AcadeMedias grundskolor

Banérporten blir en del av Pysslingen skolor

Pysslingen Förskolor och Skolor AB förvärvar för- och grundskolan samt fritidshemmet Banérporten, som därmed blir en del av skolkoncernen AcadeMedia. Totalt driver AcadeMedia drygt 50 grundskolor över hela Sverige under varumärket Pysslingen.

Banérporten, som ligger i centrala Stockholm, grundades 1992 som ett av Sveriges första enskilt drivna fritidshem. 1997 kompletterades verksamheten med förskola och 2002 startade skolverksamheten. Idag består Banérporten av förskola, grundskola 1-6, fritidshem och fritidsklubb. Cirka 520 elever går på Banérportens för- och grundskola som totalt har cirka 90 medarbetare.

— Vi har följt Banérporten en tid och är mycket imponerade av skolans fina verksamhet. Det är glädjande att grundarna gett oss förtroende att tillsammans med dem driva förskolan och skolan vidare, säger Åsa Blom, utbildningsdirektör för Pysslingen skolor.

AcadeMedias målsättning är att behålla och förstärka Banérportens verksamhet i nära samarbete med befintliga grundskolor. Nuvarande skolledning och rektorer kommer finnas kvar inom Banérporten och tillsammans med Pysslingen driva skolorna vidare.

— Vi är glada över att AcadeMedia, som är en seriös och finansiellt mycket stabil skolaktör, tar över driften av skolan. Vi ser fram emot att fortsätta att utveckla Banérporten tillsammans med Pysslingen skolor. Genom samgåendet kommer skolan ingå i ett större sammanhang och därmed kunna dra nytta av de resurser och den kompetens som finns inom Pysslingen och AcadeMedia säger Göran Söderstam, rektor och medgrundare av Banérporten.

Banérporten har framgångsrikt lyckats etablera sig som en eftertraktad skolverksamhet. Ägarbytet är en satsning som innebär att Banérporten får långsiktiga ägare med en ambitiös utvecklingsplan för skolan.

För mer information kontakta Åsa Blom, utbildningsdirektör Pysslingen skolor, tel 076-100 07 98, asa.blom@academedia.se.

Om

AcadeMedia är verksamt inom för- och grundskola, gymnasium och vuxenutbildning. AcadeMedia driver 75 grundskolor under namnen Pysslingen och Vittra, varav drygt 30 har integrerade förskolor. Skolorna finns representerade från Malmö i söder till Kalix i norr.

AcadeMedia driver även förskolor i Norge och Tyskland.

Följ AcadeMedias grundskolor

Senaste pressmeddelandena från AcadeMedias grundskolor