Dinero

Bank Norwegian lanserar dagligvaruförsäkring

Bank Norwegian-kortet blir därmed det första kortet i Norden som inkluderar dagligvaruförsäkring. - Vi önskar att anpassa oss till den nuvarande situationen, säger produktchef Torstein Røed till webbplatsen Dinero.no.

DAGLIGVARUFÖRSÄKRING: Coronapandemin har tvingat Bank Norwegian att tänka nytt och därför får nu Bank Norwegian-kortet ett nytt tillägg – dagligvaruförsäkring. FOTO: Freepik.com

Coronapandemin har tvingat Bank Norwegian att tänka nytt och därför får nu Bank Norwegian-kortet ett nytt tillägg – dagligvaruförsäkring. Försäkringen ska täcka dagligvarukostnader för kunder vid arbetslöshet och sjukdom, och den gäller för alla kortinnehavare från och med den 1 december.

- Många i samhället är arbetslösa på grund av coronapandemin. Detta kan leda till en osäker ekonomisk vardag. Vi hoppas att dagligvaruförsäkringen kan göra vardagen lite enklare och tryggare för våra kunder, säger Røed till Dinero.no.

Försäkringen är den första dagligvaruförsäkringen kopplat till ett kort som är gratis i Norden.

Anpassar sig efter konsumtionsmönstret

Bank Norwegian-kortet är mycket populärt bland nordiska kunder. I Sverige har banken 417 000 kortkunder, och ytterligare 883 000 kunder fördelade på Danmark, Norge, och Finland. Bank Norwegian-kortet har sedan lanseringen varit extra populärt bland resande.

Som en naturlig följd av pandemin är det nu färre människor som reser och de spenderar därför mindre pengar utomlands. Mindre konsumtion på resor har dock lett till att vi använder mer pengar här hemma.

Livsmedelshandeln är en av de branscher som har haft god tillväxt under coronatiden och bankens kunder har spenderat 12 procent mer på att köpa dagligvaror i Sverige under perioden mars till november. I Finland och Danmark ökade inköpen av dagligvaror med 26 respektive 25 procent, medan Norge hade den största ökningen på 32 procent. Detta är grunden för kreditkortets senaste tillskott, säger Røed.

- Vi vill anpassa oss till den nuvarande situationen. Resor är normalt vad våra kunder använder kortet mest till, men 2020 har varit ett annorlunda år på många sätt. Vi ser nu att våra kunder använder kortet mest för dagligvaror, och vi har därför som den första banken i Norden förberett den inkluderade försäkringen i kortet med en dagligvaruförsäkring, säger han.

Villkor och förköpsinformation för dagligvaruförsäkringen

Som tidigare nämnts kommer dagligvaruförsäkringen utan extra kostnader, men som de flesta försäkringar kommer den inte utan villkor.

Försäkringen gäller för alla nuvarande och framtida innehavare av Bank Norwegian-kortet och gäller i följande fall:

• Ofriviillig arbetslöshet i minst 30 dagar
  • 100 procent sjukskrivning i minst 30 dagar

Försäkringen betalas ut i form av ett engångsbelopp, och detta beräknas igen baserat på ett genomsnitt av vad du har köpt från matvaror med ditt Bank Norwegian-kort de senaste tre månaderna. Med andra ord får du inget tillbaka på försäkringen om du inte aktivt använder ditt Bank Norwegian-kort när du är i affären och handlar.

Samtidigt är det också värt att notera att utbetalningsbeloppet har en övre gräns på 10 000 Kr och att pengarna kommer att betalas ut direkt till ditt Bank Norwegian-kort.

Bilder

Dinero
Enebakkveien
117 0680 Oslo