Barbro Lindgren för vuxna i stor musikalisk uppsättning när Lars Rudolfsson Dramatendebuterar

Musikaliskt, varmt och vackert. Lars Rudolfsson, som kanske är mest känd som regissören bakom Kristina från Duvemåla, tar sig an Barbro Lindgrens berättelser för vuxna om människor på ett hospital. Detta med en stor namnkunnig ensemble, ett väldigt träd i salongen och hyllade jazztrion Fire! live på scen. Premiär 23 februari på Stora scenen.

Molnens bröder  träffar vi människor som lever närmast undangömda på hospital. Tiden är 1920-tal, platsen ett väldigt annorlunda Sverige. Författaren Barbro Lindgren skildrar dessa personer i samhällets marginal både kärleksfullt och osentimentalt. Hennes drastiska språk, subtila humor och lojalitet med de utstötta skapar en varm känsla i det mörka. Musiken spelar en viktig roll i uppsättningen och för den musikaliska regin står saxofonisten Mats Gustafsson, ett av de största namnen inom svensk jazz i dag. Med sin jazztrio Fire!, har han turnerat över hela världen. I  Molnens bröder  ges publiken en chans att uppleva gruppen i ett unikt musikaliskt samspel med skådespelarna på scenen.

Barbro Lindgren är en av Sveriges mest älskade författare.  Eldvin  (1972) och  Molnens bröder  (1975) är två av hennes böcker för vuxna, som denna pjäs baseras på. Regissören Lars Rudolfsson, som ledde Orionteatern 1983-1993 och 2002-2015 och Malmö Opera 1993-1998, gör med  Molnens bröder  sin debut som regissör på Dramaten. Lars Rudolfsson arbetar ofta med musikdramatiska verk – bland annat skrev han  Kristina från Duvemåla  tillsammans med Benny Andersson och Björn Ulvaeus (och Jan Mark), en uppsättning som han också regisserade. Björns, Bennys och Lars samarbete fortsatte med  Hjälp sökes  (som skrevs tillsammans med Kristina Lugn). Lars Rudolfsson har tidigare satt upp Barbro Lindgrens  Vems lilla mössa flyger?  på Orionteatern.

Medverkande: Rasmus Luthander, David Fukamachi Regnfors, Rebecka Hemse, Michael Jonsson, Bengt CW Carlsson, Sofia Pekkari, Josefin Ljungman, Kicki Bramberg, Anna Björk, Inga-Lill Andersson, Reuben Sallmander, Rolf Skoglund, Pierre Wilkner, Johan Ulveson, Hans Klinga, Gunnel Fred, Thomas Hanzon.

Regi och dramatisering: Lars Rudolfsson
Scenografi: John Engberg
Ljus: Linus Fellbom
Kostym: Kersti Vitali Rudolfsson
Peruk och mask: Eva Maria Holm, Peter Westerberg och Melanie Åberg
Musikalisk regi: Mats Gustafsson
Musik av och med: Fire! (Mats Gustafsson, Andreas Werliin och Johan Berthling)

Premiär: 23 februari 2017, Stora scenen
Speltid: 3 timmar inklusive paus
Textas: Svensk och engelsk text 10/3, 11/3, 19/3, 24/3, 28/3, 11/4 via app i mobil eller läsplatta

För mer information, vänligen kontakta:

Christina Bjerkander
PR- och marknadschef
christina.bjerkander@dramaten.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.