingar i era färdigrätter!”17.9.2021 13:20:59 CEST | Pressmeddelande

Tidigare i veckan började Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, informera konsumenter om att Carolines Kök fortfarande använder sig av så kallade turbokycklingar i sina färdigrätter. Tusentals konsumenter vädjar nu till företaget att ta ansvar för kycklingarna genom att anta de välfärdskriterier som ingår i European Chicken Commitment. Men hittills har Carolines Kök tystat kritiken.

Historiskt beslut i EU-parlamentet: Strategi för utfasning av djurförsöken på väg16.9.2021 12:38:37 CEST | Pressmeddelande

Under gårdagen fattades ett historiskt beslut i EU som innebär att en strategi för utfasningen av djurförsök ska tas fram. Strategin ska innehålla bindande milstolpar och tidsramar för övergången till forskning som inte är beroende av djur. Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, har länge arbetat för att djurförsöken ska fasas ut och arbetat hårt med att frågan ska tas upp i parlamentet.

Enorm seger för miljontals hönor - Pizza Hut-koncernen blir buräggsfria globalt2.9.2021 16:28:05 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, har sedan i maj informerat om att Yum! Brands, som bland annat äger Pizza Hut och Taco Bell, fortfarande använder ägg från hönor i bur. Efter 106 dagars global konsumentupplysning kommer nu beskedet att koncernen med närmare 50 000 restauranger världen över slopar buräggen. Vilket är det största antalet restauranger som påverkats av en och samma buräggsfria policy hittills.