Dinero

Bank Norwegian lanserar mikrokort

Kortet är på storlek med ett SIM-kort och passar i det medföljande silikonarmbandet. Bank Norwegian lanserar också Google Pay, Garmin Pay och Fitbit Pay.

Som de flesta betalningskort i 2020 är Bank Norwegians mikrokort kontaktlöst. Det i sig själv är inte ett hinder för att använda kortet, eftersom alla terminaler införde den kontaktlösa funktionen i början av detta året.

För småköp ombeds du regelbundet att ange din PIN-kod, men för köp över 200 kr krävs alltid en PIN-kod. Tillsammans med mikrokortet kommer det med ett silikonarmband som kortet sätts i, säger Kai-Morten Terning, kommunikationschef på Bank Norwegian, till Credi.se.

Du kan få mikrokortet genom att ansöka om Norwegian-kortet och sen beställa ett mikrokort.

Vattentätt betalningsalternativ

- Ja, mikrokortet tål vatten, svarar Terning på frågan om kortet är vattentätt.

- Till exempel kan det vara bekvämt att använda på stranden eller i andra sammanhang där det är skönt att lämna din plånbok eller betalningskortet hemma, tillägger han.

Vanliga debet- och kreditkort kan skadas om de är i kontakt med vatten. Och medan ett ökande antal telefoner skryter med att vara både vattenavvisande och vattentäta, är det inte alltid så kul att pendla mellan stranden, havet och glasskiosken med telefonen i handen.

- Under de senaste åren har utvecklingen av betalningsförmedling tagit fart. Förutom att lansera olika Wallets tror vi att det kontaktlösa mikrokortet bidrar till att göra Norwegian-kortet mer relevant och tillgängligt för de flesta kunder. Att kunna ta med betalningslösningen i ett armband, klocka eller telefon kan i många fall vara praktiskt, säger Terning.

Han tillägger att cirka 45 procent av bankens kreditkorttransaktioner idag är kontaktlösa. Bank Norwegians mikrokort har också samma fördelar som ett vanligt plastkort.

- Mikrokortet är gratis att beställa, och du tjänar CashPoints på samma sätt som om du använde det vanliga Norwegian-kortet. Utöver det har man samma fördelar och rättigheter som när man använder kreditkortet.

Lanserar Google Pay, Garmin Pay och Fitbit pay

Samtidigt som Bank Norwegian lanserar mikrokort, följer de strömmen av banker som erbjuder alternativa betalningslösningar. Från och med den 6 juli kommer Google Pay, Fitbit Pay och Garmin Pay att vara tillgängliga för bankens kunder.

Google Pay kan användas med utvalda Android-gadgets som smartphones och Googles "Wear OS". Fitbit Pay och Garmin Pay fungerar på utvalda Fitbit- och Garmin-smartklockor.

- Tillsammans med lanseringen av det kontaktlösa mikrokortet lanserar vi också Google Pay, Fitbit Pay och Garmin Pay. Mikrokortet kan vara ett bra alternativ för kunder som inte har en klocka eller mobiltelefon från de leverantörer vi initialt lanserar med.

Apple Pay är inte med i denna lanseringen.

Per den 31.12.2019 hade Bank Norwegian totalt 1 256 miljoner kortkunder i Norden. 589 000 av dessa är i Norge, 408 000 i Sverige, 99 000 i Danmark och 160 000 i Finland.

Källa: Dinero.no

Dinero
Enebakkveien
117 0680 Oslo